Két fontos dátum is kiderült a NASA Commercial Crew Programjának következő eseményeiről

Kapcsolódó

Szojuz indítás tarkította a Falcon-9-esek munkáját

A Szojuz hordozó 2.1b variánsa is felbukkant, melynek 2024-es...

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

Tegnap szinte egy időben tette közzé a Commercial Crew Program (a NASA és magáncégek társulása az emberes küldetések végrehajtására az ISS-re) két résztvevője, a Boeing és a SpaceX a soron következő tesztjeik dátumát.

Bár mindkét cég csúszásban van a NASA végső engedélyének megszerzéséhez szükséges tesztekkel, a jelenlegi helyzetet tekintve abban bíznak, hogy 2020 első felében lezárulhat a teljes kísérletsorozat. A vállalatok eltérő úton hajtják végre a különböző szükséges szimulációkat, nézzük is a részleteket.

A Boeing tegnap, egy napos halasztás után hajtotta végre az ún. Wet Dress Rehearsal, -azaz a rakéta tankolási fázisát egészen az indítás pillanatáig- tesztet az Atlas V rakétán. A hivatalos közlemény szerint minden rendben zajlott, így december 20-ára, itthoni idő szerint 12:36-ra tűzték az első demo-tesztrepülést, melynek keretében az Atlas V hordozórakéta az űrbe juttatja a Starliner CST-100 űrhajót, ami pár nappal később csatlakozik majd az ISS-hez. A kapszulának ezután épségben vissza is kell térnie a Földre. A SpaceX Crew Dragon űrhajójával ellentétben a Starliner szárazföldön fog landolni.

Kép
Az Atlas V rakéta és a Starliner űrhajó az LC-41 indítóálláson
Forrás: https://blogs.nasa.gov/commercialcrew

A SpaceX a DM-1 tesztet már tavasszal sikeresen teljesítette, nekik a következő lépcsőfok a Dragon vészhelyzeti rendszertesztje, amit a Boeing épp egy hónapja, november 6-án abszolvált (erről itt olvashattok bővebben). Különbség, hogy míg a Boeing egy tesztpadról indította el a Starlinert, addig a SpaceX egy Falcon 9 rakétát fog indítani, és a legnagyobb aerodinamikai erőhatások elérésekor aktiválják a 8 darab SuperDraco hajtóművet a Dragonon, mely biztonságos távolságra repíti a kapszulát. Valószínűleg a hordozórakéta meg fog semmisülni, de a végső engedélyhez sajnos elengedhetetlen a rakéta feláldozása. A SpaceX novemberben hajtotta végre a SuperDraco hajtóműveknek többszöri statikus tesztjét, és ezzel zöld utat kaptak a további műveletekhez. Eközben a háttérben zajlanak az ejtőernyők próbái is, amiből egymás után 10 sikeres kísérlet szükséges a NASA jóváhagyásához, jelenleg 7 tesztnél járnak a mérnökök.
A cég tegnapi közleménye szerint 2020. január 4-én kerülhet sor a repülés közbeni vészhelyzet szimulálásra. A tesztben résztvevő Dragon űrhajó és Falcon 9 rakéta még októberben Cape Canaveralba érkezett.

A Dragon űrhajó statikus hajtóműtesztje 2019. november 13-án
Forrás: https://blogs.nasa.gov/commercialcrew

Izgalmas lesz figyelni a hamarosan sorra kerülő teszteket, hiszen mindkét cég sok időt, pénzt és energiát fektetett az egész programba. Mivel lassan a célegyenesbe érnek, nem sok választja el őket attól, hogy megvalósulhasson az, amire az amerikaiak immár 8 éve várnak: végre ismét amerikai űrhajó szállíthat amerikai űrhajósokat amerikai indító központból a Nemzetközi Űrállomásra.

Dark mode powered by Night Eye