Két kínai indítás másfél órán belül, egy új rakéta bemutatkozásával

Kapcsolódó

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

A nap képe #1385 – ERS-2

Az Európai Űrügynökség 1995-ben indított ERS-2 (European Remote Sensing-2)...

62 éve jutott első alkalommal Föld körüli pályára amerikai űrhajós

John Glenn 1962. február 20-án Friendship-7 nevű űrhajójával háromszor...

A spanyol PLD Space is ESA-támogatásban részesül

Tavaly decemberben a német-angol HyImpulse magáncéggel írt alá szerződést...

Előbb egy Kuajcsou-1, majd a debütáló repülését teljesítő Gravity-1 indult el.

Hat nap alatt összességében már a 4. rakétaindításra került sor Kinából, de a mostani két újabb küldetés közül a másodikat egy új hordozórakéta bemutatkozása tette érdekesebbé. Lássuk a részleteket! 

Kuajcsou-1A | Tienhszing-1-02

Idén már a második ilyen típusú rakéta kezdte meg útját magyar idő szerint 4:52-kor a Csiücsüan Űrközpont 95A számú indítóállásáról. Az ExPace kereskedelmi vállalat kis méretű, szilárd hajtóanyagú hordozója a Tienhszing-1-02 űridőjárás megfigyelő műholdat állította napszinkron pályára, ezzel már a 24. sikeres küldetést teljesítve az összesen 26 indításából.

Kép

Gravity-1 | Jünyao-1 18-20

A nap másik, jóval érdekesebb felbocsátása az OrienSpace céghez köthető, akik ma hajtották végre debütáló küldetésüket a Gravity-1 nevű rakétájukkal. Az átszámítva alig 150 millió dollárból megalapított nagyon fiatal, mindössze 4. évében járó vállalat egy kisebb méretű, de a szilárd hajtóanyagú segédrakéták tolóerejének köszönhetően közepes teherbírású hordozó kifejlesztésével kezdte űripari tevékenységét, de már tervben van a Gravity-2 megvalósítása is, ami újrahasználható első fokozattal rendelkező, szintén közepes teherbírású hordozó lesz. A Gravity család különlegessége, hogy széles raktérborításának köszönhetően nagy méretű műholdakat képes az űrbe juttatni. A most bemutatkozott verzió hasznos teherkapacitása alacsony Föld körüli pályára 6,5 tonna, napszinkron pályára pedig 4,2 tonna. Ez a Gravity-2 esetében 15 tonnára növekszik alacsony Föld körüli pálya esetén, több adat egyelőre nem áll rendelkezésre. Bár a Gravity-2-ről, sőt a 3. generációról még egyáltalán nem található információ, az alábbi illusztráció jó összehasonlítást ad a kinézetükről:

Gravity series, OrienSpace
Míg a Gravity-1A (jobbról második) a Hosszú Menetelés-2E-hez, a 2 és 3 verziók inkább a Falcon-9-re és Falcon Heavy-re „hajaznak”. Forrás: OrienSpace

 

Kép
A Gravity-1 már a DeFu-15002 jelzésű tengeri indítóplatformon. Forrás: OrienSpace

További különlegesség az első generációs hordozóval kapcsolatban, hogy egy vízi platformról indítják a Kelet-kínai-tengerről, amihez egy vadonatúj hajót is építettek. A rakéta három fokozata, illetve az első fokozathoz kapcsolódó négy darab oldalsó segédrakéta is mind szilárd hajtóanyaggal működik (később az 1A változat segédrakétái már folyékony hajtóanyagúak lesznek), ezáltal az első fokozat elég masszív, 5880 kN tolóerővel rendelkezik, miközben maga a törzs viszonylag kis méretű: 42 méter hosszú, szinte minden kínai rakétához hasonlóan 3,35 méter átmérőjű, viszont orrkúpja 4,2 méteres, így több kisebb vagy egy nagyobb méretű és tömegű műhold befogadására is képes. A Gravity-1 felszálló tömege 260 tonna. 

A ma reggel 6:30-kor induló küldetés keretében három darab Jünyao-1 időjárás-megfigyelő műholdat (sorszám szerint 18-20) bocsátottak fel a debütáló rakétával, melyek 500 km-es és 50° inklinációjú (hajlásszögű) napszinkron pályára álltak.
A sikeres indítással az OrienSpace az ötödik kínai vállalat lett, mely sikeresen bocsátott fel orbitális rakétát. Ezen öt cég a következő:

  • i-Space/Interstellar Glory: Hyperbola-1
  • Galactic Energy: Ceres-1
  • Space Pioneer: Tienlung-2
  • LandSpace: Csucsüe-2
  • OrienSpace: Gravity-1

Dark mode powered by Night Eye