Új szuborbitális, űrurizmusra használatos rakéta kifejlesztésébe vág Kína. A Kínai Tudományos Akadémia CAS Space nevű vállalata fejleszti ki az egyelőre név nélküli, de az amerikai New Shepardhoz nagyon hasonló rendszert, amivel 7 embert tudnának a világűrbe juttatni,100 km feletti magasságba. A rakéta 70 tonnát nyom és 3,5 méter átmérőjű, a meghajtásért 5 db kerozint és folyékony oxigént használó hajtómű felel majd, összesen 75 tonna tolóerővel. Az első tesztküldetésre már 2022-ben sor kerülne, az operatív működést és a tényleges űrturizmust pedig 2024-ben indítanák be.
A rakéta a New Shepard, a kapszula pedig a Crew Dragon űrhajóra hasonlít erősen
Az utasok egy 3,35 méter átmérőjű, 3 méter magas kapszulában foglalnak majd helyet, ahol 4 panorámaablak segíti a kilátást. A Crew Dragon űrhajóra kísértetiesen hasonlító kapszula saját mentőrendszerrel is rendelkezik vészhelyzet esetére. Ahogy a lenti illusztráción látható, a repülési profil a Blue Origin-féle New Shepardra hajaz: emelkedés után a kapszula és a hordozó szétválik, a kapszula folytatja az útját 100 km feletti magasságba, ahol pár perces súlytalanságot követően ejtőernyővel ereszkedik vissza. A rakéta a hajtóművek újbóli begyújtásával és grid finek segítségével lassít le, végül pedig a leszállóhelyen karok segítségével „fogják be” a hordozót. Mind a grid finek, mind az elkapó mechanizmus használata kölcsönzött ötlet a SpaceX-től (a fokozat elkapását az új Super Heavy hordozón akarja majd használni az amerikai vállalat).
A tervezett repülések profilja – ez is már egy bevált módszer…
A CAS Space szerint hatalmas üzleti lehetőség van a szuborbitális űrturizmusban, és a járművel évente akár 1000 ember utazhatna a világűrbe.
Hívhatjuk a járművet Crew Shepardnak (New Shepard + Crew Dragon)?