Kína kereskedelmi alapú utánpótlásra keres megoldást a Tienkung Űrállomás ellátásához

Kapcsolódó

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

Kína 100 rakétaindítást tervez a 2024-es évre

Hold-küldetések, mélyűrkutatás, új hordozórakéták, személyzeti küldetések, 100 rakétaindítás, mindezeket...

A NASA Commercial Resupply Services programjához hasonló, gazdaságosan üzemeltetett szállítórendszerrel oldanák meg a teherszállítmányok feljuttatását.

A China Manned Space Engineering Office (CMSEO) nevű iroda a jövőben szeretné csökkenteni a Tienkung utánpótlás-szállítási költségeit, és kereskedelmi úton történő megvalósításhoz keres megoldásokat – jelentették be tegnap. A program a NASA kereskedelmi partnerekkel való szerződésein alapuló rendszerhez hasonlóan működne, amit az amerikai űrhivatal 2008-ban hívott életre a Nemzetközi Űrállomás gazdaságosabb utánpótlásához, és amely 2012 óta biztosítja az ISS működését, és az űrhajósok megfelelő ellátását.
A CMSEO olyan teherűrhajó fejlesztésére írt ki pályázatot, ami legalább 1800 kg hasznos teher feljuttatására képes, és nyomás alá helyezett raktere legalább 7 m³. További követelmények a járművet illetően, hogy legalább három hónapig képes legyen a Tienkungra dokkolva az űrben maradni, és irányított visszatéréssel kell visszajutnia a Földre, miközben több mint 2 tonna hulladékot hoz magával az űrállomásról. Az indítási költség legfeljebb 120 millió jüan/1000 kg (kb. 17,2 millió amerikai dollár) összeget érhet el.

A pályázatokat július 15-ig adhatják be a jelentkező cégek, akiknek a hordozórakétára és az indítás teljes folyamatára való megoldást is részletesen be kell mutatniuk. Csak olyan vállalatok vehetnek részt az elbírálásban, melyeket legalább három éve alapították, és megfelelő ember- és eszközállománnyal rendelkeznek.

A Tienkung ellátását jelenleg a nyolc havonta induló Tiencsou teherűrhajókkal biztosítják, ami az űrállomás mostani állapotában még elégséges, de további bővítése is tervben van, illetve az évtized végéig folyamatosan lakott lenne, és a tudományos kutatásokra és kísérletekre való egyre növekvő igény miatt mindenképp egy gazdaságosabb út jelenti Kína számára a biztos megoldást. Bár az ázsiai űrnagyhatalomban továbbra is túlsúlyban van az állami irányítás, egyre több feltörekvő magáncég láttatja magát a horizonton, és ahogy a NASA-nak, úgy a Kínai Nemzeti Űrügynökségnek (CNSA) is nyitnia kell ezen vállalatok felé, akik a hosszú távú tervek megvalósulásának elősegítői lehetnek. 

A legutóbbi teherűrhajó, a Tienkung-6 indítása május 10-én. Forrás: CASC

Dark mode powered by Night Eye