Kína | Long March 5B / Új kínai űrhajó előzetes

Kapcsolódó

Új Progressz teherűrhajó indult a Nemzetközi Űrállomásra

A Progressz MSz-25 a szokásos ellátmány mellett japán fürjtojásokat...

Először tesztelte a Firefly az új Antares rakétához fejlesztett hajtóművet

Egyelőre egy rövidebb próbára került sor a Miranda nevű...

A nap képe #1303 – Vicces zoknik az ISS-en

Loral O'Hara, a Nemzetközi Űrállomás egyik lakója Hálaadás alkalmából...

2024 közepére tűzték ki az Ariane-6 bemutatkozásának időpontját

Az európai űripari vezetők ma tartottak telekonferenciát a múlt...

Biztonsági üzemmódba kapcsolt a Hubble űrteleszkóp

Az 1990-ben felbocsátott Hubble űrteleszkóp 2023. november 23-án biztonsági...

Ha minden a tervek szerint halad, akkor 2020. május 5-én, magyar idő szerint pontban délben elindul a Vencsang Űrközpontból a Kínai Népköztársaság legújabb hordozórakétája, és vele együtt az újgenerációs, legénység szállítására is alkalmas űrhajó.

Április 29-én már az indítóálláson volt az új Long March 5B, az újgenerációs űrhajóval, de később ötödikére halasztották az indítást a korábbi Long March 3B és Long March 7A kudarcok miatt. Az indítás célja hogy megbizonyosodjanak, hogy a rakéta képes 20 tonnánál nehezebb eszközöket is pályára állítani, ugyanis leghamarabb 2021 első felében tervezik az új moduláris űrállomásuk első elemét, a Tianhe modult pályára állítani.

Az űrhajó az összeszerelő csarnokban

A hasznos teher pedig nem más, mint az újgenerációs űrhajó, ami képes Hold, illetve Mars-utazásra is. Az űrhajó tervezett apogeuma 8800 kilométer magasan lesz, tehát a misszió hasonló az amerikai Orion űrhajó 2014-es tesztrepüléséhez. Ezt a magasságot az űrhajó a saját hajtóműveivel éri majd el, a rakéta csak lacsony Földkörüli pályára állítja.
Ezután egy nagysebességű visszatérést hajt végre az űrhajó, melynek célja az új hőpajzs éles tesztelése.
Ha minden jól sikerül, akkor Kína 2021-től egyszerre hat űrhajóst lesz képes indítani, a korábbi Sencsou űrhajó három férőhelyével szemben. A kapszulát részleges újrafelhasználhatóságra tervezték, ugyanis csak a hőpajzsot kell cserélni majd a misszió után, illetve üzemanyaggal feltölteni az űrhajó tartályait.

Long March 5B indítóálláson

A Long March 5B annyiban különbözik a Long March 5-től, hogy nincs második fokozat, az első fokozatra van ráhelyezve a 20,5 méter hosszú orrkúp. A Long March 5B azon kínai rakéták egyike, amelyek már nem az erősen toxikus hipergolikus üzemanyagot, hanem hidrogén, kerozin illetve oxigén keverékét használják.

“Kína 12 missziót tervez indítani ezzel a rakétával az új moduláris űrállomás építésére. Ezzel az indítással bebizonyosodik, hogy a rakéta készen áll a jövőbeli missziókra.”

Hao Chun, a Kínai Emberes Űrrepülési Mérnökiroda igazgatója

Long March 5B
A Tianhe modul tesztelés közben.

Kína számára ez az indítás kulcsfontosságú, ugyanis ha sikeres, akkor az ország számára megnyílnak az alacsony Földkörüli pályán túli emberes expedíciók lehetőségei is, illetve megkezdődhet az új moduláris űrállomás építése.
Előző cikkünket, ami az új kínai űrhajó dokkolási képességeiről szól, itt olvashatjátok.

Dark mode powered by Night Eye