Kína új űrhajója akár az ISS-hez is tud majd dokkolni

Kapcsolódó

Videó: SpaceX Starship evolúció

Egy átfogó videóban mutatjuk be részletesen, honnan is indult...

A Szojuz MSz-22 március 28-án tér vissza a Földre

A sérült Szojuz űrhajó a terveknek megfelelően űrhajósok nélkül...

Beszámoló a Holnap határa workshopról

Kővágó Angéla vendégírónk ismét egy érdekes eseményen vett részt,...

A nap képe #1055 – Sodródó felhők a Marson

A Perseverance marsjáró 2023. március 18-án felvételt készített az...

A Falcon-9 B1067 tizedik startjával újabb Starlink műholdakat állított pályára

Ez a hét sem maradt Starlink-indítás nélkül, hiszen a...

De a jelenlegi politikai helyzetben sajnos biztosan nem fog.

Egy nemrég a netre kikerült kép szerint az új kínai űrhajó az ún. International Docking System Standard (IDSS) típusú dokkolóportot kapta meg, mellyel akár a Nemzetközi Űrállomásra is tudna dokkolni.

Jól látható az IDA dokkolóport

Az új űrhajó – mely egyelőre még nem kapott hivatalos nevet -, első tesztútjára idén kerülhet sor, és a nemrégiben újból “forgalomba állított” Long March-5 (Hosszú Menetelés-5) rakéta viheti majd a világűrbe, előszőr természetesen személyzet nélkül.
A 8.8 m hosszú és 21.6 t súlyú űrhajó 6 űrhajóst tud majd szállítani Alacson Föld Körüli Pályára, vagy akár a mélyűrbe is (az új kapszula ezért inkább hasonlít a NASA Orion kapszulájára, a Crew Dragon és Starliner űrhajókat csak Föld körüli utazásra tervezték).

Felül a kapszula, alul pedig a szervízmodul

Az új kínai űrhajó két részből áll: egy újrahasznosítható orbitális modulból (maga a kapszula), és egy szervízmodulból, mely visszatérés előtt leválik és elég a légkörben.
Az űrhajót az új kínai űrállomáshoz, illetve akár jövőbeli Hold-utakhoz tervezik majd használni.
A dokkolóport használata teljesen logikus Kína részéről, ugyanis egy nemzetközi szabványról van szó, amit bárki használhat, és a részletes leírások alapján meg is építhet (nem beszélve arról, hogy jelentős mennyiségű pénzt és fejlesztést spóroltak így meg).

Az IDA felépítése

Az egységes dokkolóport ötletét a Nemzetközi Űrállomást üzemeltető országok találták ki 2010-ben, és ebből született meg az IDA (Internation Docking Adapter), melyből az ISS-en már kettő található, és a Commercial Crew Program űrhajói (Crew Dragon, Starliner) fogják használni. Ilyen csatlakozási pont kerül a leendő Orion űrhajóra is (hogy kicsit bonyolítsuk, az amerikai űrhivatal “NASA Docking System-nek hívja), és bár az Orion fizikailag képes lenne az ISS-re dokkolni, erre nem fog sor kerülni (az Oriont kizárólag mélyűri missziókra fogják használni, már ha egyszer elkészül…).

Egy IDA port felkészítés közben – ilyenből található már 2 db az ISS-en

Bár én egy szuper kezdeményezésnek tartanám, ha egy kínai űrhajót és vele űrhajósokat is meghívnának az ISS-re a jövőben, de sajnos erre minimális esély van. A jelenlegi USA-Kína politikai helyzet és keresekedelmi háború kizárja az együttműködés lehetőségét, addig főleg míg a Szenátusban republikánus többség, a Fehér Házban pedig Trump van. A jelenlegi kormányzat prioritásai egyértelműen az SLS és Artemis programok, beleértve a 2024-es Holdraszállás (arról most ne beszéljünk, hogy ezek a célok mennyire reálisak és észszerűek).
Bár Kína jelenleg is együttműködik az európai és az orosz űrhivatalokkal, a NASA-val nincsen hivatalos kapcsolata. Az amerikai Szenátusban ugyanis egy 2011-ben elfogadott republkánus törvény (Wolf Amendment) gyakorlatilag megtiltotta a NASA-nak, hogy bármilyen kapcsolata legyen a kínai űrhivatallal, mely a mai napig érvényben van.
Szóval sajnos tényleg minimális az esély bármilyen amerikai-kínai együttműködésre, de gondoljunk bele: milyen szép és emlékezetes űrtörténelmi pillanat lenne, ha a Nemzetközi Űrállomásra érkezne egy kínai űrhajó 2022-ben…

Dark mode powered by Night Eye