Kína ütemterv szerint halad a 2030-ig végrehajtandó személyzetes holdraszállás felé

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

Miközben amerikai oldalról egyre több halasztásról és alternatíváról lehet hallani, az ázsiai űrnagyhatalom jól halad az egyes fejlesztésekkel.

A Kínai Személyzetes Küldetések Űrmérnöki Irodájának (China Manned Space Engineering Office, CMSEO) tisztviselői a Csiücsüan Űrközpontban április 24-én, a 25-i Sencsou-18 indulása előtt tartottak sajtótájékoztatót, amin a ritkán szóba kerülő személyzetes holdraszállási programmal kapcsolatban számoltak be friss információkról.

Az elhangzottak alapján Kína továbbra is a tervezett ütemben halad azon célkitűzés felé, hogy még az évtized vége előtt az első tajkonauták leszálljanak a Holdra. „A főbb űreszközök és egyéb felszerelések, köztük a Hosszú Menetelés-10 rakéta, a Mengcsou személyzeti űrhajó, a Lanjüe holdkomp és a holdi szkafanderek fejlesztései mind befejeződtek. A prototípusok gyártásai és tesztelései már javában zajlanak” – mondta el Lin Hszicsiang, a CMSEO igazgatóhelyettese. 

A CZ-10, a Lanjüe holdkomp és a Mengcsou űrhajó makettjei egy tavalyi bemutatón. Forrás: China News Service

Kína tavaly nyáron jelentette be, hogy 2030-ig szeretnék az első két űrhajósukat eljuttatni a Hold felszínére. A tervek szerint két Hosszú Menetelés-10 (CZ-10) rakéta variáns indítja el külön-külön a a háromfős személyzettel a Mengcsou-t, valamint a leszállóegységet. A két jármű Hold körüli pályán dokkol egymáshoz, majd két űrhajós leszáll a felszínre, ahol hat órát töltenek, majd ismét Hold körüli pályára állnak és csatlakoznak az űrhajóhoz, amin a személyzet harmadik tagja várakozik.

Az űrhajók és egy eszközök tesztverzióinak mechanikai- és hőterhelési tesztjei lényegében befejeződtek, ezen kívül a különböző rakétahajtóművek statikus tesztjei folyamatosan zajlanak, illetve a Vencsang Űrközpontban is már épül az új komplexum a CZ-10 indításaihoz. Továbbá a teher- és személyzetszállító holdjárók fejlesztésére kiírt pályázat lezárása is közeledik, amihez kereskedelmi magáncégeket is bevont tavaly májusban a Kínai Emberes Űrrepülésért Felelős Ügynökség (CMSA, China Manned Space Agency).

Miközben tehát a NASA folyamatosan küzd az Artemis-program, különösen az Artemis-3 küldetés összetettsége, illetve a krónikus alulfinanszírozottság miatt, addig Kína a háttérben öles léptekkel halad a kitűzött cél felé. Amerika a jelenlegi hivatalos ütemterv szerint 2025 szeptemberében hajtaná végre a Holdat megkerülő Artemis-2-t, majd 2026 szeptemberében a holdraszálló Artemis-3-at, de ahogy több cikkben mi is megírtuk, ezek a tervek egyre inkább megvalósíthatatlannak tűnnek és már más alternatívák kidolgozásán is gondolkozik a NASA. Vajon mennyire éleződik ki az új űrverseny a Hold déli pólusának eléréséért? Mikor döbbennek rá az amerikai tisztiviselők, hogy ha így folytatódik minden, Kína beelőzheti az USA-t, amit utóbbi óriási presztízsveszteségnek könyvelne el, arról nem is beszélve, hogy ez beláthatatlan geopolitikai következményekkel is járhat.

Az International Lunar Research Station (ILRS) holdbázis illusztrációja. Forrás: CNSA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye