Kitűzték a Terran-1 rakéta első tervezett indítási dátumát

Kapcsolódó

Az Ingenuity áprilisban hat napon keresztül nem jelentkezett

A kis helikopter április elején hat napon keresztül "csendben"...

A nap képe #1127 – Sencsou-15 visszatérés

A Sencsou-15 misszió űrhajójának elszállítása. A három tajkonauta, Fej...

Újabb amerikai teherszállítmány tart a Nemzetközi Űrállomásra

A SpaceX Cargo Dragon űrhajója két napos halasztást követően...

Az Egyesült Arab Emírségek űrszondát küld a fő aszteroidaövbe

Az Egyesült Arab Emírségek új részleteket közölt a NASA...

A nap képe #1126 – LADEE fotóbomba

A LADEE űrszonda 2013-as indításakor egy levegőben lévő békát...

A Relativity Space hordozója továbbra is versenyben van a legelső sikeresen pályára álló metán meghajtású rakéta címért.

Tegnap jelentette be Twitteren a feltörekvő amerikai magáncég, hogy megkapták a Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) a Terran-1 rakéta repülési engedélyét, és március 8-ára ki is tűzték a bemutatkozó repülés dátumát. Az indítási ablak magyar idő szerint 19-22 óra között lesz, ezen időszak alatt kell a rakétát feltankolni, a rendszereket felkészíteni, és persze megfelelő időjárási körülményekre várni. Ha sikerül a rakétát elindítani, és az megfelelő Föld körüli pályára is áll, akkor a Relativity Space kerülhet ki győztesként a SpaceX, a Blue Origin és a kínai LandSpace között folyó versenyben, és elsőként juttathatnak sikeresen az űrbe egy metán meghajtású hordozórakétát. A felsorolt cégek közül utóbbi állt legközelebb eddig ezen cél eléréséhez, de a Csucsüe-2 tavaly december 14-i első felbocsátása során a második fokozat meghibásodása miatt a rakéta nem érte el a kitűzött pályamagasságot és sebességet, így a start kudarccal végződött.

A Terran-1 egy egyszer használható, két fokozatú, kisteherbírású rakéta, amit a Relativity Space speciális eljárással gyárt: a hordozó törzse és egyéb részegységei majdnem teljes egészében 3D nyomtatással készülnek, ami egyedülálló a rakétagyártó cégek és űrhivatalok között. A rakéta magassága 35,2, átmérője 2,3 méter. Hasznos teherkapacitása 300 km-es alacsony Föld körüli pályára 1479 kg, 500 km-es napszinkron pályára 898 kg. Az első fokozat meghajtásáért kilenc darab Aeon-1 metalox (metánt és oxigént égető) gázgenerátor ciklusú hajtómű felel, melyek egyenként 100 kN tolóerő kifejtésére képesek, össztolóerejük tehát 900 kN. A második fokozatot ugyanennek a rakétamotornak a vákuumra optimalizált verziója hajtja 126 kN tolóerővel.
Tim Ellis, a cég elnök-vezérigazgatójának egyik februári interjújában ismertette a közeljövő terveit, eszerint a Terran-1-nek mindössze három indítása lesz az Aeon-1 hajtóművel, amit ezt követően a jóval erősebb Aeon-R fog felváltani. Ez a típus már 1300 kN tolóerővel fog rendelkezni, így mindössze egy darabot szerelnek majd a Terran-1 első fokozatába. Ezen kívül az Aeon-R fogja a második generációs, már újrahasználható Terran-R rakétát is meghajtani, így ettől a rakétamotortól várják az igazi sikert. További információkat a kis rakétagyártócégekről készített műsorunkban hallhattok!

Mi is nagyon drukkolunk a nagyon ambiciózus és egyben nagyon szimpatikus magáncégnek, és kíváncsian várjuk, vajon tényleg megelőzi-e a Terran-1 azt a Starshipet is, aminek első orbitális tesztindítására egyre több esély látszik már a következő 2-3 hétben.

A Terran-1 rakéta a Kennedy Űrközpont LC-16 komplexumának indítóállás. Fotó: Relativity Space
Dark mode powered by Night Eye