Kivizsgálták mi okozta az NS-23 szerencsétlenségét

Kapcsolódó

Fény derült a kínai holdprogram két kulcsfontosságú űreszközének nevére

A neveket közel 2000 pályázat közül választották ki. A Kínai...

A nap képe #1389 – Bahama-szigetek

A Nemzetközi Űrállomásról készített felvétel a Bahama-szigetekről.

A nap képe #1388 – Vénusz a Mariner-10 szemével

50 éve készült ez a felvétel a Vénuszról, melyet...

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Blue Origin legutóbbi küldetése nem zajlott zökkenőmentesen. Az NS-23 szerencsétlensége még 2022 szeptemberében történt, amikor néhány perc repülés után, 8500 méteres magasságban a New Shepard meghibásodott, az utasok nélküli kabin belsejében található vészhelyzeti rakétamotor beindult és lerántotta a kapszulát az irányíthatatlanná vált rakétáról.

Az NS-23 meghibásodásának pillanatai.
Az NS-23 kapszulájának ereszkedése, rajta a hasznos teherrel, mely épségben földet ért.

A hiba pontos okát mostanra sikerült meghatároznia Jeff Bezos vállalatának. A szerencsétlenséget követően a Blue Origin megalakította a balesetvizsgáló csoportot (MIT), amelyet a Blue Origin biztonsági és küldetésbiztosítási szervezetének tagjai vezettek. A vizsgálatot az FAA felügyelete mellett végezték, és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal, valamint a NASA képviselői is részt vettek benne. A Blue Origin összehívta a balesetet vizsgáló bizottságot (MRB) is, amelyben külső, nem szakértő tanácsadók is részt vettek. Az MRB felülvizsgálta az MIT által tett ok-okozati megállapításokat, és továbbra is felügyeli a korrekciós intézkedések végrehajtását. Az MIT a balesetet követően azonnal megkezdte a roncsok felkutatását és begyűjtését.

A fedélzeti videófelvételek és telemetria, a begyűjtött repülési hardverek, valamint a Blue Origin anyaglaboratóriumainak és tesztberendezéseinek munkája segítségével az MIT megállapította, hogy a baleset közvetlen oka a BE-3PM hajtómű fúvókájának szerkezeti fáradásos meghibásodása volt a repülés során. A szerkezeti fáradást a fúvóka anyagának várható és elemzett értékeit meghaladó üzemi hőmérséklet okozta. A BE-3PM hajtómű vizsgálatát közvetlenül a baleset után kezdték meg, és megállapították, hogy a fúvóka repülési konfigurációja a korábbi tervezési konfigurációknál magasabb hőmérsékleten működött. A megtalált fúvókadarabok törvényszéki vizsgálata is egyértelmű bizonyítékot mutatott a megnövekedett üzemi hőmérsékletből eredő hőkárosodásra, és úgynevezett forró sávokat fedeztek fel a fúvókán. Az anyagfáradás helye egybeesik a vizsgálat során azonosított sávokkal.

Az MIT megállapította, hogy a hajtómű hűtőrendszerén végrehajtott tervezési változtatások okozták a fúvóka felmelegedését, és magyarázatot adtak a forró sávokra is. A Blue Origin korrekciós intézkedéseket hajt végre, beleértve az égéstér és az üzemeltetési paraméterek tervezési módosításait, amelyek csökkentették a hajtómű fúvókájának tömegét és hőmérsékletét. A fúvóka további tervezési változtatásai javították a szerkezeti teljesítményt a termikus és dinamikus terhelések alatt.

A Blue Origin arra számít, hogy a New Shepard hamarosan újból felemelkedhet, melynek során az NS-23 hasznos terhét próbálhatják meg ismét szuborbitális repülésnek alávetni.

Dark mode powered by Night Eye