Kivizsgálták mi okozta az NS-23 szerencsétlenségét

Kapcsolódó

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A nap képe #1508 – ISS napelemtáblák

A napfelkelte első sugarai, melyek megcsillannak a Nemzetközi Űrállomás...

Ebben a hónapban már biztosan nem térhet vissza a Földre a Starliner

Egy tegnapi közleményben újabb halasztást jelentettek be a NASA...

A Blue Origin legutóbbi küldetése nem zajlott zökkenőmentesen. Az NS-23 szerencsétlensége még 2022 szeptemberében történt, amikor néhány perc repülés után, 8500 méteres magasságban a New Shepard meghibásodott, az utasok nélküli kabin belsejében található vészhelyzeti rakétamotor beindult és lerántotta a kapszulát az irányíthatatlanná vált rakétáról.

Az NS-23 meghibásodásának pillanatai.
Az NS-23 kapszulájának ereszkedése, rajta a hasznos teherrel, mely épségben földet ért.

A hiba pontos okát mostanra sikerült meghatároznia Jeff Bezos vállalatának. A szerencsétlenséget követően a Blue Origin megalakította a balesetvizsgáló csoportot (MIT), amelyet a Blue Origin biztonsági és küldetésbiztosítási szervezetének tagjai vezettek. A vizsgálatot az FAA felügyelete mellett végezték, és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal, valamint a NASA képviselői is részt vettek benne. A Blue Origin összehívta a balesetet vizsgáló bizottságot (MRB) is, amelyben külső, nem szakértő tanácsadók is részt vettek. Az MRB felülvizsgálta az MIT által tett ok-okozati megállapításokat, és továbbra is felügyeli a korrekciós intézkedések végrehajtását. Az MIT a balesetet követően azonnal megkezdte a roncsok felkutatását és begyűjtését.

A fedélzeti videófelvételek és telemetria, a begyűjtött repülési hardverek, valamint a Blue Origin anyaglaboratóriumainak és tesztberendezéseinek munkája segítségével az MIT megállapította, hogy a baleset közvetlen oka a BE-3PM hajtómű fúvókájának szerkezeti fáradásos meghibásodása volt a repülés során. A szerkezeti fáradást a fúvóka anyagának várható és elemzett értékeit meghaladó üzemi hőmérséklet okozta. A BE-3PM hajtómű vizsgálatát közvetlenül a baleset után kezdték meg, és megállapították, hogy a fúvóka repülési konfigurációja a korábbi tervezési konfigurációknál magasabb hőmérsékleten működött. A megtalált fúvókadarabok törvényszéki vizsgálata is egyértelmű bizonyítékot mutatott a megnövekedett üzemi hőmérsékletből eredő hőkárosodásra, és úgynevezett forró sávokat fedeztek fel a fúvókán. Az anyagfáradás helye egybeesik a vizsgálat során azonosított sávokkal.

Az MIT megállapította, hogy a hajtómű hűtőrendszerén végrehajtott tervezési változtatások okozták a fúvóka felmelegedését, és magyarázatot adtak a forró sávokra is. A Blue Origin korrekciós intézkedéseket hajt végre, beleértve az égéstér és az üzemeltetési paraméterek tervezési módosításait, amelyek csökkentették a hajtómű fúvókájának tömegét és hőmérsékletét. A fúvóka további tervezési változtatásai javították a szerkezeti teljesítményt a termikus és dinamikus terhelések alatt.

A Blue Origin arra számít, hogy a New Shepard hamarosan újból felemelkedhet, melynek során az NS-23 hasznos terhét próbálhatják meg ismét szuborbitális repülésnek alávetni.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye