Legkorábban május 1-jén indulhat a Boeing Starliner személyzetes tesztrepülése

Kapcsolódó

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Majdnem négy teljes évvel a SpaceX hasonló tesztje után a Boeing is végrehajthatja az operatív küldetések előtti utolsó fontos repülést.

Múlt héten tartottak közös sajtótájékoztatót a Boeing és a NASA illetékes tisztviselői a Boeing Starliner Crewed Flight Test (CFT) személyzetes teszrepüléssel kapcsolatban. Mint ismert, a nagy múltú vállalatóriás 2019 vége óta több éves csúszást szedett össze a NASA Commercial Crew Programban érintett vetélytárssal, a SpaceX-szel szemben. Pedig anno úgy tűnt, a Starlinerrel repülhetnek az első űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra kereskedelmi szerződés keretén belül, amikor az amerikai űrhivatal csak mint megrendelő vesz részt, üléseket vásárolva az adott partner cégtől azok saját fejlesztésű űrhajóin. Ennek a késésnek több technikai és emberi tényezője is van, amikről korábbi cikkeinkben már beszámoltunk, így most tekintsünk előre, és lássuk, miről számoltak be a felek képviselői legutóbb!

Ami a legfontosabb, a NASA két űrhajósa, Butch Wilmore és Suni Williams legkorábban május 1-jén indulhatnak a Starlinerrel az ISS-re, de ez a dátum még változhat, főleg az űrállomás „forgalma”, tehát a két dokkolóport foglaltsága szerint. A két veterán asztronautának jó esetben csak felügyelnie kell a teljesen automata üzemmódban repülő űrhajót. Ha a Starliner sikerrel teljesíti a teljes tesztküldetést, hosszú ideje várt korszak köszönthet be a NASA-nál: immár két partnerre is támaszkodhat amerikai űrhajós amerikai űrhajóval végrehajtott feljuttatásában a Nemzetközi Űrállomásra. Ilyenre soha korábban nem volt példa, viszont abból a szempontból nagyon fontos a redundancia (helyettesíthetőség), hogy ha az egyik cégnél valami probléma adódik, nem merül fel az az eset, hogy az USA ismét csak a Roszkoszmosz segítségének igénybevételével tud űrhajóst felküldeni.

Suni Williams és Butch Wilmore. Fotó: NASA

A Starliner meghajtási rendszerének feltankolása több hetet vesz igénybe, ezért ezt meg is kezdte a földi felkészítő csapat a napokban. A tisztviselők emellett azt is megerősítették, hogy a Boeing az ejtőernyő kioldórendszerével kapcsolatos mindkét problémát kijavította az elmúlt hónapokban, így az utolsó akadály is elhárult az indítás elől. 
Az űrhajó egy Atlas-V N22 verziójú rakétával fog indulni, amit a United Launch Alliance kifejezetten a Starliner küldetéseihez használ. Ha a CFT sikeres lesz, az első operatív misszióra, a Starliner-1-re legkorábban 2025 tavaszán kerülhet sor, és a Boeing összesen hat ilyen jellegű repülést teljesíthet a NASA megbízásából, miközben a SpaceX összesen 14 küldetésre szóló szerződéssel rendelkezik már, ami a Nemzetközi Űrállomás fenntartási idejének végéig tart. 

Hosszú, rögös út, és több mint 1 milliárd dollár elköltése vezetett idáig a szebb napokat megélt vállalatóriás számára, de remélhetőleg innentől már minden rendben zajlik majd az összes repülés során.

Megkezdődött az űrhajó meghajtási rendszerének feltöltése. Fotó: NASA
Dark mode powered by Night Eye