Leselejtezik a Blue Origin rakéta-landolásra tervezett hajóját

Kapcsolódó

Diákok segítségével épült műholdakkal indul az Alpha rakéta

Jelen tervek szerint június utolsó napjaiban kerül sor az...

Visszatértek a Hold túloldalán gyűjtött kínai minták a Földre

A Csang'e-6 küldetés során először gyűjtöttek és hoztak...

A nap képe #1510 – Vörös lidérc az űrből

Matthew Dominick remek fotókat készít a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről,...

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Újratervezés a Blue Originnél: a Jacklyn névre hallgató, eredetileg teherszállítóként funkcionáló hajót mégsem fogják felhasználni a New Glenn-programban, derült ki nemrég egy közleményből. A Jeff Bezos űrcégeként is ismert vállalat tervei között szerepelt, hogy a jövőbeli New Glenn nehézrakéta többször használható első fokozata erre a hajóra térjen vissza, hasonlóan a SpaceX Falcon-9 rakétáihoz.

A Blue Origin 2018-ban vásárolta meg a Stena Freighter teherhajót az európai Stena Line tengeri szállítmányozási cégtől, amit aztán a floridai Pensacola kikötőjébe vontattak, hogy átalakítsák a cég igényei szerint. Ebbe beletartozott volna az összes, már nem szükséges teherszállítási infrastruktúra eltávolítása, és természetesen egy leszállási zóna kialakítása is, ahova a New Glenn rakéta tért volna vissza és landolt volna. 2020 végén Jeff Bezos váratlanul bejelentette, hogy átnevezi a hajót, ami a milliárdos édesanyjáról, Jacklyn Bezosról kapta az új nevét.

A Stena Freighter 2018-ban, még a Stena Line szállítmányozási cég tulajdonában. Kép forrása: Aleksi Lindström

Korábban több okot is felhozott a cég, hogy miért döntöttek egy ilyen hatalmas (és drága) hajó használata mellett egy kisebb és olcsóbb drónhajó helyett. Az elsődleges indok az volt, hogy a 180 méter hosszú és 25 méter széles monstrumot kevésbé viselte volna meg a kedvezőtlen és hullámzó tenger, így sokkal ritkábban kellett volna indítást azért elhalasztani, mert az első fokozat leérkezése nem lett volna biztonságos (ugyebár a SpaceX-nél ez már párszor előfordult a múltban). A cég tervei szerint a rakétafokozat mozgásban lévő hajóra szállt volna le, így különösebb stabilizálásra se lett volna szükség.

Augusztus 14-én látott napvilágot a hír, miszerint a pensacolai kikötőt elhagyja a hajó. Ezt először Clark Merritt, a kikötő igazgatója jelentette be, valamint később egy közleményben is szerepelt, miszerint a Jacklyn-t elvontatják Pensacolából ,hogy leselejtezhessék. A Blue Origin egy nappal később, augusztus 14-én reagált erre, és megerősítette, hogy nem folytatják a Jacklyn átalakítását.

„A Blue Origin elkötelezett a biztonságos és költséghatékony űrbejutás mellett, és alapos mérlegelés után úgy döntött, hogy elhagyja a Jacklyn-t, mint leszállási megoldást” – nyilatkozta a cég egyik szóvivője.

Ironikus módon a Jacklyn-t egyenesen Brownsville kikötőjébe fogják vontatni, és itt is lesz leselejtezve, pár kilométerre a SpaceX Starbase névre hallgató Starship fejlesztési-, gyártási- és tesztelési komplexumától. Várhatóan augusztus 19-én fog megérkezni Texas déli csücskébe a hajó.

Így nézett volna ki a New Glenn leszállása a Jacklyn platformján. Kép forrása: Blue Origin/New Glenn: The Road to Space

A cég egyelőre nem jelentette be hivatalosan, hogy milyen más alternatívát találtak, de vannak már erre utaló jelek: június közepén a louisianai LAD Services hajóépítő cég közölte, hogy a Blue Origin megbízásából egy ún. Autonomous Droneship Landing Platform (ADLP) járművet fognak összeszerelni. A jármű nevéből már következtethetünk arra, hogy valószínűleg egy automata drónhajóról van szó. Szintén ironikus, de a SpaceX is pont ezzel a céggel együtt dolgozta ki 2014-ben a saját drónhajó-típusait, amiket ők Autonomous Spaceport Droneship (ASDS) névvel illetnek.

Pontosan nem tudni hogy mennyi pénzt költöttek el eddig feleslegesen a Jacklyn átalakítási munkálataira, de Merritt szerint több tízmilliós összegről lehet szó. A projekt legintenzívebb szakaszában egyszerre 150-en dolgoztak a hajón a floridai kikötőben. Érdemes megemlíteni, hogy a SpaceX jelenleg két volt olajfúró tornyot alakít át Pascagoula kikötőjében (160 kilométerre Pensacolától), a Phobost és a Deimost, amik a tervek szerint egy nap majd Starship indító- és elkapó komplexumokként fognak működni. Ha sikeres lesz a SpaceX átalakítási és átépítési projektje, akkor sokkal egyszerűbben és gyakrabban tudnak majd Starship rakétát indítani ezekről a vízi platformokról, távol a lakott területektől.

A SpaceX platformjai, ahogy mi láttuk őket Pascagoula-ban. Bal oldalon a Phobos, jobb oldalon pedig a Deimos átalakítás közben. Kép készítője: Szabó Bence/spacejunkie.hu

Forrás: SpaceNews

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye