Leszállási tréninget tartanak a Szojuz MSz-22-vel

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A gyakorlat célja, hogy megtudják lehetséges-e vészhelyzet esetén visszatérni a Földre egy sérült űrhajóval.

Tegnap este a Roszkoszmosz tudatta mindenkivel, hogy a Szojuz MSz-22 rendszereit tesztelni fogják az ISS-en. Az RKK Enyergija szakemberei és az űrhajósok hőteszteket hajtanak végre a Szojuz rendszereken, hogy a közelgő pilóta nélküli landolás előtt ellenőrizzék azok működési módját. Ezután a vizsgálati eredményeket továbbítani fogják a földi szakembereknek, hogy kiértékeljék a kapott adatokat.

Bővebb információkat nem tudhattunk meg, de három iparági forrás nyilatkozott az Izvesztyijának, egyikük maga az RKK Enyergija volt, amely megerősítette a mai gyakorlatot. Dmitrij Petyelin, Szergej Prokopjev és Andrej Fegyajev fogják tesztelni az űrhajó berendezését, leszállást szimulálva. Egyenként kapcsolják be a rendszereket, hogy ellenőrizzék, hogyan melegednek fel, és hogyan emelkedik a hőmérséklet a kabin belsejében. Az Izvesztyija forrása szerint ezt a gyakorlatot azért csinálják, hogy megtudják lehetséges-e vészhelyzet esetén visszatérni a Földre egy sérült űrhajóval, pl. ha a Szojuz MSz-23 meghibásodik, amellyel a leszállást tervezik. A forrás szerint azonban a Roszkoszmosz nem tudja biztosan, meddig bírja a Szojuz MSz-23 egy hasonló incidens nélkül, ugyanis egy újabb szivárgástól tartanak, ezért már többen arról pletykálnak, hogy a három űrhajós nem szeptemberben, hanem már június elején hazatérhet.

Dmitrij Petyelin, Szergej Prokopjev és Frank Rubio figyelik a Szojuz MSz-23 érkezését. Forrás: Roszkoszmosz

A tréning ma magyar idő szerint 13:10-kor kezdődött és 18:15-ig tart. Dmitrij Petyelin és Szergej Prokopjev Szokol szkafanderben, míg Andrej Fegyajev szkafander nélkül fog a kabinban tartózkodni. Frank Rubio, aki eredetileg az MSz-22 személyzetébe tartozik nem vesz részt a mai teszten.

A kísérlet a repülésirányítók döntésével megszakítható a személyzet fizikai állapota miatt, vagy ha a visszatérő kabin hőmérséklete eléri a 31ºС-ot 95%-os páratartalom mellett, vagy ha a szervizmodul 40ºС-ra melegszik és vele együtt a központi számítógép eléri a 45ºС-ot. Az űrhajósok az öt órányi munkára vihetnek magukkal vizet és élelmet, bekapcsolhatják a levegő nedvességelvezető rendszerét és csak papírdokumentációval dolgozhatnak, mivel a tableteket nem lehet bekapcsolni, hiszen az is pluszban felmelegítené a levegőt. A forrás szerint a három űrhajós azt a parancsot kapta, hogy egy rossz egészségi állapot miatt (vagyis ha esetleg rosszul lesznek) bekövetkező kísérletmegszakításkor ne kapcsolják ki a fedélzeti rendszereket, amíg el nem érik a határértékeket.

Az űrhajó nem csak a működő berendezésektől és az emberi testtől melegszik fel. A fő teszt a légkör sűrű rétegein való áthaladáskor vár rá (ez esetben űrhajósok nélkül), ugyanis azokban a percekben melegszik fel úgy, hogy az űrhajósok csurom vizesen hagyják el a kapszulát. Ezért a kísérlet során a feladat a leszálló kabin hőmérsékletének beállítására korlátozódik. Általában véve a légkörbe való belépés előtt az átlag hőmérséklet 23-25ºС között mozog, de miután megkezdődik a művelet a hőmérséklet erősen megemelkedik. Előfordult már, hogy a visszatérés után a kapszula alatt a száraz fű meggyulladt. A mostani gyakorlat során nem kell túlzottan aggódniuk az űrhajósok épsége miatt, hiszen kiképzésük során 40 percig kell tartózkodniuk egy speciális termikus kamrában 60ºС hőmérsékleten 30%-os páratartalom mellett.

Szergej Prokopjev kiképzése során egy nyomáskamrában tartózkodik. E teszt során az űrhajósokat extrém körülmények érik, mint pl. mérsékelt hipoxia (oxigényhiány), hirtelen légköri nyomásváltozás. Forrás: Roszkoszmosz
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye