Lezajlott a Virgin Galactic utolsó tesztrepülése

Kapcsolódó

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

Az adatok kiértékelése természetesen még eltart egy ideig, de ha minden jól ment, június végén megkezdődhetnek az üzemszerű repülések.

2021 júliusa óta először hajtott végre emberes tesztrepülést a VSS Unity speciális kialakítású szuborbitális űrrepülővel. A Unity-22 küldetés során maga a Virgin cégcsoport alapítója, Sir Richard Branson is a fedélzeten tartózkodott, de talán még ő sem gondolta akkor, hogy közel két évet kell várni a következő alkalomra, amikor ismét személyzet foglalhat helyet a járműben. A repülés után viszont felfüggesztették a Virgin Galactic engedélyét, idén tavaszra viszont ismét készen álltak arra, hogy egy tesztszemélyzet szállhasson a VSS Unity-vel, ami az utolsó fontos követelmény a tényleges, üzemszerűen működtetett kereskedelmi űrugrások megkezdése előtt. 

A Unity-25 küldetésen ismét a Virgin Galactic munkatársai és két pilótája alkották a hatfős személyzetet. A VMS Eve White Knight Two hordozó repülőgép ma délután 17:16-kor, néhány órával később a tervezett időponthoz képest szállt fel az Új-Mexikóban található Spaceport America komplexum kifutópályájáról. A dupla törzsű gép nagyjából 14300 méteres magasságig emelkedett, majd levált róla a VSS Unity, melynek a kellő időben be is indult egy darab hibrid rakétahajtóműve, hogy 60 másodperces működésével tovább gyorsítsa és emelje a világűr felé a járművet.

A leválás után pár másodperccel már üzemel a VSS Unity hibrid rakétahajtóműve. Fotó: Jack Beyer

Ennek a manővernek köszönhetően egészen 87,2 km-es magasságig jutott a Unity, ami az Amerikai Légierő által a Hidegháború idején megalkotott szabályozás szerint már az űr határát jelenti (a másik, szélesebb körben elfogadott érték a ~100 km-es magasságban kijelölt Kármán-vonal). Mindenesetre ez már kellő távolság volt a felszínhez képest, hogy a személyzet tagjai 5-6 percre átélhessék a súlytalanság élményét. Erre a kis időre csatlakoztak a ténylegesen az űrben keringő 14 űrhajóshoz (a Nemzetközi Űrállomáson a Crew-6, Ax-2 és Szojuz MSz-22/23, valamint a Tienkung Űrállomáson a Sencsou-15 tagjaihoz) is. 
Ezt követően a Unity megkezdte az ereszkedést, és végül 18:37-kor sikeresen leszállt a kiindulási helyet jelentő Spaceport America komplexumban. A teljes repülés zavartalannak tűnt, de a cégnek az FAA-vel együtt komoly adatelemzést és kiértékelést kell végrehajtania, hogy megkaphassák a repülési engedélyt az űrugrásokhoz. 

A VSS Unity fedélzeti kamerájának felvétele, háttérben a Földdel. Forrás: Virgin Galactic

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye