Lezajlott április első Starlink küldetése

Kapcsolódó

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Megnövekedett a Zvezda modul légszivárgása

A modulból már korábban is szökött a levegő, azonban...

A SpaceX igáslova természetesen nem „unatkozott” a hónapban, hiszen 3 küldetést is teljesítettek a különböző jelzésű fokozatok, de Starlink műholdakat hasznos teherként csak most kapott a rakéta (áprilisban).

A Starlink 6-2 névre hallgató küldetés a floridai SLC-40-et kapta startállásául, indítójárműve pedig a B1073 jelű Falcon-9 volt. Utóbbi kb. egy hónapja teljesített szolgálatot, aminek alkalmával a CRS-27 Cargo Dragon teherűrhajóját segítette a Nemzetközi Űrállomásra. A hajtóművek beindítására magyar idő szerint 16:31-kor került sor, melyek magasba emelték az említett B1073-at nyolcadjára is. Mint említettük a hasznos terhet Starlink műholdak adták (21 db), ám ismét, immáron másodjára a második generációs  „Starlink V2 Mini” szatellitek repültek a hordozó rakterében.

Az emelkedési fázis, és a fokozatok szétválása ezúttal sem okozott gondot az F9-nek, ahogyan az első fokozat is megfelelő telemetria mellett tért vissza a várakozó „A Shortfall of Gravitas” drónhajóra. A második fokozat eközben tovább gyorsította a misszióban érintett szatelliteket, amit a Transporter-7 küldetéstől eltérően a standard méretű fúvókával hajtott végre. Létezik ugyanis egy rövidebb változata is, mely csökkenti az anyagfelhasználást, de ezzel párhuzamosan csökken a hatékonyság is; a vákuum-optimalizált hajtómű ezzel a fúvókával kb. 10%-kal kisebb tolóerőt produkál. Használatára akkor kerül sor, ha a hasznos teher pályára állításához kevesebb teljesítményre van szükség.

Ha pedig szóba került a pályára állás, a Starlink műholdak épségben elérték úti céljukat, amelyek később 530 km-es magasságban fogják erősíteni a konstelláció működését.

Érdekesség a B1073 boosterrel kapcsolatban, hogy ez volt az utolsó küldetése, mint klasszikus Falcon-9, hiszen hamarosan átalakításra kerül, és Falcon Heavy oldalfokozatként vesz majd részt a nyárra tervezett Echostar-24 misszióban.

Mindezzel teljesült a SpaceX 25. missziója 2023-ban, a Falcon-9 pedig immáron 24 sikeres repülést tudhat maga mögött idén. Április 20-án pedig ismét a Starshipet láthatjuk a cég élő adásában, melyet egy halasztást követően újra megpróbálnak elindítani tesztküldetésére. Természetesen mi is közvetítjük ezt a nem mindennapi eseményt, amit az alábbi linken érhettek el.

Dark mode powered by Night Eye