Lezárult az Astra legutóbbi sikertelen indításának vizsgálata

Kapcsolódó

Szojuz indítás tarkította a Falcon-9-esek munkáját

A Szojuz hordozó 2.1b variánsa is felbukkant, melynek 2024-es...

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

A Rocket 3.3 meghibásodása miatt két NASA-műhold semmisült meg tavaly júniusban.

Hosszú felülvizsgálat után a napokban végre lezárult a tavaly júniusi, kudarccal végződő Astra-indítás körülményeinek vizsgálata. Az amerikai magáncég a Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA) végig együttműködve elemezte ki a rakéta telemetriai adatait, illetve minden más külső és belső tényezőt is, egészen a hordozó összeszerelésétől kezdve magáig a baleset bekövetkeztéig. A vizsgálati eredmények alapján a Rocket 3.3 második fokozatának hajtóműve túl hamar állt le, emiatt a hasznos teherrel nem tudta elérni a megfelelő keringési sebességet és pályamagasságot. Az idő előtti leállás oka az volt, hogy az égéstér belső falán kialakuló repedés miatt szivárogni kezdett az üzemanyag, emiatt túl hamar fogyott ki az RP-1 (finomított rakétakerozin) tartály. További probléma volt, hogy a befecskendező-rendszer túl kevés kerozint engedett a hajtómű égésterébe, ennek következtében a hűtőcsatornák is túlmelegedtek, ami miatt az üzemanyag egy része elforrt. A részletes vizsgálat megállapította, hogy az üzemanyag-ellátó rendszerbe egyrészt hélium gáz, másrészt szilárd halmazállapotú törmelékdarabok jutottak, amik blokkolták a kerozin megfelelő beáramlását az égéstérbe. Ugyancsak a problémák forrásaként jelölték meg a szakemberek, hogy a rakéta túl sokáig várakozott a floridai hőségnek és napsugárzásnak kitéve az indítóálláson, emiatt erodálódás nyomait is felfedezték az Astra mérnökei a hajtóműben, de úgy ítélték meg, hogy a kapott hőmérsékleti értékek még hibahatáron belül voltak.
A Rocket 3.3 verziójától egy sikertelen indítással búcsúzik a cég, ugyanis még tavaly augusztusban jelentették be, hogy már a következő generációs hordozóra, a Rocket 4-re koncentrálnak, ami jóval nagyobb és erősebb elődjénél. A rakéta első tesztindítására még idén sor kerülhet, de azóta nem adott ki erről újabb közleményt az Astra. 

A Rocket 3.3 első és utolsó floridai indítása tavaly júniusban a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-46 startállásáról.
Dark mode powered by Night Eye