Ma este ejtik meg az SLS hot fire tesztet

Kapcsolódó

Katonai műholddal indult a Szojuz ritkábbik variánsa

Megtörtént az idei év első Szojuz-2.1v rakéta indítása, melyről...

A SpaceX harmadjára vetette be ugyanazt a Falcon-9 hordozót két hónap alatt

A B1077 jelű rakétának elég sűrű a menetrendje. Ez a...

A nap képe #1060 – A JUICE űrszonda tankolása

Az Európai Űrügynökség JUICE űrszondájának üzemanyaggal való feltöltése.

SpaceX | Transport & Tracking Layer (Tranche 0, Flight 1) küldetésprofil

A SpaceX kilencedik márciusi küldetése az Egyesült Államok Védelmi...

Továbbra is problémákkal küzd a Lunar Flashlight műhold

Egy hónapja maradt a NASA-nak és a JPL-nek, hogy...

Update: Jim Bridenstine, a NASA igazgatója bejelentette, hogy a tesztet 1 órával előrébb hozták, így a tervezett tesztidőpont magyar idő szerint 22:00.

Ha minden a tervek szerint halad, szombat este magyar idő szerint 11 órakor fogja végrehajtani a NASA a Space Launch System hordozórakéta első fokozatának első, teljes üzemidejű hajtóműtesztjét. A tesztablak két órán keresztül tart, és magyar idő szerint másnap hajnali egy órakor ér véget.

A teljes üzemidejű statikus teszt keretében a négy darab RS-25D hajtómű 485 másodpercen keresztül lesz működében, így leszimulálva egy valódi repülést. Az RS-25 „D” hajtóművek az űrrepülőgépekről visszamaradt példányok, melyeket az RS-25E (expendable = nyersen lefordítva eldobható) típusú rakétamotorok váltanak majd fel. Az RS-25 (Rocket System-25) típusú hajtóművek kriogenikus cseppfolyós oxigént és hidrogént használnak hajtóanyagként.

Ezzel a teszttel fog lezárulni a „Green Run” tesztsorozat, mely majdnem egy évvel ezelőtt kezdődött, amikor az első SLS központi fokozatot beszerelték a Stennis Űrközpontban található tesztállványra. A Green Run keretén belül legutóbb (dec. 20.) egy ún. “wet dress rehearsal” tesztet hajtottak végre, amikor a főtartályokat teletöltötték oxigénnel és hidrogénnel, valamint egy próba-visszaszámlálást is csináltak a szakemberek.

Az első SLS Core stage érkezése Stennisbe. Kép forrása: Spaceflight Now

A wet dress rehearsal teszt jól sikerült, és nem találtak semmilyen jelentős problémát vagy szivárgást az első fokozat rendszereiben. “A WDR teszt nagyszerű erdeményeire alapozva most már biztosak vagyunk a földi kiszolgáló egységek és az SLS első fokozati rendszereinek működésében” – mondta Julie Bassler, az SLS program egyik menedzsere a NASA Marshall Űrközpontjában. Habár jól sikerült a próba, nem volt 100%-ig tökéletes. A próba-visszaszámlálás automatikusan leállt pár perccel a tervezett T-0 előtt, egy szelep időzítési hibája miatt. John Shannon, a Boeing ügyvezető alelnöke és SLS-program menedzsere elárulta, hogy egy folyékony hidrogént szabályozó szelep 0,2 másodperccel később záródott be a tervezettnél, automatikusan leállítva a fokozat feltöltését. A problémát a hélium okozta, ami a pneumatikusan zárható szelepet szabályozta, ugyanis az hidegebb volt a kelleténél. A rendellenességet azóta orvosolták a rendelkezésre álló időablak megnövelésével, így egy 0,2 másodperces késés nem jelenthet majd gondot. A december 20-i tesztablak volt a második lehetőség a tesztre. Az első próbálkozást december 7-én kísérelték meg, de még az elején le kellet állítani az üzemanyag feltöltését, mert nem volt megfelelő a folyékony oxigén hőmérséklete. Ezt a NASA a kiszolgáló rendszerek számlájára írta, és nem a rakéta technikai problémája volt.

A négy darab RS-25D hajtómű a WDR teszt közben. Forrás: NASA

Egy sikeres tesztre készülve, a Kennedy Űrközpontban a mérnökök elkezdték a szilárd hajtóanyagú segédrakéták szegmenseinek az összeillesztését. Miután ez elkezdődött, a rakétának 12 hónapon belül el kell indulnia, ugyanis ennyi idő a segédrakéták biztonságos életartama. Rengeteg adatot is gyűjtenek a segédrakéták állapotáról az összeillesztés közben, így akár egy élethossz-növelő eljárás is lehetséges lesz, ha nem tud elindulni az SLS 1 éven belül. A jelenlegi startdátumot 2021 őszére tűzték ki.

Jelenleg minden a ma esti Green Run teszten múlik, ezért is olyan fontos hogy sikerüljön a hajtóművek működtetése.

„Egy sikeres teszthez viszont nem kell, hogy végig működjenek a hajtóművek. A próba kulcsfontosságú részei az első percekben zajlanak le” – nyilatkozta Jeff Zotti az RS-25-ket gyártó Aerojet Rocketdyne SLS-programvezetője. A négy hajtómű egyenként fog beindulni, 120 miliszekundumos eltéréssel, ezután pedig 109%-os tolóerőn fognak működni, körülbelül 90 másodpercig. Ekkor 95% tolóerőre visszavesznek, szimulálva a Max-Q (legnagyobb aerodinamikai nyomás) pillanatait. Körülbelül egy perccel később ismét maximális tolóerőre állítják a motorokat.

Az SLS öt szegmensből álló segédrakétainak összeszerelése. Forrás: NASA

“Ha csak 250 másodpercig fognak működni a hajtóművek, már akkor rengeteg adathoz jutunk a teszttel, és utána ki tudjuk küszöbölni az esetleges hibákat” – jegyezte meg John Shannon, utalva a hajtóművek tolóerejének változtatására, és a fúvókák mozgatására, melyek mind a teszt első felében fognak megtörténni.

Az Űrutazás Űrhajók YouTube csatornán élőben fogjuk közvetíteni az eseményt, a blogon is hamarosan elérhető lesz stream formájában. Tartsatok velünk!

Dark mode powered by Night Eye