Már tesztelik a Lunar Gateway űrállomás meghajtási rendszerét

Kapcsolódó

Lezárult a New Shepard tavaly szeptemberi balesetének hatósági vizsgálata

A Blue Originnek 21 különböző módosítást kell eszközölnie az...

A nap képe #1241 – Az OSIRIS-REx tudományos tartálya

Az OSIRIS-REx tudományos tartálya nyitott fedéllel, amelyen látható a...

Szovjet űrkutyák – 3. rész

Elérkeztünk a harmadik kutatási szakaszhoz, amely az utolsó lépés...

Több mint egy év után ma hazatért a Szojuz MSz-23 személyzete

A Szojuz űrhajó földet érése 13:17-kor várható a Kazahsztánban...

Folytatódott a Jaokan műholdhálózat bővítése is

Nem csak a SpaceX indítja serényen saját Starlink műholdjait,...

Bár egy jó ideje nem érkezett hír a Lunar Gateway űrállomás építésével kapcsolatban, a háttérben zajlik az új, Hold körüli pályára tervezett állomás különböző részeinek gyártása. A NASA csütörtökön arról számolt be, hogy már tesztelik az egyik fő egység, az Energiaellátó és Hajtómű modul (Power and Propulsion Element – PPE) meghajtási rendszerét. A Maxar Technologies cég által gyártott PPE egy nagy teljesítményű napelemekkel rendelkező (60 kW), szolár elektromos meghajtású modul, amely a meghajtásért, nagysebességű kommunikációért, pozíciótartásért és pályamódosításért felel. A PPE “Hall-effekt” típusú ionhajtóművet használ majd, ami az üzemanyagot elektromos térben gyorsítja fel, ezáltal generálva tolóerőt az űrhajó/űrállomás számára. A Gateway ionhajtóművei xenont fognak üzemanyagként használni, a pozíciótartásért felelős kisebb hajtóművek pedig hidrazint.

Ezen ionhajtóművek, és az egész energiaátviteli- és meghajtási rendszer széles körű tesztelése zajlott és zajlik az utóbbi időben, hogy a mérnök csapat minél jobban megértse a Gateway teljesítményének alakulását és változását különböző forgatókönyvek tesztelése alapján. A teszteket a clevelandi Glenn Research Centerben hajtják végre, és többek között első alkalommal került sor egy ún. end-to-end, azaz teljes folyamat végrehajtására, melynek során az áramtermelő rendszer és a Busek által gyártott 6, illetve a Maxar 12 kW teljesítményű tesztegységei közötti reakciót vizsgálták. Ezen kívül az Aerojet Rocketdyne „Advanced Electric Propulsion System” (AEPS) nevű 12 kW teljesítményű hajtóművén is teljes tesztfolyamatot hajtottak végre. Az első fázis még április közepén zárult le sikeresen, így a NASA most már egyéb kockázatcsökkentő- és finomhangolási teszteknek veti alá a rendszereket.

Miután minden teszten sikerrel átment a PPE, következhet a másik fő egységgel, a Lakó-, és Logisztikai modul/előőrs (Habitation and Logistics Outpost – HALO) modullal történő összeszerelés és integrálás, hogy a jelenlegi tervek szerint 2024 végén már egybeépítve, egy Falcon Heavy rakétával indítsák el a kijelölt Hold körüli pályára.

Az Aerojet Rocketdyne hajtóművének és a Maxar energiaátviteli rendszerének egyik áprilisi tesztje. Fotó: NASA

Fantázia renderkép a Hold körüli pályán keringő űrállomásról. Forrás: NASA

Dark mode powered by Night Eye