Még szorosabbá fűzi az együttműködést az Európai Unió a SpaceX-szel és az USA-val

Kapcsolódó

Nagy rekord a SpaceX-től: 20. alkalommal indult ugyanaz a Falcon-9 hordozó!

Egy újabb Starlink küldetésen érte el ezt a jelentős...

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

A felek tavaly már aláírták a szerződést kétszer két új Galileo navigációs műhold felbocsátásáról, most ezen indítások kapcsán született újabb megállapodás.

Tavaly novemberben jelentették be az Európai Unió és a SpaceX között született együttműködést, melynek értelmében két küldetésen négy új Galileo műholdat állítanak pályára az európai navigációs rendszer modernizálása céljából. A Politico hírportál értesülései szerint most újabb biztonsági megállapodást írtak alá a felek, mely lehetővé teszi, hogy az EU és az Európai Űrügynökség munkatársai egyrészt belépési joga legyen a floridai indítóállásokra, másrészt ha bármelyik küldetés során szerencsétlenség történne, első kézből legyen lehetőségük a törmelékek begyűjtésére.

Ezzel az utolsó felkészülési szakasz is megkezdődhet az idénre tervezett indítások előtt, melyek során a legmodernebb négy darab, egyenként 700 kg-os szatellit áll majd 22000 km-es keringési pályára. 

A fokozott biztonsági intézkedések a műholdakba beépített szabadalmaztatott technológiának köszönhetők, melynek kifejlesztése több száz millió euróba került, és hasonló funkciót látnak el, mint az USA-ban gyártott Global Positioning System (GPS) műholdak. A floridai indításoknak köszönhetően ez lesz első alkalom, hogy a polgári és katonai célokra használt Galileo műholdakat Európán kívülre exportálják. A tavalyi szerződésben megállapított 180 millió eurós (196 millió dolláros) indítási ár nem változott, viszont a küldetések nemzetbiztonsági mivolta miatt ez kb. 30%-os prémiumot jelent a SpaceX-nek a Falcon-9 szokásos 67-70 millió dolláros árához képest. 

Hogy miért jutott az ESA és összességében Európa nehézrakéták híján ilyen szorult helyzetbe, arról több cikkben is írtunk korábban:
Az Ariane-5 búcsújával egy időre nagy teherbírású rakéta nélkül marad Európa
 Egy jó és egy rossz hír az ESA háza tájáról
Fordulóponthoz érhet az európai űripar és rakétagyártás

Egy Galileo műhold illusztrációja. Forrás: ESA
Dark mode powered by Night Eye