Megérkezett a Boeing Starliner a Nemzetközi Űrállomásra

Kapcsolódó

Jól halad az új kínai holdrakéta hajtóművének tesztprogramja

A Hosszú Menetelés-9 óriásrakéta újrahasználható koncepcióként fog megvalósulni a...

Újabb Falcon-9 teljesítette tizenhetedik repülését

Közel egy hét szünet után hajtott végre a SpaceX...

A nap képe #1300 – Kameravédelem az űrben

A NASA egykori űrhajósa, Jack Fischer osztotta meg az...

Blue Whale-1: Dél-Korea metán meghajtású, félig újrafelhasználható hordozórakétája

A dél-koreai Perigee Space magáncégről egészen idáig még nem...

Földünk az űrből: Sós tavak

Ezúttal Kelet-Afrikában járunk, hála a Sentinel-2 missziónak, mely két...

Egy nappal az indulása után sikeresen megérkezett a Boeing CST-100 Starliner űrhajó a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A nagyjából egy napon át tartó pályaemelési és keringési szakaszt követően a második amerikai kereskedelmi űrhajó szombat éjjel, magyar idő szerint 2 óra 28 perckor dokkolt az ISS Harmony moduljának elülső dokkolási pontjára.

Az Orbital Flight Test-2 küldetés keretén belül a Boeing és a NASA a Starliner űrhajó második személyzet nélküli tesztrepülését szeretnék végrehajtani, miután 2019-ben az első kísérlet kudarcot vallott egy szoftveres meghibásodás miatt. A mostani küldetés eddig jól halad, várhatóan 4 nap ott töltött idő után fog az új űrhajó lecsatlakozni az űrlaboratóriumról, és május 25-én térhet vissza a Földre. Az űrkabin 245 kilogrammnyi ellátmányt vitt az űrállomásra, egyetlen „utasa” pedig a Rosie the Rocketeer névre hallgató tesztbábu, amit egy műszercsomaggal szereltek fel, hogy a jövőbeli űrhajósok repülései során fellépő összes erőhatást és körülményt megismerjék. A Boeing által fejlesztett kék színű szkafandert is Rosie viseli, ezzel az űrhajó eme elemét is letesztelve.

Bár a dokkolás sikeres volt, sajnos az űrállomásra tartó út nem volt komplikációktól mentes: a Starliner manőverező hajtóműveiből kettő meghibásodott, így egy harmadik tartaléknak kellett azok munkáját átvennie, ezáltal befejezve az űrhajó elsődleges pályára állítását (igen, ez egy érdekessége a repülésnek, hogy az Atlas-V rakéta Centaur fokozata nem állítja alacsony Föld körüli pályára az űrhajót, hanem egy szuborbitális röppályára helyezi azt, így a ~85 m/s gyorsítást a Starlinernek kell elvégeznie).

Az OFT-2 küldetést eredetileg tavaly nyáron szerették volna levezényelni, azonban egy korrodált szelep miatt az egész szervizmodult ki kellett cserélni az űrhajón, ami további csúszásokat eredményezett, de szerencsére a sok késés és technikai probléma után elmondhatjuk, hogy az amerikai kereskedelmi űrprogram már két olyan űrhajóval is rendelkezik, ami űrhajósokat tud az ISS-re vinni.

A Starliner érkezése, előtérben az ISS-en tartózkodó amerikai Cygnus teherűrhajóval. Kép forrása: Szergej Korszakov (@SergKorsakov) orosz kozmonauta

A dokkolási procedúra nagyon hasonló volt a többi ISS-re tartó űrhajó megközelítéséhez: először 255 méteres távolságban szünetelt a megközelítés az űrhajó ellenőrzéséhez, majd a 200 méter sugarú „Keep Out Sphere” zónánál állt meg az űrhajó további tesztekhez. A Starlinert a VESTA (Vision-Based Electro-Optical Sensor Assembly) elektro-optikai szenzorok kalauzolták a dokkoláskor, a rendszer pedig jelesen teljesített. További manőverekkel 10 méterre került az űrhajó a Harmony modulhoz, majd miután megkapták az engedélyt a dokkolásra, a Boeing szakemberei elküldték a végső parancsot a csatlakozásra.

A négy napos ott tartózkodása során az Expedíció-67 űrhajósai kipakolják az ellátmányt és űrséta-felszerelést a Starlinerből, ezt követően 270 kilogrammnyi tudományos műszert és kísérleti eredményt helyeznek el az űrhajóba, amit a Földre kívánnak visszajuttatni. A CST-100 Starliner várhatóan az új-mexikói White Sands rakétabázis területén fog landolni ejtőernyők segítségével, az űrkabin földetérését pedig a hőpajzs alatt elhelyezett légzsákok fogják tompítani.

A Starliner érkezése, előtérben az ISS-en tartózkodó amerikai Cygnus teherűrhajóval. Kép forrása: Szergej Korszakov (@SergKorsakov) orosz kozmonauta

A végső megközelítés. Kép forrása: NASA

Nagy Szabolcs kollégánk egy páratlan felvételt is készített a Starliner dokkolásáról, ugyanis sikerült az űrállomást megközelítő űrhajót lencsevégre kapnia egy távcső segítségével. Az alábbi képkocákon láthatjuk ahogy a Starliner 200 méterre tartózkodik az ISS-től, egyre közelebb kerülve az űrállomáshoz. Egy korábbi felvételen a Nemzetközi Űrállomással kötelékben repülő űrhajót is sikerült megörökítenie, amit itt tudtok megnézni.

Jelenleg öt különböző űrhajó parkol a Nemzetközi Űrállomáson! (A Progressz-79 az amerikai megfelelője az MSz-18 teherűrhajónak)

Frissítés: magyar idő szerint nem sokkal 18 óra után a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodó űrhajósok megnyitották az átjárást az űrállomás és a Starliner között. Az frissen érkezett űrhajó zsilipajtajának kinyitását egy hosszas ellenőrzés előzte meg, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy semmilyen szivárgás nem áll fenn a Starliner túlnyomásos kabinjában. A zsilip kinyitását követően Bob Hines NASA-asztronauta lebegett át először a Starliner kabinjába, őt pedig Kjell Lindgren NASA-űrhajós követte. Ekkor az asztronautákat még PPE (Personal Protection Equipment, tehát szájmaszk és védőszemüveg) védte, majd miután megbizonyosodtak arról hogy minden rendben van az űrhajó fedélzetén, társaik is átlebegtek a kabinba. A Starlinerről érdemes tudni, hogy bár kívülről nem tűnik tágasabbnak, 11 m3-es túlnyomásos térfogatával valamivel nagyobb belülről mint a Crew Dragon (9,3 m3).

Az űrhajósok a Starliner zsilipajtajának nyitása után, még a Harmony modulban. Kép forrása: NASA

Kjell Lindgren a Starliner súlytalanság-indikátorával, Jebediah Kermannal. Jebediah Kerman a Kerbal Space Program (KSP) számítógépes játék főhőse, így szeretné a Boeing kifejezni a tiszteletét a játék készítői iránt, ugyanis rengeteg fiatalt inspirált a KSP arra, hogy természettudományos/mérnöki pályára lépjen. Kép forrása: NASA

Rosie the Rocketeer a parancsnoki és Jebediah Kerman a pilóta ülésben. Kép forrása: Boeing Space/NASA

Kjell Lindren és Bob Hines a Starlinert ellenőrzik. Kép forrása: NASA

A legénység többi tagja már az űrhajóban. Kép forrása: NASA

Dark mode powered by Night Eye