A csütörtök hajnali indítás után, melyet mi is élőben közvetítettünk, sikeresen megérkezett és kikötött a Crew Dragon Endurance négytagű személyzetével az ISS-re. Miután kicsivel több mint 12 perccel a Falcon-9 startja után levált az űrhajó a rakéta második fokozatáról, megkezdte a folyamatos pályaemelő és közelítő manővereket. A teljes művelet mintegy 22 órás volt. Eközben természetesen az űrhajósok elhagyhatták üléseiket és levehették a hirtelen nyomáscsökkenés esetén védő űrruhájukat is. Élő bejelentkezésük jó hangulatban telt, többször étkezhettek is, és egy kötelezően előírt 8 órás alvási periódus is a „program” része volt.
A pályaemelési szakaszok, melyeket az Endurance-nek végre kellett hajtania. Forrás: NASA
Az űrhajó több manővert is végrehajtott Draco hajtóműveinek segítségével, melyek teljesen automatikusan történtek, mindenféle emberi beavatkozás nélkül. Amikor már 400 méterre (Waypoint 0 – az első várakozási és döntési pont) közelítette meg az Endurance az űrállomást, az előírásoknak megfelelően megállt, amíg a földi irányítás ellenőrízte a pályaadatokat és engedélyt adott a további megközelítő manőverekhez. Ezután újabb ellenőrző- és várakozó pontnál állt meg az űrhajó 220 méterre (Waypoint 1), végül már csak a Waypoint 2 volt hátra 20 méterre az ISS-től. Miután itt is megkapta a végső engedélyt az Endurance, magyar idő szerint péntek éjjel 0:32-kor hibátlanul dokkolt a Harmony modul IDA2 kikötőpontjára. A szokásos illeszkedési- és szivárgási ellenőrzések után 2:25-kor nyitották ki a Crew Dragon felső kabinnyilását és az űrhajósok átlebeghettek az űrállomásra. Ott Mark Vande Hei (NASA) és két orosz kollégája, Anton Skaplerov és Pjotr Dubrov köszöntötte az újonnan érkező asztronautákat, akik az Expedíció-66 állandó személyzetéhez csatlakozva bővítették héttagúra az ISS-en tartózkodó űrhajósok számát.
Pjotr Dubrov, Tom Marshburn, Anton Skaplerov, Raja Chari, Mark Vande Hei, Kayla Barron és Matthias Maurer. Forrás: NASA
A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolt teher- és személyszállító űrhajók (a Progressz-78 az MSz-17, a Progressz-79 pedig az MSz-18 amerikai megfelelője). Forrás: blogs.nasa.gov