Megkezdte küldetését a SpaceX Crew-8 személyzete

Kapcsolódó

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Az Ingenuity újra munkába áll

Mint tudjuk, az Ingenuity fő küldetése véget ért, mely...

A cég az 50. űrhajóst juttatta az űrbe a ma hajnali indítással!

Frissítés márc. 5. 8:33: Az Endeavour 5 perce, azaz 8:28-kor hibátlan dokkolást hajtott végre az ISS Harmony moduljának elülső dokkolóportjára. 


Eredeti cikk

Lassan véget ér a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodó Crew-7 valamivel több mint féléves missziója, ami azt jelenti, hogy eljött az ideje a váltás, azaz a Crew-8 indulásának. A SpaceX immár nyolcadik operatív személyzetes küldetése néhány nap csúszást követően indulhatott el ma 4:53-kor.

Ahogy azt már a korábbi 7+1 (a Demo-2 küldetést is beleszámítva) alkalommal, most is minden a többször begyakorolt folyamatok, műveletek szerint zajlott. Az űrhajósokat 8 órával az indulás előtt ébresztették, az étkezés után a Neil Armstrong felkészítő épületben öltöztették be őket űrruháikba, majd a szokásos Teslakkal utaztak át a Kennedy Űrközpont LC-39A indítóállásához, ahol már várta őket vadonatúj rakétájuk, és az ötödik repülését megkezdő Crew Dragon Endeavour űrhajó. A négytagú személyzetet ezúttal három amerikai és egy orosz űrhajós alkotja: Matthew Dominick parancsnok, Michael Reed Barratt pilóta, Jeanette Epps küldetés-specialista, a NASA asztronautái, illetve Alexander Grebenkin küldetés-specialista, a Roszkoszmosz kozmonautája. A felkészülés végső szakasza is problémamentesen lezajlott, a személyzetnek a rádió ellenőrzésen kívül csak az visszaszámlálás leteltét kellett várniuk. Egy minimális ellenőrzés volt csak szükséges a zsilipajtó lezárása után, ugyanis egy szabad szemmel alig észrevehető, rendkívül vékony és rövid hajszálrepedést találtak az űrhajó egyik oldalsó nyílásának tömítésén. A NASA és a SpaceX mérnökei egyöntetűen úgy határoztak, hogy nem jelent veszélyt sem induláskor, sem visszatéréskor az észlelt kis hiba.

A T-0 magyar idő szerint 5:16-kor jött el, ekkor feldübörgött a vadonatúj Falcon-9 B1083 hordozó kilenc darab Merlin-1D hajtóműve, és a jármű elemelkedett a történelmi indítóállásról. Az emelkedést ugyanolyan magabiztossággal teljesítette debütáló repülésén a Falcon-9, mint régebbi társai, és ahogy az az utóbbi személyzetes küldetéseknél már bevett gyakorlattá vált, a fokozat szétválás után szárazföldi visszatérési műveletet hajtott végre, melynek legvégén hibátlan leszállást produkált az LZ-1 landolási zónára. 

John Kraus csodálatos felvétele a fokozatok szétválása utáni pillanatokról, amikor a két hajtómű egymással szembefordulva fejt ki jellegzetes légköri fényelenségeket.

 

A visszatért első fokozat. Fotó: SpaceX

Eközben a második fokozat folytatta az emelkedést és a gyorsítást, majd a kellő sebességnél (~27000 km/óránál) T+12 perckor levált az Endeavour, hogy önállóan folytassa útját. Ezzel az indítási fázis ismét tökéletesen lezajlott, a SpaceX pedig elmondhatja, hogy immár 50 űrhajóst juttatott a világűrbe, mióta 2020. május 30-án az első két asztronauta, Doug Hurley és Bob Behnken végrehajtotta az operatív küldetések előtt a szükséges tesztrepülést. Ebbe az 50 főbe természetesen beletartoznak a NASA és egyéb partnerei mellett az Inspiration4, valamint az eddigi három Axiom-küldetés négytagú személyzetei is.

Hosszú záridős felvétel a Falcon-9 emelkedéséről (bal oldali csóva) és visszatéréséről (jobb oldali csóva). Fotó: Jerry Pike

Az indítást mi is élőben közvetítettük, melyet az alábbi linken tudtok visszanézni:

Dark mode powered by Night Eye