Megkezdte útját a Nova-C holdi leszállóegység

Kapcsolódó

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

A nap képe #1447 – Apollo-13 visszatérés

Az Apollo-13 űrhajósainak visszatérését ünnepelve. Balról jobbra: Gerald D....

Szakmai úton vettek részt az USA-ban a HUNOR-Program űrhajósjelöltjei

A látogatás célja volt, hogy első kézből kapjanak szakmai...

Csütörtökön űrsétán vesznek részt a Nemzetközi Űrállomás kozmonautái

Április 25-én sor kerülhet az idei év első űrsétájára,...

Frissítés 17:53: Az Intuitive Machines hivatalos X-bejegyzése szerint minden a legnagyobb rendben van a Nova-C-vel: stabil kapcsolat, pályatartás és a napelemek is megfelelően megkezdték az áramtermelést!


Eredeti cikk

A misszió „kissé” kormos B1060 jelű Falcon-9-ese ismét tette a dolgát; eljuttatta az űrbe az Intuitive Machines (IM) leszállóegységégét, mely a Nova-C Odysseus nevet viseli. Mindez azt jelenti, hogy újabb eszköz kísérelheti meg a Holdra való leszállást, ami az elmúlt időszak történéseit tekintve koránt sem egyszerű feladat. Ha viszont sikerrel zárul a művelet, az IM lesz az első olyan amerikai magáncég, akik megugrották ezt az akadályt, és elérték égi kísérőnk felszínét. További értékes információkért kattintsatok küldetésprofilunkra!

A startra a Kennedy Űrközpont emberes küldetésekhez is használt LC-39A indítóállásáról került sor. Az itt várakozó Falcon-9-es hordozórakéta magyar idő szerint 7:05-kor izzította be 9 darab hajtóművét, amit ezúttal is a TEA-TAB zöld fénye kísért. Minden hajtóműindításkor kis mennyiségű folyadékot (TEA-TAB) pumpálnak a Merlin rakétamotorok égésterébe, ahol spontán reakcióba lépve az üzemanyag+oxidálószer kettősével meggyullad, ezzel segítve a hajtómű beindulását. Ezt követte a közel két tonnás Nova-C-vel való emelkedés, melyet a fokozatok szétválása „szakított” meg annak érdekében, hogy a második fokozat vehesse át a főszerepet. A B1060-as feladatát elvégezve visszaindult a szárazföld felé, ahol a kijelölt LZ-1 landolási zónára érkezett, bebiztosítva a 18. sikeresen végrehajtott repülését.

A második fokozat megbízatása ennél picit tovább tartott; ugyan az imént említett első fokozat földet érését követően leállították az egyetlen vákuumra optimalizált hajtóművét, a küldetés 41. minutumában ~53 másodpercig újra beindították, melynek köszönhetően a 49. percben végre leválhatott a 12 különböző műszert tartalmazó Nova-C.

Reméljük, minden a tervek szerint alakul a Holdra tartó út során is, és sikerül megfelelően felvenni a kapcsolatot a leszállóegységgel! A fejleményekről mindenképp beszámolunk majd, figyeljétek írásainkat!

Élő közvetítésünket az indításról itt tudjátok visszanézni:

Trevor Mahlmann elképesztő hosszú záridős felvételei az emelkedésről és visszatérésről!
A Falcon-9 első fokozatának visszatérése csodálatos látványt nyújtott ismét. Fotó: Derek Newsome
A Nova-C leválása utáni pillanatok, ahogy eltávolodik a rakéta második fokozatától. Forrás: SpaceX
Dark mode powered by Night Eye