Megnövekedett a Zvezda modul légszivárgása

Kapcsolódó

Hamarosan sor kerül az első rakétaindításra a skóciai Saxavord Űrközpontból

A Rocket Factory Augsburg német magáncég fogja felavatni az...

A nap képe #1540 – Shoemaker-Levy 9 üstökös

Kompozit kép a Jupiterről és a Shoemaker-Levy 9 üstökösről,...

Brit űrhajóssal bővült az Axiom Space csapata

Az Axiom Space egy rövid közleményben számolt be arról...

Földi hajtóműteszt közben semmisült meg az ABL Systems rakétája

A baleset az RS1 második tesztrepülésére való felkészítés során...

A nap képe #1539 – Mariner-1 indítás

1962. július 22-én indult útjára a Mariner-program első űrszondája,...

A modulból már korábban is szökött a levegő, azonban az új jelentések szerint azóta már nőtt a szivárgás mértéke.

A NASA tegnap este közölte, hogy megnőtt a légszivárgás a Nemzetközi Űrállomás orosz szegmensén található Zvezda szervizmodul hátsó részén, pontosan ott, ahol a Progressz teherűrhajók dokkolni szoktak. A Zvezdán zajló légszivárgás nem újszerű jelenség, 2020-ban és 21-ben érkeztek először jelentések arról, hogy kisebb repedéseket találtak a modul hátsó (vagyis az átmeneti egység felőli) dokkolóportján. Ekkor a kozmonauták tealevelekkel fedezték fel a szivárgás pontos helyét, amely olyan kicsi, hogy szabad szemmel észre sem lehet venni.

Forrás: Roszkoszmosz / Fordítás: Spacejunkie.hu

A NASA ISS programvezetője, Joel Montalbano egy sajtótájékoztatón közölte a megnövekedett légszivárgás tényét. A Zvezda modul dokkolóportján jelenleg a Progressz MSz-26 tartózkodik, de a vezető kihangsúlyozta, hogy a szivárgás nincs összefüggésben a teherűrhajóval, amely február 17-én dokkolt a Zvezda modulhoz. A Progressz érkezése előtt körülbelül egy héttel már értesültek a szivárgás növekedéséről, a rakományt pedig már korábban kirakodták, így letudták zárni az átmeneti egység zsilipajtaját.

A Zvezda modul elhelyezkedése az orosz szegmensen. Forrás: Roszkoszmosz

Montalbano elmondta, hogy a Zvezdát és a dokkolóportot összekötő zsilipajtó április elejéig zárva marad és az orosz kollégákkal együtt kidolgozzák a következő lépéseket. Tavaly novemberben Robyn Gatens, az ISS programigazgatója azt mondta, nem aggódik az események miatt, mert a legrosszabb ami megtörténhet az az, hogy a dokkolóport használhatatlanná válik. A Roszkoszmosz űrhajósa, Oleg Kononyenko, aki jelenleg az ISS fedélzetén tartózkodik azt mondta, hogy a szivárgás nem jelent veszélyt a személyzetre. „Valóban levegő szivárog a szervizmodul átmeneti egységéből. A szivárgás nem jelent veszélyt a személyzet biztonságára, a repülés a megszokott módon folytatódik. A tudományos kísérletek elvégzése mellett a szivárgás felkutatása és lokalizálása volt a feladatom. A keresést nehezíti az egységbe telepített számos berendezés és a repedések kis mérete.” – mondta.

A modulban taláható a lakótér, az életfenntartó rendszerek, az elektromos áramelosztás, az adatfeldolgozó és repülésvezérlő rendszerek, valamint a meghajtórendszerek. Forrás: NASA

Öregedő Nemzetközi Űrállomás

A lényeg az, hogy az ISS régi és öregszik, a Zvezda modul már majdnem 40 éves. A NASA megállapodást kötött Kanadával, Japánnal és Európával, hogy 2030-ig folytatják az ISS üzemeltetését, mindaddig, amíg a kereskedelmi célú űrállomások készen nem állnak a helyettesítésére. Oroszország csak részben, 2028-ig vállalta, mert aggódik (joggal) moduljai műszaki élettartalma miatt. A Roszkoszmosz folyamatosan hangsúlyozza, hogy az állomás már elavult, valamint a fedélzeten végzett javítási és helyreállítási munkák egyre növekvő igénye a személyzet jelentős idejét lefoglalja. A kozmonauták idejük nagy részét karbantartással töltik, így a tudományos kísérletekre sokkal kevesebb idejük jut.

A NASA Repülésbiztonsági Tanácsadó Testülete (ASAP) már évek óta riadót fújt, hogy a NASA-nak ki kell fejlesztenie egy deorbit vontatót, hogy az ISS-t biztonságosan a Föld légkörébe húzza az élettartama végén. A NASA azt tervezte, hogy az orosz Progressz teherűrhajókat használja majd fel a deorbit végrehajtásához, de a 2022 februári orosz-ukrán háborút követő feszült politikai légkör ezt megkérdőjelezte. 2022 októberében az ASAP figyelmeztette a NASA-t, hogy új tervet kell kidolgoznia. A testület azóta megismételte ezt a figyelmeztetést, többek között ma a NASA programjainak 2024 első negyedévi felülvizsgálatáról szóló nyilvános tájékoztató részeként. Susan Helms altábornagy, a NASA egykori űrhajósa és az ASAP új elnöke azt mondta, hogy nem kaptak frissítést az ISS-ről a negyedéves felülvizsgálat részeként, de az ISS deorbitálási képességének szükségessége „valószínűleg a legsürgetőbb a biztonsági kérdések közül.”
A NASA 2024-es pénzügyi költségvetési kérelme 180 millió dollárt tartalmaz egy deorbitáló vontató kifejlesztéséhez, de mivel a költségvetési megszorítások és az előirányzatok véglegesítésének késedelme miatt 1 milliárd dollárra becsülik a költséget, nem világos, hogy ez mikor fog megtörténni, és hogy ez megtörténik-e egyátalán, addig is az oroszokra kell támaszkodniuk.

Korábbi cikkek a témában:

A Zvezda modul szivárgása

Lezárták a Zvezda modul átmeneti egységét

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye