Mi a helyzet a Nova-C holdi leszállóegységgel?

Kapcsolódó

Az MDA Space 2030-ig támogatja a Nemzetközi Űrállomás robotikai rendszerét

Az MDA Space egy körülbelül 182 millió dollár értékű...

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Hírfolyamunkban folyamatosan nyomon követjük a legújabb amerikai leszállóegység útját, állapotát, hogy egy helyen megtalálható legyen minden fontos hír róla.

Cikkünk a február 15-i indításról itt, élő közvetítésünk pedig itt érhető el!


Leszállás utáni fázis

  • Március 25.: A cég szombati X bejegyzésében megerősítette, hogy ahogy arra előre számítottak, nem sikerült az újbóli kapcsolatfelvétel „Odie-„val, és a leszállóegység örökre elhallgatott a Hold felszínén. A mérnökök így is rendkívül hasznos és fontos információkhoz jutottak, és ahogy már közzé is tették, a leszállólábakat az első leszállásnál szerzett tapasztalatok alapján megerősítik az IM-2 küldetés holdkompja esetében. A jelenlegi tervek szerint a második misszióra még idén év végén sor kerülhet, de a következő hónapok döntőek lesznek a felkészülést illetően. 
    Ezen hírfolyamot lezárjuk, és ha újabb hírek érkeznek a cégtől, abban külön cikkben számolunk majd be.
  • Március 2.: Az Intuitive Machines közzétett egy utolsó felvételt, amit még az ereszkedés közben készített az Odyssey, melyen a Nap és balra tőle a Föld sarló látszik. Győnyörű fotó lett ez is, méltó befejezése a küldetés ezen szakaszának. Jelenleg”Odie” már alvó üzemmódban van, és ahogy elérkezik az újabb holdi nappal, megkísérlik vele az újbóli kapcsolatfelvételt. Ha nem sikerül, nem lesz kudarc, de ha igen, az nagy bónuszt jelentene mind a cégnek, mind a NASA-nak!

  • Február 29. 17:06: A legfrissebb tájékoztatás szerint ma 18 órakor a földi irányítás letölti az utolsó adatcsomagot az Odyssey fedélzeti számítógépéről, majd alvó üzemmódba kapcsolják azzal a paranccsal, hogy a következő holdi nap kezdetével (amikor a napelemek ismét elég áramot tudnak már termelni) próbálja meg ismét felvenni a kapcsolatot a Földdel.
  • Február 29. 14:18: Videós összefoglalónk a tegnap közzétett legújabb, és a korábban már ismert infókról:

  • Február 28. 21:17:
    – Az EagleCam nevű eszközt sikerült kijuttatni a leszállóegység törzséből, de sajnos a kommunikáció nem valósult meg a kamerával, így nem tudnak fotókat készíteni és letölteni.
  • Február 28. 21:08:
    – Egy kérdésre válaszolva Steve Altemus elmondta, hogy már az Európai Űrügynökségtől is érkezett megkeresés, hogy jövőbeli küldetés(ek)hez csatlakozzanak!
    – Ha a saját lézeres követőrendszerrel kísérelhették volna meg a leszállást, minden bizonnyal sikerült volna a gyűjtött adatok alapján.
  • Február 28. 20:30: További részletek, infók:
    – A Hold déli pólusán hamarosan beköszönt a 2 hetes éjszaka, ezáltal a napelemek nem tudnak áramot termelni, és alvó üzemmódba helyezik az Odyssey-t. Ezt követően viszont megkísérlik majd a felébresztését, de simán megvan az esély, hogy többé nem tudnak kommunikálni majd a leszállóegységgel.
    – Minden műszeregység (6 NASA és 6 egyéb magáncég által küldött műszer) üzemel!
    – 144 órát sikerült a felszínen tölteni hasznos adatok gyűjtésével
    – Minden hajtóanyagot felhasználtak a siker érdekében
    – Az odaút és a leszállás során összesen 14 különböző kihívással kellett szembenézni a földi irányítócsapatnak, amit egytől egyig sikerült leküzdeni, erre Altemus igazgató nagyon büszke. Már rögtön a Falcon-9 második fokozatáról való leválás után jelentkezett az első probléma, amikor a csillagkövető rendszert nem tudták beüzemelni, de ezt is hamar megoldották.
    – Összesen 350 megabyte adatot tudtak letölteni, ami remek teljesítménynek számít.
  • Február 28. 20:25: Jelenleg zajlik a meghirdetett sajtótájékoztató, ahol újabb képeket hoztak nyilvánosságra „Odie-ról”. Az azóta gyűjtött adatok, illetve a lenti 2. fotó egyértelműen bizonyítja, hogy egy eltört láb miatt áll megdőlve a leszállóegység, és nem egy sziklán támaszkodik. A láb eltörését a túlzott oldalirányú sebesség és az ebből következő oldalazó leszállás okozta, de a robusztus felépítést dicséri, hogy nem borult fel teljesen a Nova-C és 30°-os szögben áll a felszínen.
A leszállás előtti pillanatok egyike, amikor a főhajtómű sugara már kölcsönhatásba lépett a holdi regolittal. Fotó: Intuitive Machines

  • Február 28. 16:57: Bill Nelson, a NASA igazgatója egy interjúban megerősítette, hogy mind a hat műszerük üzemel és megfelelően továbbítja az adatokat a Földre! Ez az elmúlt napok tekintetében mindenképp jó hír! Az Intuitive Machines is rövid közleményben számolt be arról, hogy még vizsgálják, hogyan tudnák a lehető legtovább kitolni az Odyssey üzemben maradását. Ma este 20 órától hivatalos sajtótájékoztatót tartanak a NASA-val együtt, ahol minden bizonnyal még több infó elhangzik majd.
  • Február 27. 15:58: az Odyssey-vel való kapcsolat folyamatos és sorra érkeznek be a kutatási adatok. Jelenleg az akkumulátorok állapotának felmérése zajlik, de ha minden jól megy, még további 10-20 órán keresztül üzemelhetnek, ezalatt további adatátvitel lehetséges. Újabb fotókat is közzétett az Intuitive Machines, ezek a leszállás végső fázisában, 30 méteres magasságban a Hold felszínéhez képest készültek.

  • Február 26. 15:11: Végre közzétették az első fotókat az Odyssey-től! A leszállóegység minden korábbinál délebbre, tehát a sarkvidék közelében ért felszínt, a kommunikáció fenntartása így még nagyobb kihívást jelent. Az IM számításai szerint ez magyar idő szerint kedd délig-délutánig lehetséges, majd a Hold már kedvezőtlen pozícióban lesz a Földhöz képest.

Ezt a fevételt 35 másodperccel a leszállási manőver megkezdése után rögzítette az egyik kamera, még landolás előtt. Forrás: Intuitive Machines

A Lunar Reconnaissance Orbiter űrszonda is lencsevégre kapta az Odyssey-t:

Forrás: Arizona State University, NASA
  • Február 24. 12:27: Összefoglaló videónk az eddig ismert információkról:

  • Február 24. 10:04: További információk a tegnapi sajtótájékoztató alapján:
    – Az Odyssey megdőlt, de vízszintes-közeli pozícióját nem csak a napelemek, hanem az üzemanyagtartályokban megmaradt hajtóanyag helyzete  alapján tudták meghatározni.
    – Sajnos emberi mulasztás is történt még az indítás előtt: mint utólag kiderült, a felelős elfelejtette kihúzni a biztonsági zárócsapot a lézeres helyzetmeghatározó műszerből, emiatt nem lépett működésbe a kellő időben a berendezés. 
  • Február 23. 23:47: Fontos és érdekes információkat osztottak meg a sajtótájékoztatón jelenlévők, köztük Steve Altemus, az IM ügyvezető igazgatója, illetve Tim Crain technikai igazgató:
    – A leszállóegység az eddigi vélekedésekkel ellentétben nem függőlegesen áll, hanem elborult, és a teteje valószínűleg egy sziklán „támaszkodik”, így vízszintes állapotban van. A borulás oka az lehetett, hogy az Odyssey oldalsó mozgást is végzett az ereszkedés közben, ami a szükséges 1 m/s helyett valamivel gyorsabb lehetett, ráadásul az egyik láb beakadhatott egy sziklába, majd emiatt elborult. Az első elemzések alapján azért gondolták megfelelő pozícióban a leszállóegységet, mert a napelemek megfelelően termelik az áramot, és a műszeregységekkel is sikerült adatkapcsolatot létesíteni. A vízszintes helyzetet -így a megtámasztott állapotot- szintén a napelemek által termelt energiamennyiségből határozták meg.
Steve Altemus prezentálja egy makett segítségével, milyen pozícióban lehet az Odyssey. Forrás: NASA TV

– A hétvége folyamán igyekeznek a Lunar Reconnaissance Orbiter segítségével felvételeket készíteni, hogy egyrészt meghatározzák az Odyssey pontos leszállási helyét és helyzetét. 
– A lassító manőverek során a hajtómű kiválóan, az elvártakhoz képest még túl is teljesített, ezt nagy pozitívumnak tekintik.
– A végső ereszkedési fázisban az antennák közötti váltás miatt néhány másodpercig megszakadt a kapcsolat, majd a leszállás után 25 percig nem volt jel, végül sikerült visszaszerezni a kapcsolatot.
– Ahogy az korábban kiderült, a NASA „Lidar” lézeres helymeghatározó műszerére kellett átállni, ezt rendkívül gyorsan és hatékonyan sikerült megvalósítani.
– Az utolsó pályakorrekció után nem voltak teljesen elégedettek a pályára állással, mert az valamivel elliptikusabb formát mutatott a kelleténél, ezért korrigálni kellett minimálisan.
– A leszállás utolsó fázisában, 30 méterre a felszíntől szerették volna az Eaglecam nevű kamerát kivetni, de ez végül nem teljesült. Szerencsére az Odyssey helyzete alapján úgy tűnik, hogy a kivetést még így utólag is meg tudják majd tenni, mert nem a felszín felé néző panelen van.
– Hamarosan az első felszíni fotót is közzéteszik.
– Egy fotót mutattak eddig, ami 10 km-es magasságban készült leszállás közben:

A Hold déli pólusa a Nova-C Odyssey fotóján. Forrás: Intuitive Machines
  • Február 23. 18:57: Az említett sajtótájékoztató magyar idő szerint 23 órakor fog kezdődni. Ebben remélhetőleg részletesebben beszámolnak az eddig megismert fejleményekről. Ami idő közben kiderült még a nap folyamán, hogy azért döntöttek tegnap +1 keringés megtétele mellett a leszállást megelőzően, mert az Odyssey saját navigációs- és helymeghatározó rendszeréről át kellett állni a NASA lézeres mérőműszerére (Navigation Doppler Lidar).
  • Február 23. 15:37: Néhány perce adott ki friss közleményt az IM, melyben megerősítik, hogy az Odyssey él és megfelelő állapotban van, a napelemtáblák megkezdték az áramtermelést, a földi irányítás képes kommunikálni vele és az adatokat letölteni a fedélzeti számítógépről. Jelenleg is zajlik még a helyzetelemzés a pontosabb műszaki állapotról, a helyzetről, Steve Altemus pedig még a mai nap folyamán sajtótájékoztatót tart az ismert információkról.
  • Február 23. 10:05: Beszámoló cikkünk arról, amit eddig tudunk a Nova-C sikeres leszállásáról! Egyelőre felvételeket még nem közölt az Intutitive Machines, reméljük a nap folyamán már láthatunk néhány fotót! Figyeljük az eseményeket, és ha érkeznek felvételek, igyekszünk továbbosztani őket minél hamarabb!

Odaút, leszállás előtti fázis

  • Február 22. 20:43: Ismét egy módosítást jelentettek be egy utolsó korrigálás miatt a biztonság kedvéért:​ az új időpont 0:24, tehát két órával később, mint az eddigi volt. Élő közvetítésünk 23:15-kor kezdődik!
  • Február 22. 17:56: Újabb időpont módosítást jelentett be a cég, miután nemrég egy kisebb pályakorrekciót hajtottak végre a Nova-C-vel, hogy ideálisabb helyzetben kezdhesse meg a leszállást. Az új időpont 22:24, ezért élő adásunkat 21:45-kor kezdjük!
  • Február 22. 10:15: Az Intuitive Machines a legfrissebb adatok alapján minimálisan módosította a leszállási kísérlet időpontját: az új ütemterv szerint magyar idő szerint 23:30-kor érheti el a felszínt a Nova-C. Élő adásunkat is korábban kezdjük, már 22:45-től követhetitek velünk együtt a történéseket!
  • Február 21.: Az Intuitive Machines közleménye szerint a Nova-C 408 másodperces pályakorrekciót hajtott végre főhajtóművével, mellyel 92 kilométeres magasságban körpályára állt a Hold körül, mindezzel előkészítve a leszállási kísérletet.
  • Február 20. 11:39: A földi irányítás végzett a tegnapi pályakorrekciós adatok feldolgozásával. A Nova-C főhajtóműve 21 másodpercig működött, és 0,8 m/s pontossággal sikerült végrehajtani a műveletet, ez rendkívül jó eredmény! A hajtóanyag keverékaránya, az átáramlási sebesség és a hőmérsékleti adatok végig a tervezettek szerint alakultak. A leszállóegység továbbra is kiváló állapotban van.
  • Február 20. kedd, 7:57: Ahogy a cég ígérte, közzé is tették a Nova-C tervezett holdi leszállási időpontját, mely magyar idő szerint feb. 22. 23:49-kor lesz! Természetesen mi is élőben közvetítjük a nagy eseményt majd, reméljük velünk tartotok a késői időpont ellenére is!

  • Február 19. hétfő, 8:43: Az IM legutóbb múlt éjjel számolt be a legfrissebb fejleményekről. A Nova-C szerencsére továbbra is hibátlanul működik, jó állapotban van, így a földi irányítás már a Hold körüli pályára álláshoz szükséges utolsó pályakorrekciós manőverre készíti fel a leszállóegységet. Erre 21-én kerülhet sor, majd miután remélhetőleg a megfelelő keringési pályára kerül a Nova-C, magyar idő szerint február 22-én, valamikor az esti órákban kísérelheti meg a landolást. Ennek pontosításáról várhatóan kedden ad újabb tájékoztatást a cég. 
  • Február 17. 18:14: Elképesztő felvételek érkeztek, melyek röviddel a leválást követően készültek.

Képek forrása: Intuitive Machines
  • Február 17. szombat, 10:59:
    – Az Intuitive Machines hivatalos X-bejegyzése szerint magyar idő szerint 3:20-kor sikeresen beindították a Nova-C főhajtóművét, mely az előírt ideig megfelelően üzemelt! Ez nagyjából 270.000 km-re a Földtől történt, jelenleg pedig az adatok elemzése zajlik. A művelet azért is volt történelmi jelentőségű, mert ez volt az első alkalom, hogy egy kriogenikus (rendkívül alacsony hőmérsékletre hűtött hajtóanyagú), cseppfolyósított metánt és oxigént felhasználó hajtóművel ellátott űreszköz teljesített ilyen manővert a világűrben! Arról nem tájékoztatott az IM, hogy milyen hosszúságú volt a gyújtás, de a sikeres pályakorrekció a leszálláshoz is elengedhetetlen főhajtómű megfelelő működését jelentette.
    – A számítások szerint február 22-én az esti órákban kísérelheti meg a Hold felszínére való leszállást a Nova-C, de ez még a következő napokban többször változhat.
  • Február 16. 21:01:
    – Az irányítócsapat folyamatosan tanulja a Nova-C működtetését a kapcsolat folyamatos fenntartását az űrbéli vákuum körülményei között. Az eredeti tervek alapján a főhajtómű beüzemelése és kipróbálása 1+3 alkalommal történő beindítás és pályakorrekció alapján történik, ez rugalmasságot nyújt a beindítás pontos ütemezésében.
    – Ahogy arra előzetesen is számítottak, olykor rövidebb időre jelkimaradás szünetelteti a kapcsolatot és a parancsok továbbítását.
  • Február 16. péntek, 1:55:
    – A sikeres leválást követően a leszállóegység kiváló egészségnek örvend, és a földi irányítás megkezdte az üzembehelyezéshez szükséges előkészületeket.
    – A Nova-C minden érzékelője és rádiókommunikációs eszköze bekapcsolt, a fedélzeti navigációs rendszer pedig megkezdte az adott pozíció alapján a helyzetfelmérést.
    – A csillagkövető rendszer első adattovábbítása nem sikerült, de miután az irányítócsapat lefuttatott egy módosított szimulációt és továbbította a parancsot az űreszköznek, már megfelelően üzemelt ez a rendszer is.
    – A napelemek a maximális kapacitáson termelik az áramot.
Dark mode powered by Night Eye