Legkorábban szeptember 17-re tervezték az Ingenuity 14. küldetését, amely egy tesztrepülés lett volna, azonban az elmúlt napokig nem érkezett semmi hír arról, hogy ez megtörtént-e, vagy sem, illetve arról sem, hogy a helikopter milyen állapotban van. Persze a szemfülesebbek a Perseverance által továbbított nyers képekből kikövetkeztethették, hogy a helikopter él és virul, azonban egy tapodtat sem mozdult.
Az Ingenuity egyik utolsó színes felvétele a Marsról, legutolsó állomáshelyéről. Forrás: NASA/JPL nyers képeinek gyűjteménye.
A Marson jelenleg zajló évszakváltozás miatt a légköri sűrűség csökkenését a rotorok forgásának megnövelésével próbálják kompenzálni, hogy az Ingenuity a ritkább légkörben is képes legyen felemelkedni és manőverezni. Ennek érdekében egy sikeres rotortesztet végeztek el a talajon szeptember 15-én, 2800 fordulat/perces sebességgel, amelynek során nem jelentkezett a helikopter számára veszélyes rezonancia. Ezután következett volna a teszt 2. lépcsője: a rövid ideig tartó, 2700 fordulat/perces repülés, szeptember 17. helyett szeptember 18-án. Az Ingenuity azonban nem szállt fel, a repülési folyamatot automatikusan megszakította, ugyanis rendellenességet észlelt két repülésvezérléshez kapcsolódó szervómotorjában.
Miről is van szó?
Az Ingenuity repülés közbeni helyzetét és orientációját a 2 forgórész (alsó és felső) 4 lapátjának dőlésszögével tudja módosítani. A dőlésszöget az úgynevezett swashplate (forgótárcsa) segítségével állítják be, amelyet a szervómotorokkal működtetnek. Minden forgórésznek saját, független vezérlésű forgótárcsája van, és mindegyiket három szervó működteti, így az Ingenuity összesen hat szervóval rendelkezik. Ezek sokkal kisebbek, mint a rotorokat forgató motorok, de óriási munkát végeznek, és szerepük kritikus a stabil, szabályozott repülés végrehajtásában. Fontosságuk miatt az Ingenuity minden repülés előtt automatikus ellenőrzést végez a 6 szervómotor összes mozgástartományára vonatkozóan, és minden lépés után ellenőrzi, hogy elérték-e a kívánt pozíciójukat. Ezt „szervómozgás” tesztnek is nevezik. A 14. repülés előtt az Ingenuity felső lapátjainak döntéséért felelős 1. és 2. számú szervómotor a teszt 3. lépésében rezonálni kezdett, aminek következtében a helikopter leállította az öntesztet, és a repülést is.
Az Ingenuity felső forgórészének egységei: A: lapátok; B: bólintásért felelős csatlakozás; C: szervómotor; D: forgótárcsa. Forrás: NASA/JPL
Ahhoz, hogy a hibáról további információt gyűjtsenek a mérnökök, két további szervóingadozási tesztet végeztek szeptember 21-én és szeptember 23-án. Érdekes módon mindkét teszt sikeresen lefutott, tehát a hibát nem sikerült reprodukálni. Ettől függetlenül az Ingenuity csapatának két lehetséges magyarázata van a történtekre. Az egyik elmélet szerint a szervómotorok és a forgótárcsák összekötő-szerkezeteinek mozgó alkatrészei kezdenek elhasználódni, most, hogy az Ingenuity jóval több, közel háromszor annyi repülést hajtott végre, mint amire eredetileg tervezték (13 teljesített repülés a tervezett 5-höz képest). A mozgó alkatrészek kopása hézagokat és lazaságot okozhat, és ez magyarázatot adhat a szervók oszcillációjára. Egy másik elmélet szerint a szeptember 15-én megejtett nagy sebességű forgásteszt során a felső rotor olyan helyzetben maradt, amely az 1-es és 2-es szervót egy egyedi, oszcillációt előidéző módon terhelte.
Ahogy tegnap beszámoltunk róla, a Nap-Mars együttállás miatt két hétig szünetelni fognak a NASA Mars missziói, amely az Ingenuity-t is érinti. A helikopter és a Perseverance úgy lesz beállítva, hogy nagyjából hetente egyszer kommunikáljanak egymással, és az Ingenuity alapvető rendszerállapot-információkat küldjön a marsjárónak. A kényszerpihenőre úgy fest, szüksége is lesz az Ingenuity csapatának ahhoz, hogy befejezhessék a hiba kielemzését, és megtalálják a módját, hogyan orvosolják a hibát.