Mitsubishi Heavy Industries | Inmarsat I-6 F1 küldetésprofil

Kapcsolódó

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Újabb H-IIA rakéta indul Japánból, mely az Inmarsat cég I-6 F1 távközlési műholdját szállítja majd.

Indítás ideje, helye: 2021. december 22. magyar idő szerint 15:33 – Tanegashima Űrközpont, Japán

Megbízó: Inmarsat

Rakomány: Inmarsat-6 F1 távközlési műhold

Rakomány össztömege: 5470 kg

Hordozórakéta: H-IIA 204

Pálya: geostacionárius átviteli pálya (GTO) 

Fokozat visszatérése: a H-IIA rakéta fokozatai az óceánba zuhannak vissza

A küldetés kimenetele: sikeres

Grafika: Séra Gábor (spacejunkie.hu)

A küldetés számokban

Ez lesz:

  • a 26. Inmarsat műhold indítása, illetve az első „hibrid” verziójú egység, ami L- és Ka-sávú tartományban is működőképes lesz
  • a 45. H-IIA rakéta indítása
  • a 135. orbitális indítási kísérlet 2021-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve

Az Inmarsat vállalat és műholdak

A Egyesült Királyságban alapított cég az 1970-es évek óta gyárt és bocsát fel geostacionárius pályán keringő műholdakat, melyek a tengeri és légi közlekedésben nyújtanak jobb kommunikációs összeköttetést. A ma már magánvállalatként működő cég elődjét még az ENSZ hozta létre, és 1999-től létezik jelenlegi formájában. Szolgáltatásaik között megtalálható telefonos és Internetes kommunikációs csatornák biztosítása és fenntartása (utóbbi a Global Xpress hálózaton keresztül), a Global BroadBand Area Network (BGAN) működtetése, ezen belül a FleetBoradband a tengeri, illetve a Swiftbroadband a légi közlekedés kommunikációjához.

A holnap felbocsátásra kerülő műhold a cég hatodik generációjának első darabja lesz, innen ered az Inmarsat-6 F1 (I-6 F1) jelzés is. Az első két ilyen típusú űreszközt az Airbus Defence and Space vállalat gyártotta, a saját fejlesztésű Eurostar-3000e platform alapjára, aminek egyik érdekessége, hogy teljes mértékben elektromos meghajtással (ionhajtóművek) végzik a pályamódosításokat. Ennek köszönhetően jelentős hajtóanyag-tömeget tudnak megspórolni, így az I-6 műholdak ún. dual payload konfigurációban fognak repülni – L-sávban és Ka-sávban is képesek lesznek távközlési szolgáltatásokat nyújtani, az utóbbit a Global Xpress hálózaton belül. Ahogy az alsó képen is látható, egy 9 méter átmérőjű, L-sávban üzemelő kibontható rádióantennával vannak az I-6 típusú szatellitek felszerelve, emellett rovábbi kilenc darab, irányítható Ka-sávú antenna is helyet kapott. Egy teljesen újfajta digitális fedélzeti számítógép jóvoltából az Inmarsat már akár 8000 adatközlési csatornát is képes lesz egy ilyen műholdon keresztül működtetni.

Ha minden rendben zajlik, és holnap sikeresen pályára állítják az I-6 F1-et, akkor várhatóan 4-6 hónapig fog tartani a pályaemelési fázis.

Az I-6 F1 felkészítése a szálltásra. Kép forrása: Airbus Defence and Space

Az Inmarsat-6 műhold fantáziaképe. Forrás: Inmarsat

Dark mode powered by Night Eye