Nagy nap a SpaceX-nek! Második indításán eljutott az űrbe a Starship!

Kapcsolódó

Új teherszállítási és hőpajzs technológiák a NASA támogatásával

Két amerikai kisvállalkozás, név szerint a Canopy Aerospace Inc.,...

A nap képe #1305 – Herbig-Haro 797

A James Webb űrteleszkóp közeli infravörös kamerájának (NIRCam) felvétele...

Ezt nem láttuk jönni: a Jeff Bezos vezette Amazon három indítással bízta meg a SpaceX-et

A Kuiper internetszolgáltató műholdak a Starlink vetélytársaként működnek majd,...

Angola csatlakozott az Artemis Egyezményhez

Immáron 33 nemzetet számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis Bulgária...

Az orosz kormányzat jóváhagyta a kínai holdbázis-projektben való együttműködés ratifikálását

Az eddigi szándéknyilatkozat után immár hivatalos szintre emelik az...

Óriási siker ez a cégnek, hiszen a fő célkitűzéseket teljesítette a rakéta.

Elindult a 2. teljes Starship az űrbe! Sőt, nem csak, hogy elindult, de minden fontosabb elsődleges célt elértek a fokozatok, emellett pedig az indítóállás is épségben maradt, ami nagy győzelmet jelent!

A rakéta és a földi rendszerek felkészítése 4 órával az indítási ablak kezdete előtt indult, amikor a tartályparkot elkezdték a későbbi tankoláshoz előhűteni. Aztán később a tankolás is tervszerűen zajlott, és a visszaszámlálás egészen T-40 mp-ig tartott. Ekkor egy előre tervezett megszakítás következett, hogy minden rendszert ellenőrizzenek még utoljára. Minimális nyomásprobléma megoldása után pedig jó értelemben elszabadultak az erők!!

Fotó: Starship Gazer

A FireX nevű nitrogénes tűzgátló rendszer, majd a vízelárasztásos rendszer beüzemelése és indítása (T-10, valamint T-4 mp) után megkezdődött a Booster 9 gyújtási szekvenciája. Előbb a belső 13, majd a külső 20 Raptor indult be, a rakéta pedig alig 5 mp-cel később felemelkedett az indítóállásról. Ez már sokkal simább folyamat volt az első indításhoz képest, és ami az egyik legfontosabb volt ezen fázisban, hogy a vízhűtéses rendszer kiállta a próbát, ezúttal nem záporozott mindenfelé betontörmelék, a talapzat egyben maradt (ez volt az egyik legfőbb probléma az első indítás után). A telemetriai adatok szerint pedig az összes Raptor beindult, és folytatta üzemelését, a Starship pedig jóval gyorsabban növelte magasságát és sebességét. 

Fotó: Max Evans

A Max-Q, azaz a legnagyobb aerodinamikai nyomást jelentő légköri réteget is minden gond nélkül szelte át az óriásrakéta, majd következett az újabb fontos fázis, T+2:49-nél: a „hot staging”, azaz a hajtóműves fokozatszétválás. Ez azt jelenti, hogy a Booster három belső Raptorja folyamatosan működésben maradt, miközben a Ship hat darab hajtóműve beindult, és a fokozatszétválás tökéletesen lezajlott! Ettől a ponttól tartottak sokan, hiszen fennállt a veszélye, hogy a Ship Raptorjainak gázcsóvája komoly károkat, esetleg robbanást okoz a Boosternél, ami az egész rakéta elvesztését jelentette volna. De a fokozatok kibírták!

Fotó: John Krauss

A szétválást követően a Booster 9 azonnal megkezdte forduló manőverét, a Ship pedig folytatta útját. Előbbi útja 3 perc 23 másodpercnél ért véget, amikor egyelőre nem ismert ok miatt működésbe lépett a vészmegszakító rendszer, és a rakéta felrobbant. A Ship 25 viszont tovább növelte sebességét és a pályamagasságot, és egészen T+8:07-ig érkezett róla telemetriai adat. Ekkor belső információ szerint még a hajtómű leállás előtt ezen a fokozaton is működésbe lépett a vészmegszakító rendszer, és a Ship 25 felrobbant. Ezzel véget ért az IFT-2 küldetés, de!

Óriási sikernek számít, hogy a rakéta megfelelő emelkedési pályán haladt végig, a különböző fázisok gond nélkül lezajlottak, és az indítóállás is egyben maradt! Ezek a tényezők mind azt vetítik előre, hogy a harmadik indításra jóval kevesebb időt kell várnunk, mint most a másodikra. A SpaceX rengeteg hasznos adatot és információt gyűjtött, amik aranyat érnek a Starship további fejlesztéseihez, és a megbízhatóság növeléséhez. 
A mi részünkről elmondható, hogy hihetetlen élmény volt látni ezt az óriási járművet ilyen jól szerepelni, főleg az első indításhoz képest, ez rendkívüli előrelépést jelent a programban! Gratulálunk a cégnek, hogy ekkora sikert értek el, és reméljük egyre tovább és tovább jutnak majd, hogy sikerre vigyék a Starshipet, és hamarosan akár hasznos teherrel indulhasson! Természetesen még rengeteg infó fog érkezni a következő időben, de ahogy mindig, igyekszünk majd minden fontosat összegyűjteni.

Fotó: Max Evans



Nézzétek vissza élő adásunkat, nagyon sok infóval, ábrával, adattal készültünk nektek, illetve két helyszíni közvetítés képeit is tudtuk mutatni, ami itthon egyedülálló:

Dark mode powered by Night Eye