Nagyszabású átalakítás a Zvezda vezérlőegységén

Kapcsolódó

Szojuz indítás tarkította a Falcon-9-esek munkáját

A Szojuz hordozó 2.1b variánsa is felbukkant, melynek 2024-es...

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

Az RKK Enyergija mérnökei a Zvezda szervizmodul kulcsfontosságú rendszereinek működtetéséért felelős több vezérlőpanel és konzol jelentős cseréjét és frissítését készítik elő, hogy újabb egy évtizedig működőképes maradjon.

A Zvezda szervizmodul körülbelül 2700 repüléselektronikai és ahhoz kapcsolódó műszert tartalmaz, így az össztömege 2,5 tonna. A műszereket közel 3000 kábel köti össze, amelyek össztömege 2990 kg. Az összes hardver kezelését a SUBK (Sistemy Upravleniya Bortovym Kompleks) fedélzeti berendezések vezérlőrendszerén keresztül végzik, amely a Zvezda fedélzetén lévő egyes rendszerek diagnosztikájáért és vezérléséért felelős. A SUBK feldolgozza a különböző érzékelőktől érkező jeleket és adatokat, a rádióvezérlő csatornákból érkező parancsokat, a BVS számítógépek közvetítési parancsait, valamint a szervizmodul belső konzoljaiból és más fedélzeti rendszerekből érkező parancsokat.

A SUBK több fő alkomponensből áll:

A fedélzeti pirotechnika elektromos áramelosztásának és vezérlésének alrendszere;

A parancslogikai feldolgozás alrendszere;

Az információs vezérlő komplexum az SPL-BSV időzítő alrendszerrel;

A fedélzeti rendszer kézi vezérlése 33 konzollal, kapcsolótáblákkal és vezérlőpanellel;

Fedélzeti kivezetések.

A SUBK rendszer állapota

A 2020-as évek elejére a Zvezda fedélzetén lévő SUBK rendszer és az orosz ISS szegmens más moduljain összekapcsolt rendszerek élettartamát hivatalosan 2024-ig meghosszabbították. A jelentések szerint minden alkatrésze normálisan működik, és cserélhető ha szükséges. Az RKK Enyergija 2021-ben kiadott jelentése szerint a SUBK nem jelentett kritikus vagy katasztrofális kockázatokat az orosz szegmens számára, de jelentős aggodalomra ad okot a rendszer karbantartásának és javításának szükségessége, ha az 2030-ig vagy annál tovább fog működni.

A Zvezda legtöbb más rendszeréhez hasonlóan a SUBK komponensei is működtek hivatalos élettartamukon túl, ezeket új példányokra kellett cserélni, míg egyes elavult berendezéseket, például laptopokat teljesen új rendszerekre kellett frissíteni. 2020 végére az RKK Enyergija összeállította a szükséges pótalkatrészek listáját, és intézkedési tervet készített a SUBK rendszer korszerűsítésére annak érdekében, hogy az orosz szegmens működését 2030-ig meghosszabbítsák.

A mérnökök azt tervezték, hogy az Integral Control Console-t, az InPU-t egy új, többfunkciós jelzőkonzolra, az MPI-01-re fogják lecserélni. A jelentések szerint az MPI-01 minden alkatrészét legyártották és leszállították, de maga a rendszer már igényelte a garancia kiterjesztését. Ha az MPI-01 sikeresnek bizonyulna a Zvezda fedélzeti rendszereinek vezérlésében, akkor átvenné a PSS és a modulon belüli 744K időzítő funkcióit is. Az űrsétaműveletek támogatása érdekében a Poisk modulból, a MIM2-ből a mérnökök azt tervezték, hogy a POV-2 konzolt lecserélik a POV-2M változatra. A POV-2M egység fejlesztését és tesztelését követően várható volt, hogy beépül a SUBK rendszer hálózatába. Az RKK Enyergija öt POV-2M egységet vásárolt, egyet a Zvezda modul földi rendszerszimulátorához, két egységet a tényleges állomáshoz és két tartalékot. Az összes hardvert 2021. december 31-re tervezték átadni. Az RKK Enyergija emellett ütemezte a BRI Interface Multiplexor Unit, a BKM Router Switch Unit cseréjét. Négy ilyen készüléket gyártottak és szállítottak le az RKK Enyergija részére.

Forrás: Anatolij Zak/russianspaceweb.com

Az orosz szegmens fedélzetén végzett különféle tudományos műszerek és kísérletek irányítására az RKK Enyergija a módosított időszinkronizációs egység BSV-M és a BSPN lecserélését tervezte. Az új integrált egység, a Universal Science Computer, másnéven UVM-N. Az UVM-N egységet a tervek szerint 2021 és 2022 között gyártották volna. Az UVM-N számítógép a BKIPN hasznos terhelésvezérlő interfész egységet is felváltaná. A számítógépek közötti kapcsolatok javítása érdekében a Zvezda fedélzetén található hálózati beépülő adaptert, az ASP-t a második szintű hálózati kapcsolóra, az SKVU-ra kellett lecserélni. Az új készüléket a tervek szerint 2022-ben gyártották volna. Ezenkívül az ABP vezeték nélküli kapcsolati adaptert a tervek szerint kicserélik az új vezeték nélküli kommunikációs berendezésre, az OBS-re. Az OBS berendezéseket is 2022-re tervezték legyártani. Végül az RKK Enyergija abban reménykedett, hogy a NASA-val már megkötött barter megállapodást felhasználva új számítógépekre cserélheti az orosz szegmens fedélzetén lévő több elöregedett laptopot.

Tápellátási oldalon az RKK Enyergija új műszer kifejlesztését tervezte a teljesítménykapcsoló egységhez, a BSK-t, amely a régi, BSKE5-32 398GK.1002-0B1 jelű egységet váltaná fel. A SUBK rendszer frissítéséhez szükséges hardverek egy részét már megrendelték a Roszkoszmosz aktív MKS-4 szerződése alapján, amely 2022 végéig lefedte az ISS műveleteit, de az új rendszerek nagy részét várhatóan 2024-25-ben telepítik a Zvezda fedélzetére.

Dark mode powered by Night Eye