Negyedik tesztrepülésére készül az orosz Angara-A5 nehéz hordozórakéta

Kapcsolódó

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Az Ingenuity újra munkába áll

Mint tudjuk, az Ingenuity fő küldetése véget ért, mely...

A startra április első két hetében számíthatunk.

Oroszország következő generációs fontos rakétaprogramja az Angara immáron három évtizedes, az orosz kormány 1992-ben hagyta jóvá az Angara rakéta fejlesztését, nem sokkal azután, hogy a Szovjetunió bukása elhúzódó gazdasági visszaesést vont maga után. Közel 10 év telt el azóta, hogy Oroszország elindította az első Angara hordozórakétáját. Az Angara rakétacsalád legnehezebb változata az Angara-A5 (vagy Angara-5) hamarosan végrehajtja a negyedik tesztrepülését, és a korábbi három indításhoz hasonlóan ez a küldetés sem szállít valódi hasznos terhet. Viszont a következő indítás mérföldkő lesz a rakétaprogramban, hiszen ez lesz az első Angara indítás a Vosztocsnij Kozmodrómból, ugyanis eddig a hasonló felbocsátásokat az észak-oroszországi Pleszeck Kozmodromból hajtották végre.

Az Amur indítóállás Vosztocsnijban. Forrás: Roszkoszmosz

Szerdán a Roszkoszmosz közölte, hogy Vosztocsnijban az Angara-A5 Orion végfokozatát üzemanyaggal tankolták fel, és hamarosan fel is szerelik a hordozóra. Az Angara-A5 néhány nappal az indítás előtt fog kigördülni az indítóállásra, a startot jelenleg április 6. és 10. között tervezik. Az Angara-A5 célja a Proton hordozórakéta leváltása, amely már „rég kiöregedett a szakmából”, nem mellesleg mérgező hajtóanyagot használ és csak Bajkonurból indítható, ellenben az Angara indítóállásai kízárólag orosz területen vannak, és ez már lényegesebben nagy előny, hiszen Oroszország egy nap szándékozik elhagyni Bajkonurt. Néhány évvel ezelőtt a Proton versenytárs volt a globális kereskedelmi piacon, de a megbízhatósági problémák, a SpaceX előrenyomulása, az ukrajnai háború következményei miatt a rakéta elvesztette kiemelkedő pozícióját. Az orosz tisztviselők egykor az Angarát a Proton utódjaként hirdették a kereskedelmi piacon, most viszont az Angara kizárólag csak az orosz kormányt tudja kiszolgálni, de kétséges, hogy a kormánynak van-e elég kereslete az Angara-A5 nagy indítási kapacitásának rendszeres feltöltésére. A RussianSpaceWeb.com webhely szerint az orosz kormánynak egyetlen működőképes műholdja sem állt készen a közelgő áprilisi startra.

Az Orion végfokozat. Forrás: Roszkoszmosz
A rakéta oldalfokozatait ezzel a forgóállvány segítségével tudták könnyen összekapcsolni a főfokozattal. Forrás: Roszkoszmosz
Forrás: Roszkoszmosz

Igazából az Angara-A5 átveheti annak a maroknyi nagy műholdnak az indítását, amelyek a Proton rakéta kapacitását igénylik, de ez csekély számú indítást jelentene. A Proton háromszor indult az elmúlt két évben, és nagyjából egy tucat Proton hordozórakéta maradt készleten. Oroszország egy következő generációs Orjol személyzeti űrhajót tervez, amely a tisztviselők szerint 2028-ban kezdheti meg első útját egy Angara-A5 tetején, de nincs garancia arra, hogy az Orjol négy éven belül készen állna egy tesztrepülésre. Tehát még mindig ott tartunk, hogy az Angarának egyátalán nincsen hasznos terhe.

A Proton hordozórakéta indítása. Forrás: Roszkoszmosz

Oroszország gazdasági gondjai magyarázhatják az Angara-programot 1992 óta sújtó késések egy részét, de az orosz űrprogram régóta szenved a krónikus alulfinanszírozottságtól, rossz irányítástól és a korrupciótól. Az Angara az egyetlen rakéta, amelyet Oroszország a nulláról épített fel az 1980-as évek óta, és az orosz kormány az ország egyik legrégebbi űrvállalatát, a Hrunyicsev Gépgyárat választotta ki az Angara-program felügyeletére. Végül 2014-ben megtörtént a két Angara hordozó tesztrepülése, az egyik a könnyű Angara-1.2 volt, a másik pedig az említett Angara-A5. A nem újrafelhasználható rakéta elegendő erővel rendelkezik egy űrállomás moduljainak Föld körüli pályára állításához, vagy az orosz hadsereg legnagyobb kémműholdjainak bevetéséhez, de 2020-ban állítólag minden egyes Angara-A5 több mint 100 millió dollárba került, ami lényegesen több, mint a Proton.

Angara-1.2 az indítóálláson. Forrás: Roszkoszmosz
Az Angara-A5 startja. Forrás: Roszkoszmosz

A kisebb Angara-1.2 2014 óta kétszer repült, de mindkét küldetése során katonai műholdak kerültek Föld körüli pályára. A jóval nagyobb Angara-A5 háromszor indult útnak, rakterében egy tömegszimulátorral. Az Angara-A5 legutóbbi 2021-es indítása meghiúsult a rakéta Perszej végfokozatának problémája miatt. A következő Angara-A5 küldetésen repülni készülő Orion végfokozat a Perszej módosított változata, amely maga is a Blok-DM végfokozat mintájára épült. Lényegében az Angara-A5 repülése lehetővé teszi a mérnökök számára, hogy kipróbálják a végfokozaton végrehajtott változtatásokat, és lehetővé teszik Oroszország számára, hogy aktiváljon egy második indítóállást Vosztocsnijban, amely maga is belemerült a korrupcióba és a késésekbe, de ezek mellett Vosztocsnijból 2016 óta repülnek közepes osztályú Szojuz hordozórakéták (innen indult a Luna-25 is).

Korábbi híreink az Angara rakétákról:
Angara-A5: Félsiker a harmadik tesztküldetésen
Angara rakéták tesztjei: valódi sikerek és tervek a jövőre nézve
Hírek az orosz Angara rakétacsaládról
Megfigyelő műholddal indult útjára az Angara hordozórakéta

Korábbi híreink az Amur indítókomplexumról:
Tovább épül az új indítókomplexum Vosztocsnijban
Az épülő új indítókomplexum Vosztocsnijban – 2. rész
Vosztocsnij építkezés 3. rész: Mind a 17 szint a helyén!

Dark mode powered by Night Eye