Negyedszer emelkedett el a Firefly Alpha rakétája, de úgy tűnik, a végső célt nem érte el

Kapcsolódó

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

A nap képe #1385 – ERS-2

Az Európai Űrügynökség 1995-ben indított ERS-2 (European Remote Sensing-2)...

62 éve jutott első alkalommal Föld körüli pályára amerikai űrhajós

John Glenn 1962. február 20-án Friendship-7 nevű űrhajójával háromszor...

A spanyol PLD Space is ESA-támogatásban részesül

Tavaly decemberben a német-angol HyImpulse magáncéggel írt alá szerződést...

Elindult az idei második, összességében pedig a negyedik Alpha rakéta, mely típus a Firefly Aerospace céghez kötődik. A magyar idő szerint 18:32-kor, a kaliforniai SLC-2W startállásról elemelkedő hordozó rakterében ezúttal egy darab műhold kapott helyet, ami a Lockheed Martin megbízásából a Fly the Lightning küldetés keretén belül utazott az űrbe. A Tantrum névre keresztelt szatellit egy technológiai bemutató, egészen pontosan az ún. Electronically Steerable Antenna (ESA) demonstrációja, amelynek célja, hogy a hagyományos szenzorokhoz képest gyorsabb kalibrációs képességeket tegyen lehetővé az amerikai hadsereg számára.

A kis teherbírású orbitális hordozórakéta egy perccel az indítása után gond nélkül érte el a Max-Q fázist, vagyis a legnagyobb aerodinamikai erőhatásokat jelentő légköri réteget, majd körülbelül ugyanennyi idő elteltével állt le a 4 db Reaver-1 névre hallgató hajtóműve (MECO – Main Engine Cut Off). Ekkor az Alpha második fokozata vette át a főszerepet, aminek egyetlen Lightning-1 rakétamotorja kb. 6 percnyi működés után fejezte be (SECO) fő munkáját.

Azonban a cikk írásáig nem érkezett hivatalos bejelentés a küldetés további kimeneteléről, amiből arra következtethetünk, hogy nem sikerült a végső pályára állás, amit a Lightning hajtómű újbóli rövid beindítása eredményezett volna. Ezt látszik alátámasztani Jonathan McDowell szakcsillagász feltételezése is, hogy az Űrhaderő által katalogizált két objektum (a második fokozat és a hasznos teher) pályája alapján nem sikerült a végső pálya elérése.

Egyelőre a Firefly tehát nem erősített meg semmit, amint érkezik tőlük hír, frissítjük cikkünket.

Frissítés 12.23. 10:07: A Firefly néhány órája hivatalosan is megerősítette, hogy valóban nem sikerült a második fokozat Lightning hajtóművének újbóli beindítása, és ezért nem tudott a hasznos teherrel megfelelő pályára állni. Ennek ellenére a levált műholddal sikerült felvenni a kapcsolatot az Űrhaderő földi irányításának, jelenleg pedig a lehetőségek feltérképezése, valamint a küldetés áttervezése zajlik a háttérben.

Forrás: Firefly Aerospace/Trevor Mahlmann

Az indítást mi is élőben közvetítettük Youtube-csatornánkon:

Dark mode powered by Night Eye