Tegnap tartott egy rövidebb sajtótájékoztatót a NASA az emberes kereskedelmi űrutazás jelenlegi projektjeiről és a napokban esedékes két űrsétáról a Nemzetközi Űrállomáson.
Steve Stich, a kereskedelmi űrprogramok vezetője a Dragon Endeavourrel kezdte a beszámolóját. Az űrhajó remek állapotban van jelenleg is, és több energiát képes termelni, mint amire számítottak a mérnökök. Ekkora kapacitással akár 114 napig is képes lenne az ISS-en maradni, illetve több mint 24 órán át bírná ellátni a létfenntartó rendszereit bármiféle külső segítség vagy beavatkozás nélkül. Ami a DM-2 küldetés befejező szakaszát, azaz az ISS-ről való leválást és Földre való visszatérést illeti, jelenleg három landolási zónát jelöltek ki a floridai partoknál: Jacksonville, Pensacola és Cape Canaveral magasságában határozták meg a zónákat. Bob Behnken és Doug Hurley egyébként még a leválás előtt visszatér a Dragon Endeavourbe, és az utolsó űrben töltött éjszakát ott is töltik, hogy úgynevezett lakhatósági teszteket végezzenek, gyakorolják az űrruhába történő beöltözést, illetve vészhelyzeti körülményeket is szimulálnak majd. A leválás után 6-30 óra közötti idősáv is eltelhet a landolásig, sok minden tényező játszhat közre a visszatérés teljes folyamatában (a 30 órát nagyon szélsőséges példaként említette Stich).
A következő téma már a Crew-1 küldetéshez kapcsolódott, mely a jelenlegi tervek szerint szeptember közepén indul. De ebben az esetben is sok mindentől függ a végső dátum, annyit azonban megerősített a programvezető, hogy kb. 6 hét fog eltelni a DM-2 befejezése és a Crew-1 indulása között, hogy a teljes tesztküldetés adatait megfelelően ki tudják értékelni. A DM-2 legkorábban augusztus 2-án érhet véget, ettől számítva a szeptember közepe reális tervnek tűnik. Az első éles emberes kereskedelmi küldetés Falcon-9 rakétája és Dragon űrhajója is egyébként a végső szerelési fázisban van. A hordozórakéta első fokozatát már jövő héten átszállítják a Kennedy Űrközpontba, és szintén jövő héten kezdődnek meg a második fokozat tesztjei McGregorban. A Dragon kabinjánál is a befejező szerelési munkákat végzik, illetve a csomagtartó részén a napokban hajtják végre a szükséges akusztikai teszteket, illetve még a hónap végéig befejezik a meghajtási rendszer tesztjeit is, ezután kerülhet sor az átszállításra Floridaba.
Néhány szó erejéig a Boeing programjáról is beszélt Steve Stich. A cég sok változtatást hajtott végre a Starlineren a legutóbbi sikertelen orbitális tesztrepülés után. Ennek a küldetésnek a megismétlését már korábban megerősítette mindkét fél, a jelenlegi tervek szerint még idén sor kerülhet az OFT-2-re. A ULA Atlas-V hordozórakétája egyébként már készen áll.
Kenny Todd, az ISS küldetési műveleteiért felelős menedzsere a június 26-án és július 1-jén tervezett két űrsétáről mondott el néhány dolgot. Mindkét alkalommal Chris Cassidy és Bob Behnken fogják elvégezni a feladatokat, melyek a 2017-ben megkezdődött akkumulátor-csere folyamatának befejező munkálataira irányulnak. Az energiatároló rendszereket Lithium-ion akkumulátorokra cserélik, melyeknek nagyobb a kapacitása, egyúttal kisebbek is, így a jövőben több hasonló akkumulátort is fel tudnak vinni a teherűrhajók (ezáltalán megspórolva akár több indítást is).
Az asztronauták már gyakorlottak ilyen összetett műveletekben, hiszen még az űrsikló-program idején mindketten végeztek már hasonló feladatokat. A jelenlegi két űrséta tervezett időtartama 6 óra 40 perc és 6 óra 50 perc lesz, és az űrhajósok munkáját Doug Hurley és Ivan Vagner fogja segíteni az ISS-ről, a Canadarm robotkarral (a bevett gyakorlat szerint az egyik űrsétát végző asztronauta általában a robotkarral mozog az Űrállomás körül).
Két akkumulátor energiaelosztó csatornáját fogják kicserélni, az első űrséta után azonban egyeztetni fognak a NASA és a SpaceX szakemberei az űrhajósokkal.

