Chris Bergin, a Nasaspaceflight.com alapító főszerkesztője érdekes információkat tett közzé legutóbbi írásában.
A cikkben egy „hozzá eljuttatott SpaceX dokumentum” alapján foglalja össze, milyen jövőbeli tervei vannak a cégnek a Starship és a Super Heavy fejlesztésében.
Starship második fokozatok (SN15-SN20)
Az SN11 tesztelése után a már korábban ismert infók alapján az SN15 prototípus lesz a soron következő tesztalany, mivel az SN12, 13 és 14 prototípusok építését leállította a SpaceX, és az addig elkészült részegységeket megsemmisítette. Az SN15 mellett egészen az SN20 prototípusig megkezdődtek a tesztalanyok építései, ám úgy tűnik, hogy a 15, 16, 17 sorszámú Starshipek után a 18-as és 19-es befejezése helyett az SN20-ra fognak koncentrálni.
Az SN15 már komolyabb fejlesztéseket tartalmaz (a legtöbb nem ismert), melyek közül talán a leginkább szembetűnő az újfajta „thrust puck”, azaz az folyékony oxigéntartály alsó megerősített kupolarésze, amely az üzemanyag-rendszer kivezetéseit is magába foglalja, és ahová a 3 tengerszintre optimalizált Raptor hajtóművet felszerelik. Ezen kívül a hővédő-rendszernél is fejlesztések várhatóak, amik előrevetítik már a fejlesztési program következő fázisát, és az orbitális tesztrepülésre való felkészülést. Jelenleg ez a prototípus áll legelőrébb az építési folyamatban, az alsó törzsrész teljesen megépült, és valószínű az orrkúp rész is hamarosan elkészül. Ám a High Bay-t, ahol a Starship második fokozatok végszerelését végzik, jelenleg a BN1, azaz a Super Heavy első prototípusának két fő alkotóeleme foglalja el…
A 16-os és 17-es prototípusok minden bizonnyal további fejlesztéseket fognak tartalmazni még az SN15-höz képest is, és ún. útkereső-tesztalanyok lesznek. Az SN20 pedig minden bizonnyal teljes hővédő rendszert fog már kapni, azaz a teljes hasi oldalt felszerelik hővédő elemek ezreivel.
A Midbayben balra az SN15 teljesen elkészült törzsrésze, jobbra az SN16 első részegysége
Fotó: RGVAerialPhotography (@RGVaerialphotos)
Super Heavy hordozórakéta fokozatok (BN1-BN3)
A BN1 prototípus építése a végéhez közeledik, hiszen már csak a két legnagyobb részegységet kell összeilleszteni és hegeszteni a SpaceX szakembereinek. A napokban megtörtént az alsó metántartály és a rakéta alját képező „thrust puck” egység (a magyarázatot lásd feljebb) összeillesztése, míg a felső oxigéntartályt magába foglaló törzsrész már korábban teljesen elkészült. A Super Heavy ugyanis annyiban tér el a Starship második fokozattól, hogy egyrészt megfordították az üzemanyagtartályok elhelyezkedését, másrészt nem kap kiegészítő tartályokat a visszatéréshez, mivel nincs szükség rájuk. A hordozórakéta a Falcon-9-hez hasonlóan függőleges helyzetben tér vissza majd a földre, és így az üzemanyag elhelyezkedése szabadeséskor megfelelő marad ahhoz, hogy a hajtóművekhez pumpálják a vezetékeken keresztül. A BN1-et csak földi teszelésekhez építik, tesztugrást vagy -repülés(eke)t nem terveznek vele.
A BN2 lesz az első olyan prototípus, amivel egy lépést tesz előre (vagyis inkább felfelé) a SpaceX, és hajt végre vele majd várhatóan közepes magasságú repülést.
A nagy dobás -szó szerint és átvitt értelmeben is- a BN3-mal történhet, hiszen ez lesz az a prototípus, ami a tervek szerint az SN20 második fokozattal együtt fogja végrehajtani az első orbitális tesztrepülést! Ráadásul a SpaceX fejlesztési üteme alapján mindezt még idén július 1-ig tervezik elvégezni…természetesen ez a dátum eléggé optimista, és sok minden történhet addig, ami késleltetheti ezt az óriási mérföldkőnek számító tesztet, de ha ez sikerülne a SpaceX-nek ennyire rövid időn belül, akkor elképesztő eredményt érnének el. Mindenesetre az ehhez szükséges infrastruktúra (az új üzemanyag-tartályok és -vezetékek, az orbitális indítópad építése) gőzerővel halad, és a tervek szerint nyárra elkészülhet az a hatalmas kiszolgáló torony, ami egyrészt a második fokozat első fokozatra való emelését elvégző darun kívül a Super Heavy elkapásához szükséges rendszert is magába foglalja. A rendszernek hivatalos és pontos részletei nem ismertek, és lehet egészen a megépüléséig nem is lesznek azok. Valószínű, hogy a BN3 még nem fog 28 Raptor hajtóművet kapni, hiszen nem egy teljesen megrakodott és megtankolt második fokozatot kell a magasba emelnie, másrészt ennyire rövid idő alatt nem is tudnák megfelelően tesztelni a teljes rendszert.
Kíváncsian várjuk a fejleményeket, amikről természetesen folyamatosan igyekszünk beszámolni, hiszen rengeteg újdonság lát napvilágot szinte naponta.
Nick Henning (@nickhenning3d) szerint így nézhet majd ki az óriási kiszolgáló- és elkapó torony