Nem sikerült pályára állnia Japán új rakétájának

Kapcsolódó

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Nova-C leszállt! Ismét egy amerikai űreszköz a Holdon, 1972 óta először

Múlt éjjel sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines...

A nap képe #1387 – Neptune – Excelsior

A Space Perspective tesztkapszulája, melyet Neptune - Excelsior névre...

Sajtóközlemény: A 4iG csoport önálló vállalatba szervezi űr- és technológiai portfólióját

A bejegyzés alatt álló 4iG Space and Technology Zrt. az alapítást követően 45 százalékos tulajdont szerez a REMRED Technológiai és Fejlesztő Zrt.-ben A...

A Mitsubishi Heavy Industries H3 hordozójának bemutatkozó repülése kudarccal végződött.

A JAXA és a Mitsubishi Heavy Industries együttműködésében került sor az ALOS-3 jelű küldetés lebonyolítására, mely egyben az újgenerációs nehézrakéta, a H3 debütáló indítása is volt egyben. A múlt éjjeli volt a második kísérlet a rakéta felbocsátására, mert az első, február 17-i alkalom során az egyik szabályzórelénél elektromos hiba lépett fel még a főhajtómű beindítása során, így az oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakéták begyújtására már nem is került sor. A japán mérnökök az elmúlt 2,5 hétben igyekeztek helyrehozni a hibát, és vasárnap ismét kigördülhetett a H3 az indítóállásra. 
A 3:37-kor elstartoló rakéta rendben elemelkedett a Tanegashima Űrközpont LA-Y2 indítóállásról, és a repülés első fázisa során minden a terveknek megfelelően zajlott. A két oldalsó szilárd hajtóanyagú rakéta T+1:50 körül fogyott ki az üzemanyagból, majd pár másodperccel ezt követően le is váltak a törzsről. A két rakétafokozat T+4:55-nél vált szét, miután az első fokozat főhajtóműve leállt, a problémák ezt követően ütötték fel fejüket: a telemetriai adatok alapján a rakéta sebessége rögtön csökkenni kezdett, ami arra utalt, hogy a második fokozat hajtóműve nem indult be. A hordozó így egy ballisztikus pályán maradt csak, hiszen a szükséges első keringési sebesség felét sem érte még el, a sikeres pályára állásra így esély sem volt. A küldetés lezárásaként a földi irányítás aktiválta is a vészmegszakító rendszert, hogy a rakéta még nagy magasságban robbanjon fel.
A H3 tehát kudarccal mutatkozott be, pedig az új típust már 2013 óta fejlesztik. A H-IIA hordozó helyett kellene szolgálatba állnia, a mostani sikertelen küldetés miatt viszont a „generációváltás” továbbra is várat magára. Ez leginkább a Nemzetközi Űrállomásra történő utánpótlás-szállító küldetésekre lehet kihatással, hiszen a szintén új fejlesztésű HTV-X teherűrhajót ezzel a hordozóval indítanák.

Forrás: JAXA
Dark mode powered by Night Eye