A Mitsubishi Heavy Industries H3 hordozójának bemutatkozó repülése kudarccal végződött.
A JAXA és a Mitsubishi Heavy Industries együttműködésében került sor az ALOS-3 jelű küldetés lebonyolítására, mely egyben az újgenerációs nehézrakéta, a H3 debütáló indítása is volt egyben. A múlt éjjeli volt a második kísérlet a rakéta felbocsátására, mert az első, február 17-i alkalom során az egyik szabályzórelénél elektromos hiba lépett fel még a főhajtómű beindítása során, így az oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakéták begyújtására már nem is került sor. A japán mérnökök az elmúlt 2,5 hétben igyekeztek helyrehozni a hibát, és vasárnap ismét kigördülhetett a H3 az indítóállásra.
A 3:37-kor elstartoló rakéta rendben elemelkedett a Tanegashima Űrközpont LA-Y2 indítóállásról, és a repülés első fázisa során minden a terveknek megfelelően zajlott. A két oldalsó szilárd hajtóanyagú rakéta T+1:50 körül fogyott ki az üzemanyagból, majd pár másodperccel ezt követően le is váltak a törzsről. A két rakétafokozat T+4:55-nél vált szét, miután az első fokozat főhajtóműve leállt, a problémák ezt követően ütötték fel fejüket: a telemetriai adatok alapján a rakéta sebessége rögtön csökkenni kezdett, ami arra utalt, hogy a második fokozat hajtóműve nem indult be. A hordozó így egy ballisztikus pályán maradt csak, hiszen a szükséges első keringési sebesség felét sem érte még el, a sikeres pályára állásra így esély sem volt. A küldetés lezárásaként a földi irányítás aktiválta is a vészmegszakító rendszert, hogy a rakéta még nagy magasságban robbanjon fel.
A H3 tehát kudarccal mutatkozott be, pedig az új típust már 2013 óta fejlesztik. A H-IIA hordozó helyett kellene szolgálatba állnia, a mostani sikertelen küldetés miatt viszont a „generációváltás” továbbra is várat magára. Ez leginkább a Nemzetközi Űrállomásra történő utánpótlás-szállító küldetésekre lehet kihatással, hiszen a szintén új fejlesztésű HTV-X teherűrhajót ezzel a hordozóval indítanák.
