Tegnap újabb hajtóműtesztet hajtott végre a SpaceX, mely a héten már a harmadik próbatétele volt az SN8 prototípusnak. Ezúttal azonban nem ment minden simán, sőt…
A tankolási folyamatig minden simán ment, ám alig, hogy megtörtént a hajtómű begyújtás, néhány másodperc múlva váratlanul és hirtelen megszakították a folyamatot. Ezúttal is szikra repült mindenfelé a törzs mellett, ám most a leállítás után kisebb tűz keletkezett a Starship aljánál és valószínű olvadt fém is távozott az egyik hajtóműből. Mint ahogy Elon nyilvánosságra hozta, az előégető berendezés mondta fel a szolgálatot a Raptorban, így legalább egy hajtómű biztosan cserére szorul.
De sajnos további hibák is felmerültek: a begyújtás közben elvesztették az SN8 pneumatikus rendszereit és így nem érkezett megfelelő adat a szakembereknek. Ez kis híján az egész prototípus elvesztéséhez vezetett, mert az orrkúpban található oxigéntartályban hirtelen és kontroll nélkül emelkedni kezdett a hőmérséklet és ezáltal a nyomás. Szerencsére azonban itt is előre gondolkoztak a SpaceX mérnökei, és egy ún. hasadólemez megakadályozta a rakétatest teljes vagy részleges megsemmisülését, mert a “működésbe lépése” eredményeként még időben kinyíltak a kiengedő szelepek, és így a folyékony oxigén elforrhatott a szabad levegővel érintkezve. De szintén Elon egyik tweetje alapján közel voltak az SN8 elvesztéséhez…
Tehát összességében egy fontos teszten van túl a SpaceX, ezekből az anomáliákból is sokat fognak tanulni és kijavítják a hibákat. Fontos megemlíteni, hogy az SN8-on komolyabb sérülés nem keletkezett, de a belső rendszerek némelyike bizonyára javításra szorul. Ez valószínű jónéhány napot igénybe fog venni, így a tesztekhez szükséges további útlezárásokról később kaphatunk csak információt.
A hajtómű begyújtás néhány másodperce:
Jól látható, ahogy a vészmegszakítórendszer működésbe lép, és az orrkúpnál távozik az oxigén:
Fotó: @SPadreisland