Összefoglaló Elon Musk Starship-prezentációjából

Kapcsolódó

A Csang’e-8 küldetés nyersanyag-felhasználási tervei a Hold déli pólusánál

A Kínai Nemzeti Űrhivatal a Nemzetközi Asztronautikai Kongresszuson mutatta...

Legkorábban csak 2024 végén repülhet újra az európai Vega-C rakéta

Tegnap zárult le a június végi földi hajtóműteszt hibájának...

A nap képe #1246 /Apollo és Artemis/ – Űrhajók

Balra az Apollo-6 küldetés űrhajóját készítik fel, hogy a...

A Perseverance ismét megörökített egy porördögöt

A Marson tevékenykedő Perseverance jókor volt jó helyen, hiszen...

Az évtized végéig hosszabbítják meg a New Horizons küldetést

Az Osiris-APEX mellett így egy újabb űrszonda is még...

2019 szeptembere óta az első jelentős és összetett prezentációját tartotta Elon Musk a texasi Starbase-en, ami magyar idő szerint hajnali 3 órakor kezdődött. Elég sok mindenről ejtett szót, most összefoglaljuk a legfontosabb pontokat a majdnem másfél órás beszédből.

Az első percekben Musk ismét elmondta, miért is csinálják ezt, miért szeretné, ha az emberiség bolygóközi fajjá válhasson. A válasz elég rövid: hogy ne haljunk ki úgy, ahogy a dinoszauruszok, melyek több százmillió évig uralták a Földet. Ehhez egy teljesen újrahasználható, gazdaságosan és gyorsan legyártható, nagyteherbírású rakétára és űrhajóra van szükségünk, enélkül esélyünk sincs elhagyni a Földet elegendő nyersanyaggal és felszereléssel.

A különböző űrkutatási állami hivatalok és magáncégek ezidáig 15517 tonna hasznos terhet juttattak az űrbe. Ezt a Starshippel akár 1 év alatt (!) elérhetik, ha heti három indítást hajtanak végre vele (napi három indításnál 109500 tonna, illetve ha 10 Starship indul napi háromszor, akkor majdnem 1,1 millió tonna hasznos terhet képesek feljuttatni – ez már elég lehet egy önfenntartó város létrehozására a Marson).

Főbb pontok a prezentációból:

  • A Starship 100-150 tonna hasznos teherkapacitással, a tanker (orbitális pályán keringő üzemanyag-újratöltő változat) 200 tonna kapacitással fog rendelkezni, ezek a pályamagasságtól is függnek.
  • Az orbitális újratöltés, mely leginkább folyékony oxigén átfejtést jelent majd, két Starship egymás mellé manőverezésével fog megtörténni (1 tonna üzemanyag mellett 3,5 tonna oxidálószerre van szükség, így a folyékony oxigénből lesz szükség újratöltésre). Musk szerint 2023 végéig ezt a műveletet is sikerre viszik.

Forrás: SpaceX

  • A Super Heavy első fokozat 72 MN tolóerővel fog rendelkezni. A NASA eddigi legerősebb rakétája, a Saturn-V 34 MN-ra volt képes, így ennél több mint kétszer erősebb lesz a hordozórakéta.
  • A szerviztorony, illetve a hozzá kapcsolódó infrastruktúra (emelő-elkapó rendszer, gyorsleválású karok) 13 hónap alatt jutott el a tervezéstől a megépítésig.
  • A Raptor hajtóműnél komoly fejlődést értek el. Míg a v1 185 tonna (1,814 MN), addig a v2 230 tonna (2,255 MN) tolóerő leadására képes. A tesztpadon elért legnagyobb tolóerő 244 tonna (2,422 MN) volt. Ezen kívül jóval letisztultabb lett a felépítés. Újratervezték a turbószivattyúkat, a vezetékelést, és a visszakeringtető rendszert. Az üzemi kamranyomás a 330 bart is elérheti.

A Raptor hajtóművek első és második generációs változata. Forrás: SpaceX

Fotó: Jack Beyer (nasaspaceflight.com)

  • A Starship jelenlegi küldetései között már ott van a Starlink v2 műholdak felbocsátása, a NASA HLS (Human Landing System, új holdi emberes leszállóegység) és a „#dearMoon” küldetés is. De ha a rendszer megfelelően bizonyít, nagyságrendekkel több megbízást kaphat a jövőben.
  • A Kennedy Űrközpontban is megépül egy indítótorony, illetve egy Starship gyártókomplexum is.
  • A Starship a legolcsóbb teherszállító eszközzé válhat hosszabb távolságok esetén, még a repülőgépeknél is kedvezőbb lehet.
  • Musk majdnem biztos benne, hogy a Starship még idén eléri az alacsony Föld körüli pályát. Ez azonban nagyban függ az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal elbírálási eredményétől a Starbase-t illetően), de Musk reményei szerint kedvező kimenetele lesz a vizsgálatnak, és márciusban jó híreket kaphatnak a hivataltól. Ha kedvezőtlen elbírálása lesz a texasi komplexumnak, akkor a Cape Canaveral-ben épülő indítóközpontra fókuszálnak majd, illetve a két korábban megvásárolt olajfúró torony indítási infrastruktúrává történő átalakítását is felgyorsítják. Az összes szükséges engedély megszerzése nagyjából egyszerre történhet meg az első prototípus felkészítésének befejezésével az orbitális tesztrepüléshez.
  • A Falcon-9 esetében 14-15 visszatérés után érték el a sikeres leszállást, a Starship esetében ez még kevesebb lehet, mivel már ismerik a technológiát és a megfelelő visszatérési folyamatot.
  • A Starshipnek nem lesz vészmegszakító rendszere, de a Super Heavy meghibásodása esetén akár önállóan is képes lehet biztonságos távolságra kerülni, vagy akár felszállni az indítóállásról.
  • A Ship belső kialakításának kifejlesztésével szemben egyelőre a gyors újrahasználhatóság kialakítása élvez prioritást.
  • Kezdetben a Crew Dragon létfenntartó rendszerét fogják a Starshipbe is beépíteni, de később, a Marsra történő hosszabb utazások során új, sokkal fejlettebb rendszert kell kialakítani.

Fotó: Trevor Mahlmann

A prezentáció alapján úgy tűnik, a Starship lassan elérheti a végső dizájnt (a későbbi belső élettereket leszámítva), és valóban az orbitális indításokra fókuszálhat a SpaceX, ha a szükséges engedélyeket megszerzi a jármű. Bármikor is kerüljön erre sor, ahogy nagyon sokan, úgy mi is várjuk a napot, amikor egy Starship Föld körüli pályára indulhat!

Dark mode powered by Night Eye