Az brit székhelyű Orbex vállalat bemutatta a Prime névre keresztelt újrafelhasználható hordozórakétájának teljes méretű prototípusát. Ezzel együtt a rakéta indítóállásra való integrációját is befejezték, így a vállalat megkezdheti a tesztelési időszakot, amely lehetővé teszi az indítási eljárások fejlesztését és optimalizálását, valamint az indítással kapcsolatos folyamatok lebonyolítását. Az Orbex egyébként nemrégiben mutatta be első, Kinloss falujában található tesztindításra szánt platformját is, ami néhány mérföldre bújik meg a cég skóciai főhadiszállásától.
Forrás: Orbex
A kis méretű műholdakra specializált Prime egy 19 méteres, kétfokozatú, összesen hét hajtóművel ellátott rakéta, amelynek tervezése és gyártása az Egyesült Királyságban és Dániában zajlik. Az első fokozat hat darab hajtóművel rendelkezik, és kb. 80 km-es magasságba képes eljuttatni a hordozót. A rakéta második fokozata így csak egyetlen hajtóművet kapott, amivel a hátralévő útját fogja megtenni a kijelölt alacsony Föld körüli pályáig.
A Prime hajtóművei egyedülálló módon megújuló bioüzemanyaggal, azaz bio-propánnal működnek, amit a Calor Gas, az Egyesült Királyság vezető PB-gázszolgáltatója biztosít. Ezzel a fajta üzemanyaggal a rakéta szén-dioxid kibocsátása jelentősen lecsökken. Az Exeteri Egyetem tanulmányában kimutatta, hogy a Prime egyetlen indítása akár 96 %-al alacsonyabb szén-dioxid kibocsátást eredményez, mint a fosszilis tüzelőanyagokat használó hasonló rendszerek. Újrafelhasználhatósága mellett a rakétát úgy tervezték, hogy sem a Földön, sem a Föld körüli pályán ne maradjon utána semmiféle törmelék vagy űrszemét.
Az Orbex tervei szerint a Skócia északi partvidékén épülő új űrrepülőtérről fogja indítani rakétáit, ami a Space Hub Sutherland nevet viseli. Érdekesség, hogy ez az első és egyetlen olyan űrrepülőtér a világon, amely vállalta, hogy mind az építése, és mind az üzemeltetése során teljesen szén-dioxid-semleges lesz.
Forrás: Orbex