A Nauka dokkolása az ISS-re LIVEBLOG (+ a Nauka útja hírfolyam)

Kapcsolódó

Starlink-misszióval zárta a hónapot a SpaceX

Túl van a 240. misszióján a SpaceX, melynek alkalmával...

A nap képe #1121 – LEGO figurák a magasban

1000 db LEGO-asztronauta utazott ballonok segítségével 34 kilométeres magasságba...

A Webb szemügyre veszi a Szaturnusz holdjáról előtörő vízgőzt

A James Webb űrtávcső kutatói egy több mint 9600...

Oleg Kononyenko és Nyikolaj Csub egy évig az ISS-en fog tartózkodni

A jövő évben kisebb látogatásra indul az ISS-re egy...

Rövid hír: Búcsút intett az Ax-2 személyzete az ISS-nek

Frissítés 05.31.: 10 napos missziójuk után az Ax-2 személyzete épségben...

A július 21-i indítás után problémák akadtak a Nemzetközi Űrállomás új moduljával, a Naukával, aminek a sorsa jelenleg is kétséges. Az alábbi hírfolyamban folyamatosan számolunk be a történésekről.

Nauka dokkolás liveblog

18:45

Problémák léptek fel a Naukával! A dokkolás után, magyar idő szerint 18:45-kor a modul hajtóművei bekapcsoltak, ami miatt a Nemzetközi Űrállomás orientácója 45°-kal módosult. Az űrállomás mozgását sikerült stabilizálni, a NASA tájékoztatása szerint az ISS személyzete nincs veszélynek kitéve. A földi irányítás folyamatosan figyelemmel kíséri az űrállomás állapotát, és mérlegelik, hogy az incidens hatással van-e a Starliner holnapi indulására.

15:55

Az élő tudosításunkat ezennel befejezzük, de amint lesz friss hír az „újonc” modullal kapcsolatban, egy új cikkben beszámolunk róla. Köszönjük, hogy velünk tartottatok!

A zsiliapjtót magyar idő szerint 18:15-kor fogják kinyitni.

Az ISS új konfigurációja. Kép forrása: Raffaele Di Palma

Pár új felvétel Oleg Novickijtől a Nauka érkezéséről:

15:48

A hivatalos élő közvetítés befejeződött, a munkálatok tovább folynak a Nauka üzembe helyezésével kapcsolatban. Várhatóan 3 órán belül befejeződik a nyomásellenőrzés, és ez után nyithatják ki a zsilipajtót. Összesen kilenc darab űrsétára lesz szükség a Nauka és az Európai Robotkor teljes beüzemelésére.

15:42

A TORU rendszer sikerült deaktiválni, azonban továbbra is összeköttetési probléma van a modullal, pótrendszerre kapcsoltak a kozmonauták.

15:40

Jelenleg az űrhajósok a manuális TORU rendszer deaktiválásán dolgoznak, de problémásnak tűnik, képet sem kapunk a Naukáról jelenleg.

15:37

A dokkolószonda visszahúzása és a stabil csatlakozást biztosító karmok kiengedése is befejeződött. Várhatóan a következő 3 órában megkezdődnek a nyomástesztek, amikor az orosz kozmonauták leellenőrzik, hogy légmentes-e a csatalkozás az újonnan érkezett űrmodul és az ISS között.

15:29

Dokkolás megerősítve!!!! A Nauka megérkezett a Nemzetközi Űrállomásra!!! „Ez nem volt egyszerű dokkolás!” – hangzott el a moszkvai irányítóközpontban.

15:27

6 méterre az ISS-től, végre kapunk jó külső képet is. Oleg Novickij manuális irányításra kapcsolt!

15:25

25 méterre az ISS-től, nem terveztünk ennyit izgulni. 🙂

15:22

40 méterre a Nauka az ISS-től, eddig biztosnak tűnik a megközelítés, továbbra is a Kursz automata dokkolórendszerrel zajlik a művelet.

15:20

140 méter alatt a távolság.

15:18

154 méterre az űrállomástól, a Nauka zöld utat kapott a dokkolásra!

15:15

Élesítették a Nauka dokkolórendszerét, kb. 190 méterre van az űrállomástól, a végső megközelítésre is kiadták a parancsot.

15:12

200 méterre van a Nauka, újra kapunk élőképet, a körberepülés zajlik jelenleg. A TORU rendszerrel továbbra is problémák vannak.

15:07

314 méterre van a Nauka az űrállomástól, a TORU rendszerrel pedig valamilyen probléma van, jelenleg arra várnak, hogy egy másik földi vevőállomás felé érjenek.

15:03

Zajlik a TORU tesztelése, jelenleg nem kapunk élőképet. A Naukának csak 1 esélye van a dokkolásra, több próbálkozásra nincs üzemanyag az előbbi manőverek miatt.

14:58

Befejeződött a manőver, ami elég hajmeresztő látvány volt. Továbbra is a Kursz rendszerrel zajlik a megközelítés, de a TORU manuális rendszer is készenlétben van.

14:55

4 km alatt a távolság, egy lassítómanőverre kerül éppen sor, hogy jobb szögben történjen a megközelítés.

14:52

5 km távolságra van a modul az ISS-től, az űrállomás orosz kozmonautái, Pjotr Dubrov és Oleg Novickij felügyeli a megközelítést.

14:48

A Nauka jelenleg 8 km távolságra van, és az első képeket is megkaptuk a modultól. A Kursz dokkolórendszer továbbra is hiba nélkül működik.

14:40

Nem megerősített hírek szerint a Naukának két dokkolási kísérletre maradt üzemanyaga: 1 automata a Kursz dokkolórendszerrel és 1 manuális a TORU dokkolórendszerrel.

Közben elkezdődött a NASA és a Roszkoszmosz hivatalos közvetítése is. Az új információk alapján a dokkolás időpontja 15:30.

Július 28. 14:15 – A liveblog kezdete

Az egyszerűség kedvéért összekötöttük az eddigi hírfolyamot a dokkolás friss híreivel, úgy hogy továbbra is tudjátok követni a történéseket. Ami történt eddig a mai nap:

  • Az ISS és a napelemeinek a pozícióját fixálták a dokkolás miatt (11:24). Az űrállomás már napok óta meg van „döntve”, így a Zvezda alsó kikötési pontja (ahova érkezik a Nauka), jelenleg „hátrafelé” néz, hogy a modul könnyebben tudjon dokkolni.
  • Az űrállomás pozíciótartását az amerikai fél átadta az orosz szegmensnek (13:42)
  • Bezárták az ISS összes ablakának a fedelét, az eseményt Akihiko Hoshide jelentette a földi irányítóközpontnak 13:03-kor.
  • Pár perccel ezelőtt megerősítették, hogy az űrállomás rendben veszi a Nauka Kursz dokkolórendszerének a jeleit
  • Az ISS külső kameraképein már látszik is a közeledő modul, jelenleg kb. 30 km távolságra van a Nauka:

A mai dokkolás menetrendje (ha minden a tervek szerint alakul)

14:59: Az ISS körberepülésének („flyaround”) kezdete, kb 400 m távolságból

15:08: Megállási pont és pozíciótartás, távolság: 197m

15:14:20: Végső megközelítés kezdete

15:24:40: Dokkolás a Zvezda modul „alsó”, zenit dokkolóportjára („puha dokkolás”)

15:34: A dokkolóhorgok összezárása („kemény dokkolás”)

Erre számíthatunk ma. Forrás: NASASpaceflight/Mack Crawford

Július 28. 08:05

Megérkeztek az új pályaadatok a Naukáról, illetve a Roszkoszmosz élő Youtube közvetítésének a linkje a mai dokkolásról (az élő adás 14:40-kor kezdődik), itt az oldalon várhatóan liveblog formájában számolunk be a történésekről, figyeljétek az értesítéseket!

Forrás: Jonathan McDowell

Július 28. 16:45

A Roszkoszmosz rövid közleménye szerint magyar idő szerint 15:43-kor sikeresen sor került az utolsó pályaemelési manőverre is, a dokkolásig már állítólag nincs szükség újabb műveletre. A Nemzetközi Űrállomással való dokkolásra holnap 15:26-kor kerülhet sor. Dimitrij Rogozin, az űrhivatal vezetője Twitteren cáfolta a reggeli értesüléseket, hogy a Naukának csak 1 dokkolási kísérletre van elegendő üzemanyaga. Rogozin az ISS-en tartózkodó űrhajósokkal is beszélt, sok szerencsét kívánt holnapra.

Július 28. 08:55

Az Amerikai Űrhaderő (Space Force) adatai szerint a tegnapi pályaemeléssel a Nauka jelenleg egy 360 x 406 km magas pályán halad, a perigeumot (az orbitális pálya legalsó pontja) sikerült megemelni 336-ról 360 kilométerre. Várhatóan ma egyenlítik ki az orbitális pályát egy körpályára, és holnap, azaz július 29-én 11:30 körül érkezik az ISS közelébe a Nauka.

Tegnap az űrállomáson Pjotr Dubrov és Oleg Novickij a TORU dokkolórendszerrel gyakorlatozott, a Kursz automata dokkolórendszer meghibásodása esetén, a TORU-t manuálisan irányítva dokkolhatják be az új tudományos modult. Eközben a RIA Novosztyijnak Alexandr Khokhlov űrszakértő azt nyilatkozta, hogy a Naukának csak egy dokkolási kísérletre elegendő üzemanyaga van, ugyanis a hajtóműhiba miatt az üzemanyag egy része használhatatlan. A dokkolást továbbra is a holnapi napra tervezik, pontos időpontot jelenleg még nem tudunk.

Forrás: Jonathan McDowell

Július 27. 11:15

Az ISS-en az éjszaka már sor is került a Zvezda modul alsó dokkolóportjának vizsgálatára a Canadarm2 robotkarral. Az órákig tartó folyamat alatt esetleges szennyeződést vagy törmeléket kerestek (a Pirsz 20 évig volt erre a dokkolóportra csatlakoztatva, ezért az óvatosság), de szerencsére nem találtak semmit, így a Nauka zöld utat kapott a dokkolásra. Az orosz űrhajósok készenlétben álltak egy nem tervezett űrsétára is, ha esetleg meg kell tisztítani a csatlakozót, de erre végül nem került sor. A Nauka helyzetéről és állapotáról jelenleg nincs új információ, a hétvégi hírek szerint ma hajtanak végre újabb pályaemelést.

Július 26. 19:22

16:42-kor a terveknek megfelelően a Pirsz/Progressz páros belépett a légkörbe a Csendes-óceán felett és elégett. Oleg Novickij az ISS fedélzetéről örökítette meg a légkörbe lépés pillanatait.

Július 26. 13:50

Sikeresen leválasztották a Pirsz kikötőmodult a Progressz MSz-16 teherhajóval, így felszabadult a Zvezda alsó kikötési pontja a Naukának. A ledokkolásról szóló részletes beszámolónkat itt tudjátok elolvasni.

Július 26. 09:20

A Nauka továbbra is egy 334 x 406 km magas pályán kering szombat este óta. A Pirsz modul leválasztására ma 12:56-kor kerül sor, az eseményt a Roszkoszmosz az alábbi linken közvetíti élőben, az élő adás 12:30-kor kezdődik. A ledokkolás és a visszatérés fontosabb eseményei (magyar idő szerint):

12:53: Ledokkolási parancs a Progressz MSz-16-nak

12:56: Leválik a Pirsz/Progressz az űrállomásról

12:59: Első „távolodó” hajtóműgyújtás

16:01: Az orbitális pályáról való visszatérő manőver kezdete

16:18: Az orbitális pályáról való visszatérő manőver vége

16:42: A Pirsz/Progressz belép a légkörbe

16:51: A nagyobb törmelékek becsapódása a Csendes-óceánba, kb. 3630 kilométerre az új-zélandi Wellingtontól

Július 25. 16:40

Dimitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezetője Twitteren írta, hogy a Kursz dokkolórendszer mindkét felszerelését sikeresen tesztelték a mai napon. A Roszkoszmosz friss közleménye szerint pedig a Pirsz modul leválasztására július 26-án, magyar idő szerint 12:56-kor kerülhet sor. A Progressz MSz-16 és a Pirsz kikötőmodul pár órával később (kb. 16:42-kor) lépnek be a légkörbe a Csendes-óceán felett, és a nagyobb darabok várhatóan 16:51 körül zuhannak a vízbe.

A Pirsz kikötőmodul egy korábbi képen

Július 25. 10:45

Bár a Nemzetközi Űrállomáson már tegnap bezárták a Zvezda és a Pirsz közötti zsilipajtót, az űrhajósokat arról tájékoztatták, hogy újabb 1 nappal, vagyis július 27-re tolták a modul leválasztását. Eközben a Naukán ma újból megpróbálják a meghibásodott Kursz dokkolórendszert „feléleszteni”, ami az ISS-el való automata dokkoláshoz szükséges. A Roszkoszmosz tegnap este még megerősítette, hogy a két kisebb pályaemelés sikeres volt, de a jelenlegi pályaadatok és magasság egyelőre ezt nem erősíti meg (nincs változás a tegnapihoz képest). A rövid közlemény szerint a következő pályamódosításra legkorábban július 27-én kerülhet sor.

Július 24. 17:35

Dimitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezetője Twitteren írta, hogy ma magyar idő szerint 16:20-kor és 16:54-kor is kisebb pályakorrekciót hajtottak végre a tegnap tesztelt 1-es számú DKS főhajtóművel. Az új pályaadatokról nincsenek még információk, de jól jel, hogy a főhajtóműveket használták.

Július 24. 08:45

A Nauka jelenlegi pályája, jól látszanak a tegnapi manőverek, de sajnos továbbra sem biztos a teljes siker.

Forrás: Jonathan McDowell

Július 23. 23:30

A legfrissebb információnk alapján az orosz mérnökök sikeresen üzembe helyezték a DKS hajtóműveket a Nauka modulon, és magyar idő szerint 20:00 és 20:30 között egy rövid ideig tartó manőver keretén belül le is tesztelték őket. Bár ez mindenképpen jó hír, azonban még nem hajtottak végre egy teljes körű pályaemelést a nagy tolóerejű DKS főhajtóművekkel. A DKS-ek tesztjét megelőzően pár rövidebb manővert is elvégeztek a DPS fúvókákkal, így július 23-án összességében 16 kilométerrel tudták megemelni a modul pályáját, ami sajnos messze nem volt elég ahhoz, hogy az ISS magasságát el tudja érni a Nauka. A hírek szerint 24-én tovább folytatódnak a pályaemelési kísérletek.

A hajtóműrendszer próblémái mellett más gondokkal is meg kell küzdeniük az orosz technikusoknak. Bár a Kursz automata dokkolórendszer antennája később rendben kinyílt, a legutóbbi híresztelések szerint magát a rendszert egy szoftveres hiba miatt nem tudják használni. Ez magában katasztrofális következményekkel járna, de szerencsére a TORU manuális rendszer még működőképes, amivel az űrállomáson tartózkodó kozmonauták manuálisan tudnák majd a Naukát hozzákapcsolni a Zvezda modulhoz. Még mindig sok az ismeretlen, és egyáltalán nem biztos a modul sorsa. A Pirsz modul leválasztása az új hírek szerint 25-ére lett elhalasztva.

A Nauka jelenlegi (júl. 23. este) pályája

Forrás: Jonathan McDowell

Július 23. 17:30

A legfrissebb hírek szerint a földi irányítás továbbra is több problémával küzd, a legnagyobb baj, hogy a tegnapi pályaemeléssel továbbra sem a tervezett körpályán, hanem egy ellipszis alakú pályán van a Nauka, amiről könnyen kisodródhat, és így képtelen lesz elérni a Nemzetközi Űrállomást a rendelkezésre álló üzemanyaggal. Ennek a megoldása a nagyobb tolóerejű DKS hajtóművek használata lenne, azonban az üzemanyagtartályban lévő nyomás ezt továbbra sem teszi lehetővé.

A hajtóművek elhelyezkedése a modulon

Forrás: Anatoly Zak / RussianSpaceWeb.com

Július 23. 09:50

Több részlet is kiderült a Nauka tegnapi pályaemelésével kapcsolatban. Az eredeti menetrend alapján magyar idő szerint tegnap körülbelül 14:00-kor kellett volna megtörténnie az első pályaemelésnek, de több probléma is fellépett a Naukával való kapcsolattartás közben, amit az oroszországi földi követőállomások végeznek. Emiatt csak órákkal később tudták a Naukára feltölteni a kis tolóerejű DPS hajtóművek tesztjét és a pályaemelést megadó parancsokat, ugyanis javarészt az űrmodul olyan területek felett keringett, ahol rádiócsend volt Moszkvával. Napközben a Roszkoszmosz azt nyilatkozta, hogy folyamatosan érkezik telemetria a Naukától, és a mérnökök a tesztelési fázist hajtják végre.

Az első hajtóműves manőverre a meghibásodások sorozata óta magyar idő szerint tegnap 17:07-kor történt meg, 17,23 másodpercig tartott, és kb. 1 m/s sebességgel gyorsította fel a Nauka modult. A sikeres hajtóműteszt után zöldutat adtak a tényleges pályaemelő manőverre, ami 19:19-kor történt meg, 250,04 másodpercig tartott, és mintegy 14,59 m/s gyorsítást adott a Naukának. Ezzel sikerrel járt az űrmodul első pályaemelő manővere, amit később az Amerikai Űrhaderő is megerősített. Az új orbitális pálya földközeli pontja 230,43 kilométer, földtávoli pontja 364,86 kilométer, periódusideje 90,17 perc. A mai nap folyamán egy következő gyorsítómanővert hajthatnak végre az orosz mérnökök, és már akár a DKS hajtóműveket is használhatják, ha sikerül beüzemelni őket (eredetileg a DKS hajtóművekkel kellett volna elvégezni a fő pályaemeléseket).

Emellett a Roszkoszmosz megerősítette, hogy egy napot csúszik a Pirsz modul lecsatlakoztatása, ami ma várható. A kikötő- és űrsétamodult a Progressz MSz-16 fogja elvontatni a Nemzetközi Űrállomásról.

A Nauka pályamagassága az első manőver után.

Forrás: Jonathan McDowell

Július 22. 21:58

A Roszkoszmosz hivatalos Twitter-oldalán megjelent információ szerint sikeres volt a pályaemelés a Nauka manőverező hajtóműveivel. Így egy kicsit bizakodóbbak lehetünk, de még messze van az ISS. Mindenesetre a legkritikusabb fázison talán már túl van a modul, a pontos pályamagasságra azonban csak holnap derül fény.

Július 22. 19:30

Reggel Katya Pavlushenko orosz űrblogger a forrásaira hivatkozva megerősítette, hogy a Kursz dokkolórendszer antennái rendben kinyíltak, így a dokkolás megvalósítható, a szakemberek azonban számos más problémán dolgoznak. 11:29-kor Ian Benecken Twitteren írta (a houstoni irányítóközpont és Aki Hoshide ISS parancsnok közötti rádióbeszélgetésre hivatkozva), hogy a Pirsz modul leválását 1 nappal elhalasztották, így arra július 24-én, szombaton kerülhet sor. Az előzetes terveknek megfelelően a Pirszet csak akkor választják le a Nemzetközi Űrállomásról, ha a Naukával a tesztek szerint minden rendben van.

A tervezett első pályaemelést is elhalasztották a modullal, ami hajtóműproblémára utal. Ilyen manőverből hármat terveztek végrehajtani, a 375 x 199 km magas Föld körüli pályából kell egy kb. 420 km magas körpályát létrehozni. Délutáni hírek szerint a nagynyomású gázt használó hajtóműrendszer jelenleg nem működőképes, ezért a kisnyomású gázt használó rendszerrel próbálják majd megemelni a Nauka pályáját, ez azonban délután nem történt meg, és jelenlegi információk szerint a Nauka a tegnapi pályára állás utáni azonos magasságban kering a Föld körül.

A Nauka magassága 21.-22. között.

Forrás: Jonathan McDowell

Részletek a Nauka hajtóműrendszereiről és a feltételezett hibáról

Van egy nagynyomású gázt használó hajtóműrendszer, és egy kisnyomású gázt használó rendszer. Hogy működőképesek legyenek a hajtóművek és a fúvókák, logikusan külön nagy- és kisnyomású tartályokban tárolják az üzemanyagot, így az adott hajtómű az adott tartályból tudja felhasználni a szükséges nyomáson. Mint kiderült, a két tartályrendszerben szoftveres hiba miatt nyomáskiegyenlítés keletkezett, így csak a kis tolóerejű kormányfúvókák működőképesek. Mivel a nagy nyomású hajtóművek a főhajtóművek egyben, rizikósan tudják csak elvégezni a pályaemeléseket sem, kb. 30 stabil keringése van még a Naukának az első pályaemelés megkezdéséig (45 óra). Egy mérnök elmondása szerint a mai nap a legkritikusabb a modult túlélését illetően, de a mérnökök felkészültek olyan eshetőségre is, hogy csak a kisnyomású rendszerrel hajtsák végre a pályaemeléseket. Az ehhez szükséges parancsokat állítólag délután küldték fel a modulnak, de pályamódosítás azóta sem történt.

18:28-kor a Roszkoszmosz egy rövid tweetben csak annyit írt, hogy kapnak telemetriát a modultól (a Naukán nincsen olyan kommunikációs rendszer, amivel műholdon keresztül tudnának kommunikálni, így csak Oroszország felett képesek venni a modul jeleit), és folyik a rendszerek ellenőrzése.

Július 21. 20:39

A Nauka a kijelölt pályán halad (375×199 km, 51,6° inklináció), a Proton-M rakéta teljesítette a rá bízott feladatot. Sajnos telemetria hiányában nem tudták megerősíteni a Kursz-A dokkolórendszer 2ASF1-M-VKA antennájának kinyitását, valamint az egyik dokkolóport aktiválásával is gond volt (nem az a dokkolóport amivel az ISS-hez fog csatlakozni az űrmodul).

Emellett az infravörös tartományban dolgozó horizont-érzékelő, több navigációs és pozicionáló rendszer, valamint számos kormányfúvóka/hajtómű tesztje során sorozatos hibaüzenetek léptek fel, ezért az irányítóközpont felfüggesztette a teszteket, de dolgoznak a problémák megoldásán. Ezeket az információkat nem erősítette meg az orosz űrhivatal, Dimitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezetője csak annyit mondott Twitteren, hogy minden a tervek szerint halad. Az értesülések Anatoly Zaktől, a RussianSpaceWeb.com szerkesztőjétől származnak, aki rendszeresen tudósít belsős információkról.

Július 21. 17:30

Magyar idő szerint július 21-én 16:58-kor sikeresen elstartolt a Nemzetközi Űrállomás új modulja, a Nauka. A startra egy Proton-M rakétával került sor Bajkonurból, a 200/39-es startállásból. A Nauka tudományos laboratóriumot eredetileg 2007-ben tervezték indítani, azonban számos technikai probléma miatt hosszú éveket késett a modul felbocsátása – a Nauka hosszú történetéről a küldetés előzetesében írtunk részletesen.

A Proton-M rakéta sikeres indítása után kb. 10 perccel a Nauka egy kb. 190 x 350 km magas pályára állt, és a kommunikációs antennáit és napelemeit is sikeresen kinyitotta.

Nagy Szabi még aznap este Londonból kapta lencsevégre a már Föld körül keringő Naukát, illetve a Proton rakéta 3. fokozatát. Alul pedig még pár képet találtok az indításról a Roszkoszmosztól.

A Nauka a kinyitott napelemeivel

Fotó: Nagy Szabolcs (SpaceStationGuys)

A Proton-M rakéta 3. fokozata

Fotó: Nagy Szabolcs (SpaceStationGuys)

Dark mode powered by Night Eye