Rejtélyes Falcon-9 misszió a SpaceX-től

Kapcsolódó

A nap képe #1446 – Armstrong felkészülése

Neil Armstrong szimulációs gyakorlaton vesz részt 1969. április 18-án.

5 évesek lettünk!

2019. április 20-án írtuk első cikkünket az akkor még...

Hétzáró indítás a Hszicsang Űrközpontból

Kína keretbe zárta a hetet, hiszen hétfőn, valamint vasárnap,...

Egy űripari mesterhármast könyvelhet el magának a SpaceX: 36 óra leforgása alatt harmadjára sikerült űrrakétát indítaniuk, ezzel kihasználva a cég három rendelkezésre álló startközpontját az Egyesült Államok keleti és nyugati partján. Magyar idő szerint ma reggel 6 óra 27 perckor indult el a sorozat utolsó rakétája a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítókomplexumából. A rakéta kompozitanyagból készült raktérborítása alatt egy meglehetősen érdekes rakomány kapott helyet: a Globalstar FM-15 amerikai távközlési műhold, valamint egy rejtélyes potyautas (vagy potyautasok), de erről kicsit később lesz szó.

A misszió már a megszokott módon hibátlanul zajlott le, és a B1061.9 első fokozat gond nélkül visszatért az Atlanti-óceánon állomásozó Just Read the Instructions drónhajóra, ami nagyjából 650 kilométerre tartózkodott a floridai partoktól. A veterán első fokozat kilencedik bevetése előtt két emberes küldetésen, az SXM-8, CRS-23, IXPE, egy Starlink, és két Transporter-misszión vett részt.

A most pályára állított Globalstar FM-15 űreszköz az amerikai Iridium-rendszerhez hasonlóan elsősorban műholdas telefonkapcsolat lebonyolításra lett tervezve, de más távközlési képességekkel is rendelkezik. A műhold tömege ~700 kilogramm, és egy 1440 km magas pályára helyezte a Falcon-9 második fokozata. További részleteket a küldetésprofilunkban olvashattok.

A küldetés érdekessége, hogy az élő adásban egy „üres” Starlink-adaptert is felfedezhettünk a Globalstar műhold adaptere mellett, ami arra utalhat, hogy egy titkosított rakományt is leválasztottak a rakétáról a keringés korábbi fázisaiban. Ez megmagyarázná azt a tényt, hogy egészen a vákuum-optimalizált Merlin-hajtómű második manőveréig (SES-2) nem mutattak élőképet a második fokozatról. További érdekesség, hogy az amerikai SDA (Space Development Agency) a SpaceX-szet korábban Starlink-műholdakra épülő, rakétacsapás-előrejelző konstelláció kiépítésével bízta meg. A SpaceX hivatalosan nem közölt információt a Globalstar műholdon kívül, ami a hasznos terheket illeti.

A Falcon-9 útja a világűr felé. Kép forrása: Joe Rimkus/Twitter (@joejrpix)

Dark mode powered by Night Eye