Rocket Lab | There And Back Again küldetésprofil

Kapcsolódó

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Nova-C leszállt! Ismét egy amerikai űreszköz a Holdon, 1972 óta először

Múlt éjjel sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines...

A nap képe #1387 – Neptune – Excelsior

A Space Perspective tesztkapszulája, melyet Neptune - Excelsior névre...

Sajtóközlemény: A 4iG csoport önálló vállalatba szervezi űr- és technológiai portfólióját

A bejegyzés alatt álló 4iG Space and Technology Zrt. az alapítást követően 45 százalékos tulajdont szerez a REMRED Technológiai és Fejlesztő Zrt.-ben A...

A Rocket Lab számára különleges küldetés következik, hiszen most először próbálják meg az Electron első fokozatát még a levegőben visszaszerezni. Az elkapáshoz egy helikoptert fognak használni, de erről a cikk későbbi szakaszában beszélünk. Nézzük a küldetés fontosabb információit.

Indítási időablak, indítás helye: 2022. május 3., magyar idő szerint 00:35 – 02:40 – Launch Complex-1A (LC-1A) indítóállás, Mahia-félsziget, Új-Zéland

Megbízó: Alba Orbital, Astrix Astronautics, Aurora Propulsion Technologies, E-Space, Spaceflight Inc., Unseenlabs

Rakomány: több különböző megbízó összesen 34 műholdja

Rakomány össztömege: nem ismert

Hordozórakéta: Electron

Pálya: 520 km magas napszinkron pálya (SSO – Sun Synchronous orbit)

Fokozat visszatérése: az első fokozatot először kísérlik meg levegőben történő helikopteres elkapással visszaszerezni

Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés a Rocket Lab Youtube-csatornáján

A küldetés kimenetele: sikeres

A küldetés számokban: ez lesz a(z)

  • az első alkalom, hogy még a levegőben próbálják meg elkapni az első fokozatot
  • Rocket Lab harmadik indítása 2022-ben
  • 26. Electron indítás
  • 2022-ben a 42. orbitális indítási kísérlet

A misszió részletei

Ahogyan a korábbi, első fokozat visszaszerzésére irányuló küldetésekben, a mostaninál is egy sor összetett manőverre lesz szükség, abból a célból, hogy a fokozat túlélje a légkörbe való visszatérés során fellépő extrém terheléseket. Így az Electront felszerelték egy hőpajzzsal, amely segít megvédeni a kilenc Rutherford elnevezésű hajtóművet, valamint egy ejtőernyővel, amely lelassítja a rakéta sebességét, hogy a Rocket Lab egyedi fejlesztésű Sikorsky S-92 helikoptere elkaphassa az első fokozatot még a levegőben. Mint említettük ez lesz az első levegőben végrehajtott visszaszerzési kísérlete a cégnek, azonban a Rocket Lab nem először menti meg az első fokozatot. Ez idáig három ilyen küldetést tudhatnak maguk mögött, és mindhárom nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy eljussanak a most megpróbált művelethez: „Running out of fingers„, „Return to sender„, „Running out of toes„.

A küldetés logója. Forrás: Rocket Lab

Sikorsky S-92

A misszió egyik főszereplője. A Sikorsky S-92 egy Rocket Lab által testre szabott, nagy méretű, dupla-motoros helikopter, mellyel megkísérlik az első fokozat elkapását. Alapesetben ezt a fajta helikoptert jellemzően tengeri olaj- és gázszállításra, valamint keresési és mentési műveletekre használják. Méreteit tekintve kb. 21 méter hosszú, 5,5 méter magas, és nagyjából 7 tonna. Max. sebessége 306 km/h, és teletankolva 950 km-et tud megtenni. Terhelhetőségét tekintve majdnem 13 tonnát képes szállítani.

Sikorsky S-92. Forrás: Rocket Lab

Forrás: Rocket Lab

Az első fokozat elkapásának menete

A Sikorsky S-92 az indítás előtt egy órával elindul a befogási zónához, ami kb. 288 km-re van Új-Zéland partjaitól. Miután megtörtént a szétválás, az első fokozat az RCS (Reaction Control System) segítségével egy 180°-os fordulatot vesz, és megkezdődik a visszatérés folyamata. Ez az orientáció, valamint a hővédő pajzs fog segíteni a fokozatnak, hogy ellenálljon annak a hőhatásnak, ami a Föld légkörébe való belépéskor érni fogja. Az Electron miután 13 km-re megközelítette a felszínt, kinyitja első ejtőernyőjét, amely stabilizálja, és tovább lassítja a fokozatot. Ezt követi a fő ejtőernyő kb. 6 km magasságban, amivel tovább csökken a sebessége nagyjából 36 km/órára. Ekkor fog bevetésére indulni a Sikorsky S-92, amely megközelíti a visszatérő fokozatot, és egy horog segítségével elkapja annak ejtőernyőkötelét.

Az elkapás folyamata. Forrás: Rocket Lab

Az orrkúp alatt található műholdak

Alba Orbital

A skót cég 4 darab pikoműholdat indít az Electron segítségével: az Alba Orbital saját Unicorn-2 PocketQube műholdját, valamint a TRSI-2, TRSI-3 és MyRadar-1 műholdakat az Alba Orbital ügyfelei számára. Mindegyik kis méretű szatellit egy-egy egyedi érzékelőt hordoz, amelyet az innovatív technológiák pályára állításának demonstrálására terveztek. A cég Unicorn-2 műholdja egy éjszakai képalkotóval van ellátva, amelyet a fényszennyezés globális megfigyelésére terveztek. Az éjszakai műholdfelvételek, más néven „Night Lights” adatok, döntő fontosságú betekintést nyújthatnak a különféle emberi tevékenységekbe.

Az Alba Orbital hasznos terheinek integrálása. Forrás: Alba Orbital

Aurora Propulsion Technologies

A finn vállalat részéről egy Aurosat-1 elnevezésű kis műhold fog pályára állni, mely az űrszemét-eltávolítás technológiáit fogja demonstrálni. A CubeSat rendelkezik egy ARM-A (Aurora Resistojet Module) és APB (Aurora Plasma Brake) modullal. Az ARM-A 6 darab ún. resistojet hajtóműből áll, amelyek a műhold számára gyors leválási képességet és meghajtásalapú helyzetszabályozást biztosítanak. A hajtóanyag egy vízalapú keverék, amelynek fagyáspontja jóval mínusz 10 Celsius-fok alatt van. Az APB egy deorbitációhoz használt eszköz. Itt nem található hajtóanyag, elsősorban az ionoszféra plazmáját használják.

Aurosat-1. Forrás: Aurora Propulsion Technologies

Astrix Astronautics

Az Astrix Astronautics egy fiatal új-zélandi start-up vállalkozás. A misszió során tesztelni fogják az ún. Copia energiatermelő rendszerüket, amely javítja a kis műholdaknál jellemző teljesítménykorlátokat.

E-Space

Három darab műholdat indítanak, hogy azokkal demonstrálják és validálják az új fenntartható műholdrendszerük platformját. A műholdak lényegesen kisebb keresztmetszettel rendelkeznek, ezzel segítve a pályán belüli ütközések kockázatának csökkentését. Hosszú távon a szatellitek képesek lesznek a világűrből származó kisebb törmelékeket befogni, majd a légkör segítségével elégetni azokat.

Spaceflight Inc.

A Spaceflight Inc. révén a Swarm Technologies két darab ún. SpaceBEE-csomagja is ott lesz az Electron orrkúpja alatt. Az „Internet of Things” konstellációhoz tartozó pikoműholdak segítenek majd megfizethető internetet biztosítani a világ nehezen elérhető részein.

A SpaceBEE műhold. Forrás: Swarm Technologies

Unseenlabs

Az Unseenlabs hatodik műholdját indítja a rádiófrekvenciás jelek észlelésére szolgáló konstellációjukhoz. Technológiájuknak köszönhetően, a francia vállalat minden hajót képes észlelni a tengeren, még azokat is, amelyeknek jeladója ki van kapcsolva. A BRO-6 műhold indítása lehetővé teszi az Unseenlabs számára, hogy növelje a megfigyelési időt, valamint több ügyfelet legyen képes kiszolgálni.

Az Unseenlabs műholdjának látványterve. Forrás: Unseenlabs

Dark mode powered by Night Eye