Közel két hete hajtott végre az ABL Space System amerikai rakétagyártó magánvállalat RS1 rakétájuk felső fokozati prototípusával egy újabb statikus hajtóműtesztet. Január 7-én egy hasonló próbának vetették alá az egységet, azon a teszten minden simán ment, azonban a legutóbbi, január 19-i ismétlésnél komoly hiba lépett fel, erről azonban csak a napokban értesülhettünk.
Az újabb kísérletre az RS1 felső fokozati tesztprogram közepén került sor a Mojave Légi- és Űrkikötőben felállított tesztállványon. Már rögtön a hajtóműteszt indítása során anomália lépett fel, a rakétamotor a vártnál erőteljesebben indult be, melynek következtében lángba borult a rakétafokozat alja. A tüzet a helyi tűzoltóság gyors és hatékony közbelépésével hamar eloltották, személyi sérülés nem történt szerencsére, de a fokozat javíthatatlan károkat szenvedett. A balul sikerült teszt nagyjából három hónappal veti vissza az ABL-t a tesztprogramban és az első indítás előtti felkészülésben.
Harry O’Hanley, a cég elnök-vezérigazgatójának részletes beszámolója szerint a hiba az E2 vákuum-optimalizált hajtómű forró gázas áramlási körének turbószivattyújában lépett fel, amitől a hajtómű nem megfelelően indult be, gyakorlatilag robbanást előidézve az ideális, folyamatosan növekvő erőhatásokhoz képest. Az anomália mindössze 20 másodperces tüzet idézett elő, mégis teljesen tönkretette a fokozat alját és a hajtóművet is.
Az ABL komoly fejlesztési és tesztelési tempót diktált tavaly nyár óta, hogy még 2021 év végéig sor kerülhessen az alaszkai Kodiakból az RS1 rakéta első indítására. Bár apróbb változtatások miatt végül idén februárra tervezték a startot, a mostani baleset miatt ez a dátum is a múlté, mivel épp az utolsó komolyabb próbatétel során történt a hajtóműhiba, Kodiakban már csak kisebb felkészülési tesztekre került volna sor. A rakéta első fokozata illetve áramvonalazó raktérborításának megfelelőségi tesztjei már sikerrel lezajlottak, ezek az egységek már Alaszkában készen várják a további műveleteket. O’Hanely szerint a mostani anomália ismert kockázat volt a tesztprogramban, de a cég gyors reagálási képessége és fejlesztési tempójának köszönhetően hamar tanulnak a hibából és kijavítják azt.
Az RS1 sikeres felső fokozati hajtóműtesztje január 7-én. Forrás: ABL Space Systems