Roszkoszmosz | AngoSat-2 küldetésprofil

Kapcsolódó

SpaceX | Transport & Tracking Layer (Tranche 0, Flight 1) küldetésprofil

A SpaceX kilencedik márciusi küldetése az Egyesült Államok Védelmi...

Továbbra is problémákkal küzd a Lunar Flashlight műhold

Egy hónapja maradt a NASA-nak és a JPL-nek, hogy...

A nap képe #1059 – A HAKUTO-R misszió felvétele a Holdról

A múlt héten sikeresen Hold körüli pályára álló HAKUTO-R...

Személyi változás a NASA egyik igazgatóságának élén

Kathie Lueders 31 év után befejezi karrierjét az űrhivatalnál. Újabb...

Ferenc pápa üzenete is az űrbe repül a Falcon-9 segítségével

A Vatikán az Olasz Űrügynökséggel együttműködve Föld körüli pályára...

Egy szokatlan indításra kerül sor a Roszkoszmosz következő megbízatásának keretében. Angola második műholdjának felbocsátásával bízta meg az Orosz Szövetségi Űrügynökséget.

Indítás ideje, helye: 2022. október 12. 17:05, Bajkonur Űrközpont 81/24-es indítóállás, Kazahsztán

Megbízó: Angola Nemzeti Űrprogram Iroda

Rakomány: az AngoSat-2 telekommunikációs műhold

Rakomány össztömege: ~1647 kg

Hordozórakéta: a Hrunyicsev Gépgyár által üzemeltetett Proton-M / Blok DM-03 nagy teherbírású hordozórakéta

Pálya: 36000 km magas geostacionárius pálya

Fokozat visszatérése: a Proton-M rakéta egyik fokozata sem képes visszatérésre

Élő közvetítés: a Roszkoszmosz hivatalos Youtube-csatornáján

A küldetés kimenetele: sikeres

Grafika: Séra Gábor (spacejunkie.hu)

A küldetés számokban

Ez lesz:

  • a Proton-M rakéta idei első, összességében 113. indítása
  • a 136. indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve

A küldetés részletei

A Roszkoszmosz Angola állam megbízásából hajt végre indítást egy Proton-M rakétával, ami idén először fog repülni. A felbocsátást a Bajkonur Kozmodrómból fogják végrehajtani.

Az AngoSat-2 műhold

Az AngoSat-1 2017 decemberi sikertelen pályára állása után Angola egy második műhold legyártásáról döntött. Az első szatellit az indítás után még megfelelő geostacionárius átviteli pályára állt, azonban először a napelemtáblák nem nyíltak ki megfelelően, aminek következtében az adatátvitel meg is szakadt, majd mire sikerült helyreállítani a kommunikációt a műholddal, az már túlságosan letért a kijelölt emelkedési pályáról az elektromos meghajtási rendszer meghibásodása miatt, ez végül az űreszköz elvesztéséhez vezetett, amit hivatalosan csak 2019. április 28-án erősített meg José Carvalho de Rocha, Angola telekommunikációs- és technológiai minisztere.

Az AngoSat-2-t az RKK Enyergija vállalat fejlesztette, és a Resetnyev Information Satellite System Company-vel (ISS Resetnyev) együtt gyártotta le, mely Angola számára nem jelentett újabb költségeket, ugyanis az első műhold 300 millió dolláros biztosítása bőven fedezte a 121 millió dollár összegű gyártási folyamatot. Továbbá még 2018 áprilisában az orosz fél igéretet tett arra is, hogy 30 hónap alatt megépül az AngoSat-2, ami rendelkezni fog C- és Ku-sávú radarberendezéssel is. 2019 augusztusában az Airbus Defense & Space vette át a hasznos teher gyártását, a szállító platformot pedig az ISS Resetnyev építette. Végül több évnyi csúszás után 2021 végére készült el az új szatellit, és a Roszkoszmosz idén április 5-én erősítette meg, hogy egy Briz-M és DM felső fokozattal ellátott Proton-M rakétával fogják felbocsátani. A műhold július 26-án érkezett meg a Bajkonur Űrközpontba, ahol az utolsó ellenőrzéseket, majd az üzemanyagtartály feltöltését is elvégezték a szakemberek. Ha Angola új műholdja sikeresen pályára áll, a teljes afrikai kontinens, illetve Dél-Európa bizonyos területei számára fog telekommunikációs szolgáltatást nyújtani C-sávban, a Ku-sávú adattovábbítás csak Afrika felett lesz lehetséges.

További műszaki adatok:

  • Műholdplatform: Eurostar-3000
  • Tervezett élettartam: 15 év

Az AngoSat-2 műhold összeszerelve. Fotó: ISS Resetnyev

A Proton-M rakéta

A többféle felhasználási lehetőséget kínáló M-verzió először 2001. április 7-én repült. Civil és katonai műholdak feljuttatására is képes, de akár a Nemzetközi Űrállomásra történő utánpótlás-szállítmányok indítására is alkalmazható. A Hrunyicsev Gépgyár által gyártott Proton hordozórakéta már több mint 400 alkalommal repült, a legújabb M-verzió 113. indítására kerül sor a mostani küldetés keretében. A korábbi K-verzióhoz képest fejlettebb irányítórendszerrel rendelkezik, melynek köszönhetően tolóerőben és üzemanyag-felhasználásban is javult a jármű. Az első fokozat teljes mértékben elégeti az üzemanyagot, így lakatlan szárazföldi területre visszazuhanva kevésbé van környezetszennyező hatása. Összesen négy fokozatból áll az 58,2 méter magas és 7,4 méter átmérőjű rakéta. Teljes felszállótömege 705 tonna, hasznos teherkapacitása alacsony Föld körüli pályára 22,4 tonna, geostacionárius átviteli pályára 6,3 tonna. Az első fokozat tolóereje 10532 kN, amit 6 darab RD-275 M hajtómű fejt ki. A második fokozat 2399 kN tolóerejét 3 darab RD-0210 rakétamotor biztosítja, a harmadik fokozatot pedig 1 darab RD-0212 hajtóművel szerelték fel, melynek tolóereje 613,8 kN. Ezen három fokozat mindegyike dinitrogén-tetroxidot (N2O4)-et és aszimmetrikus dimetilhidrazint (UDMH) használ üzemanyagként. Szükség esetén egy negyedik fokozatot is használ a rakéta, ezek közül is három különböző típust különíthetünk el:

  • Briz-M: 1 darab S5.98M hajtómű, 19,62 kN tolóerő
  • Blok DM-2: 1 darab kerolox üzemű (RP-1 rakétakerozint és cseppfolyósított oxigént égető) RD-58M hajtómű, 85 kN tolóerő
  • Blok DM-03: 1 darab RD-58M/RD-58MF hajtómű

Egy Proton-M rakéta az indítóállásnál. Forrás: Roszkoszmosz

Dark mode powered by Night Eye