Új egységgel bővül a Nemzetközi Űrállomás orosz szegmense, ugyanis a nyáron felbocsátott és dokkolt Nauka modulhoz új kikötőegység csatlakozhat. A Pricsal modul összesen öt kikötési pontot foglal magába, ami később az orosz forgalom bővítését segítheti elő.
Indítás ideje, helye: 2021. november 24. magyari idő szerint 14:06, Bajkonur Űrközpont – 31/6 számú indítóállás, Kazahsztán
Megbízó: Orosz Szövetségi Űrügynökség – Roszkoszmosz
Rakomány: Pricsal kikötőmodul + egyéb utánpótlás és teherszállítmány
Hasznos teher tömege: 5350 kg (ebből 4650 a Pricsal, és 700 kg egyéb teherszállítmány)
Hordozórakéta: Szojuz-2.1b hordozórakéta
Első fokozat visszatérése: a fokozatok lakatlan területre zuhannak vissza
Pálya: alacsony Föld körüli pálya 400 km magassággal, 51,6° hajlásszöggel
Élő közvetítés: a Roszkoszmosz hivatalos Youtube-csatornáján, illetve magyar kommentálással a Spacejunkie Youtube-csatornánkon
Küldetés kimenetele: sikeres
Grafika: Séra Gábor (spacejunkie.hu)
A küldetés számokban
Ez lesz:
- az idei 7. személyzet nélküli indítás a Nemzetközi Űrállomásra
- a Szojuz 2.1b rakéta 68. indítása
- a 171. küldetés Progressz teherűrhajóval
- a 118. orbitális indítási kísérlet 2021-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve
A küldetés részletei
A Roszkoszmosz új kikötőmodullal kívánja bővíteni a Nemzetközi Űrállomás orosz szegmensét, hogy a jövőben még több lehetőség legyen különböző űrhajók dokkolására. A Prichal (magyarul kikötő) modul 3,3 méter átmérőjű kör alakú, nyomás alá helyezett egység, öt dokkolóportot foglal magába. Két nagyobb belső részből áll: a lakóegységből és a technikai felszerelésekhez szükséges egységből. Az első űrhajó érkezését és dokkolását az új modulhoz 2022 márciusában tervezi a Roszkoszmosz. Eredetileg még 2012-ben fel akarták juttatni az űrállomásra, de sorozatos csúszások késleltették az indítását. A legfőbb ok a Nauka modul körüli mizéria és indításánák több éves csúszása volt, hiszen ehhez a nagyobb egységhez fog kapcsolódni a Pricsal is.
A dokkolóportok alkalmasak lesznek Szojuz, Progressz, és az újgenerációs Orel űrhajó fogadására is. Továbbá a Nauka oldali kapcsolódási ponttól ellentétes oldalán elhelyezett összekötő adapterre automatikus dokkolás is lehetséges lesz a Kurs-NA rendszerrel, és üzemanyag átfejtése is lehetséges lesz a Naukával mindkét irányban.
A Pricsal kikötőmodul a földi felkészítőhangárban. Forrás: russianspace.web
A kikötőmodul már felszerelt állapotban az átalakított Progressz M-UM teherűrhajón. Fotó: RSC Enyergia/Roszkoszmosz)