Samantha Cristoforetti, az ESA űrhajósa vezetői szerepkört kapott

Kapcsolódó

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Sokak kedvenc űrhajósnője, Samantha Cristoforetti február 7-én egy LinkedIn bejegyzésben tette közzé azt az őt érintő fejleményt, miszerint lehetőséget kapott arra, hogy az Európai Űrügynökség LEO Cargo Return Service kezdeményezését megvalósító csapat élére álljon. Cristoforetti ezen írásában azt is kifejtette, hogy szinte minden álma teljesült már az évek alatt, ideértve az űrhajóssá válását, egy űrsétán való részvételt, valamint a Nemzetközi Űrállomás parancsnokaként végzett munkát. Szinte minden.. kivéve egyet, „…hogy Európának is legyen saját űrhajója, mint az Egyesült Államoknak, Oroszországnak, Kínának és hamarosan Indiának.”

A fentebb említett kezdeményezésről először 2023 májusában esett szó, melynek célja, hogy támogassa az alacsony Föld körüli pályára (LEO) és onnan induló kereskedelmi teherszállítási szolgáltatás fejlesztését, ami utánpótlási lehetőségeket kínál a Nemzetközi Űrállomás és a jövőbeli kereskedelmi űrállomások számára. A projekt kezdeti szakaszát végül egy novemberi ülésen hagyták jóvá a tagállamok, ez pedig utat nyitott az ESA számára, hogy pályázati felhívást tegyen közzé. Maga az indítvány ugyan elsősorban a teherszállításra fókuszál, a közzétett tájékoztatás szerint az érdeklődőknek olyan járművek koncepcióját kell beküldeniük, amelyek összhangban állnak a személyzetet szállító szolgáltatás irányába történő fejlődéssel.

A kezdeményezésre várhatóan 2024 február végéig érkezhetnek be a pályázatok, az első fázisra vonatkozó szerződések aláírását pedig májusra ígérik. Ez a szakasz 2024 júniusától 2026 júniusáig, a második ciklus pedig 2026 júniusától a demonstrációs küldetés végrehajtásáig tart, amelyre jelen tervek szerint 2028-ban kerülhet sor.

A témához kapcsolódóan érdemes megemlíteni az ArianeGroup által fejlesztett teher- és személyszállító űrhajót (SUSIE), melynek a tavalyi év végén kezdődtek meg a tesztjei.

Samantha Cristoforetti. Forrás: ESA
Dark mode powered by Night Eye