A Perseverance marsjáró mintával teli tubusainak száma egyre inkább gyarapodik, ezzel párhuzamosan pedig remek ütemben zajlanak a Mars Sample Return kampány előkészületei, továbbá a kapcsolódó eszközök fejlesztése is. A marsi minták Földre való visszajuttatására irányuló küldetés 2,5 méter hosszú robotkarját is ide sorolhatjuk, ami az értékes talajjal, és kőzetekkel megtöltött csövek felvételében, és elhelyezésében fog segíteni. A Sample Transfer Arm (STA) elnevezésű eszköz fontos szerepet játszik majd a misszió sikerességében, mellyel a tervek szerint 2033-ig visszahozzák a marsi mintákat, amiket ezt követően eljuttatnak bolygónk legjobb laboratóriumaiba.
Az STA robotkar tervezésére, gyártására, integrálására és tesztelésére a minap, pontosabban 2022.07.19-én született meg a szerződés, mely az ESA (Európai Űrügynökség) és az olasz Leonardo között jött létre. A Leonardo egy európai ipari konzorciumot vezet, amelyben spanyol, francia, román, dán, görög, svájci és cseh vállalatok vesznek részt. A projektet ezenfelül a kezdetektől fogja támogatja az Olasz Űrügynökség (ASI) is.
„Kézfogás a Marsért.” Forrás: ESA/P. Sebirot
A robotkar tervezésénél figyelembe vettek több főszempontot is, mint például, hogy autonóm legyen, megbízható, valamint kellően robosztus. Felépítésében nem sokban különbözik az emberi kartól, hiszen annak jellegzetességeit hivatott leutánozni „váll”, „könyök” és „csukló” segítségével. A mozgások megfelelő koordinálásához két kamera és számtalan szenzor is helyett kapott a szerkezetben, melyek segítenek eldönteni merre, és hogyan mozduljon a kar. A kiváló kézügyességének köszönhetően az STA képes a tubusokat kivenni a roverből, felvenni azokat a Mars talajáról, valamint egy tárolóba helyezni a csöveket, majd egy fedéllel elvégezni annak lezárását és behelyezni az első, egy másik bolygóról indított rakétába, a Mars Launch Systembe. Itt még érdemes megemlíteni az ESA Earth Return Orbiter (ERO) űrszondát is, mellyel a startot követően létrejön a randevú, és ami a mintákat hivatott visszahozni a Földre.
Forrás: Leonardo/Maxon/GMV/ OHB Italia/ SAB Aerospace
Forrás: Leonardo/Maxon/GMV/ OHB Italia/ SAB Aerospace