Sikeres detonációs hajtóműteszt

Kapcsolódó

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A nap képe #1508 – ISS napelemtáblák

A napfelkelte első sugarai, melyek megcsillannak a Nemzetközi Űrállomás...

Ebben a hónapban már biztosan nem térhet vissza a Földre a Starliner

Egy tegnapi közleményben újabb halasztást jelentettek be a NASA...

A JAXA Űr- és Űrhajózástudományi Intézete (ISAS) sikeres tesztet hajtott végre a világ első detonációs hajtóműrendszerén. A rendszert a Nagoya Egyetem Jövő Anyagai és Rendszerei Intézet kutatócsoportjaival, a Nagoya Egyetem Mérnöki Doktori Iskolájával, a Keio Egyetemmel és a Muroran Technológiai Intézettel közösen fejlesztették ki.

A detonációs hajtóműrendszert az Institute of Space and Astronautical Science (ISAS) által üzemeltetett S-520-31 szuborbitális rakéta egyik moduljára szerelték, és helyi idő szerint július 27-én reggel 5:30-kor indították a JAXA Ucsinoura Űrközpontból. Az első fokozat leválasztása után a forgó detonációs hajtómű (6 másodperces működés) és az impulzus detonációs hajtómű (2 másodperces működés 3 alkalommal) sikeresen üzemelt az űrben. A kísérlet után a modul levált a rakétáról és irányítottan a tengerbe zuhant, ahonnan helikopterrel emelték ki.

Az S-520-31 szuborbitális rakéta indítása. Forrás: JAXA

A detonációs hajtómű rendkívül magas frekvencián (1-100 kHz) detonációs- és kompressziós hullámokat generál, ezáltal könnyebbé és erősebbé teszi a rakétahajtóművet, mivel kevesebb (mozgó) alkatrészből áll. A demonstráció sikere nagyban növelte a hajtóműben rejlő lehetőségeket a gyakorlati alkalmazásban, például a mélyűri küldetésekhez szükséges végfokozatokon (kick stage). A JAXA tervei szerint a jövőben a detonációs hajtómű-technológiát mélyűri űrkutatási küldetéseken fogják alkalmazni.

Emellett a visszatéréshez használt, kibontható hőpajzzsal és burkolattal ellátott kapszulát (RATS) visszahozták, demonstrálva ennek az új típusú minta-visszahozatal megvalósíthatóságát is.

Az ezen kísérleteket felügyelő csoport továbbra is aktívan irányítja a tervezést, hogy támogassa az új technológiák korai szakaszában történő tesztelését, és hozzájáruljon a kutatáshoz és fejlesztéshez, amely a jövőbeli fejlett tudományos küldetések alapját képezi.

A kutatást 2014 és 2021 között a JAXA Űr- és Űrhajózástudományi Intézet Űrmérnöki Bizottságának Stratégiai Fejlesztési Kutatás, 2015 és 2017 között a NEDO Új Energia- és Környezettechnológiai Fejlesztési Programja, 2019 és 2023 között pedig a JSPS Grant-in-Aid for Specially Promoted Research támogatta.

A forgó detonációs hajtómű világűrben történő működésének egyik pillanata. Bal oldalon látható a hajtómű, jobbra pedig a Föld. Forrás: JAXA

A detonációs hajtóműrendszerről érdemes megnézni Scott Manley videóját, kiválóan elmagyarázza a működési elvet.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye