Sikeres detonációs hajtóműteszt

Kapcsolódó

Kína 100 rakétaindítást tervez a 2024-es évre

Hold-küldetések, mélyűrkutatás, új hordozórakéták, személyzeti küldetések, 100 rakétaindítás, mindezeket...

Földünk az űrből: Dubaj

2024 elején, egészen pontosan január 23-án örökítette meg a...

A nap képe #1391 – Rosetta szelfi

A Rosetta űrszonda Philae leszállóegysége 1000 km távolságból készítette...

A holdi éjszaka után felébredt a japán SLIM leszállóegység!

Már második alkalommal sikerült helyreállítani a kapcsolatot az űreszközzel,...

Tovább feszegette a Falcon-9 képességének határait a SpaceX

A Starlink 6-39 küldetés az eddigi legtöbb Starlink v2...

A JAXA Űr- és Űrhajózástudományi Intézete (ISAS) sikeres tesztet hajtott végre a világ első detonációs hajtóműrendszerén. A rendszert a Nagoya Egyetem Jövő Anyagai és Rendszerei Intézet kutatócsoportjaival, a Nagoya Egyetem Mérnöki Doktori Iskolájával, a Keio Egyetemmel és a Muroran Technológiai Intézettel közösen fejlesztették ki.

A detonációs hajtóműrendszert az Institute of Space and Astronautical Science (ISAS) által üzemeltetett S-520-31 szuborbitális rakéta egyik moduljára szerelték, és helyi idő szerint július 27-én reggel 5:30-kor indították a JAXA Ucsinoura Űrközpontból. Az első fokozat leválasztása után a forgó detonációs hajtómű (6 másodperces működés) és az impulzus detonációs hajtómű (2 másodperces működés 3 alkalommal) sikeresen üzemelt az űrben. A kísérlet után a modul levált a rakétáról és irányítottan a tengerbe zuhant, ahonnan helikopterrel emelték ki.

Az S-520-31 szuborbitális rakéta indítása. Forrás: JAXA

A detonációs hajtómű rendkívül magas frekvencián (1-100 kHz) detonációs- és kompressziós hullámokat generál, ezáltal könnyebbé és erősebbé teszi a rakétahajtóművet, mivel kevesebb (mozgó) alkatrészből áll. A demonstráció sikere nagyban növelte a hajtóműben rejlő lehetőségeket a gyakorlati alkalmazásban, például a mélyűri küldetésekhez szükséges végfokozatokon (kick stage). A JAXA tervei szerint a jövőben a detonációs hajtómű-technológiát mélyűri űrkutatási küldetéseken fogják alkalmazni.

Emellett a visszatéréshez használt, kibontható hőpajzzsal és burkolattal ellátott kapszulát (RATS) visszahozták, demonstrálva ennek az új típusú minta-visszahozatal megvalósíthatóságát is.

Az ezen kísérleteket felügyelő csoport továbbra is aktívan irányítja a tervezést, hogy támogassa az új technológiák korai szakaszában történő tesztelését, és hozzájáruljon a kutatáshoz és fejlesztéshez, amely a jövőbeli fejlett tudományos küldetések alapját képezi.

A kutatást 2014 és 2021 között a JAXA Űr- és Űrhajózástudományi Intézet Űrmérnöki Bizottságának Stratégiai Fejlesztési Kutatás, 2015 és 2017 között a NEDO Új Energia- és Környezettechnológiai Fejlesztési Programja, 2019 és 2023 között pedig a JSPS Grant-in-Aid for Specially Promoted Research támogatta.

A forgó detonációs hajtómű világűrben történő működésének egyik pillanata. Bal oldalon látható a hajtómű, jobbra pedig a Föld. Forrás: JAXA

A detonációs hajtóműrendszerről érdemes megnézni Scott Manley videóját, kiválóan elmagyarázza a működési elvet.

Dark mode powered by Night Eye