Sikeres hajtóműteszten van túl az Ariane-6

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Tegnap este egy mindenre kiterjedő visszaszámlálási és hajtóműtesztre került sor az új európai hordozóval.

Többszöri halasztás után tegnap este végrehajtotta a régóta tervezett statikus hajtóműtesztet az Ariane-6 fő fokozati egységén az Európai Űrügynökség az Arianespace-szal és a CNES-sel (Francia Űrügynökség). Ezt megelőzően egy teljes felkészülési és visszaszámlálási szimulációt is lefolytattak, mely egy tényleges indítás folyamat alapján zajlott. 

A tesztre a Francia Guyana területén fekvő Kourou Űrközpontban, ezen belül is kifejezetten az Ariane-6 számára épített új indítóálláson került sor. Mint ahogy az az ESA beszámolójából utólag kiderült, ez még csak egy teljes méretarányú tesztmodell volt, nem a tényleges rakéta, ami a tervek szerint jövő év első felében hajthatja végre a debütáló repülést. A főszereplő a Vulcain-2.1 folyékony hajtóanyagú rakétamotor volt, mely a tavaly nyugdíjazott Ariane-5 Vulcain-2 hajtóművének továbbfejlesztett változata. Ez volt az első alkalom, hogy az egységgel egy teljes indítási szimulációt hajtottak végre, korábban csak rövidebb időtartamú gyújtásokra került sor a tesztpéldányokkal. 

Az Ariane-6 stabilan állta a sarat lerögzítve az indítóálláson. Fotó: ESA

Ahogy Josef Aschbacher, az ESA főigazgatója is megerősítette, minden szükséges lépést sikerült végrehajtani a visszaszámlálás és a teszt során. Bár korábban egy 470 másodperces szimulációról lehetett mindenhol olvasni (ennyi ideig fog tartani egy tényleges emelkedési fázis az első fokozattal), végül kicsivel több mint 7 perccel a gyújtást követően leállították a folyamatot. Ezen idő alatt több mint 150 tonna cseppfolyósított hidrogént és oxigént égetett el a Vulcain-2.1, a próba elején a szükséges tolóerővektor szabályzó hidraulikus rendszert is tesztelték.

A Vulcain-2.1 működés közben. Kép forrása: ESA

Fontos mérföldkövet értek el tehát, melynek köszönhetően esély maradt arra, hogy legkorábban 2024 tavaszán bemutatkozhasson a rakéta. Addig viszont decemberben még egy tesztre kerül sor a felső fokozattal a DLR (Német Űrkutatási Hivatal) lampoldhauseni tesztközpontjában. Ha azt is sikerrel abszolválják, következhet az első, tényleges repülésre szánt Ariane-6 egységeinek átszállítása Európából Francia Guyana-ra, az összeszerelés, majd a felkészítés. 
Reméljük, több hátráltató tényező már nem jön közbe, és Európa hamarosan ismét saját, közepes teherbírású hordozóval fog ismét rendelkezni.

A tesztet mi is élőben közvetítettük Youtube-csatornánkon, amit itt tudtok visszanézni: 

Dark mode powered by Night Eye