A NASA közleménye szerint a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodó Cygnus NG-17 S.S. Piers Seller teherűrhajó tegnap sikeresen beindította főhajtóművét, és megnövelve az állomás keringési sebességét sikeresen megemelte annak pályamagasságát. A manőver során a Northrop Grumman által gyártott teherhajó hajtóműve 5 percig és 1 másodpercig volt működésben, és az ISS pályájának legmagasabb pontját 160 méterrel, legalacsonyabb pontját pedig 810 méterrel sikerült megemelnie.
Ez a manőver egy nagy előrelépés volt a NASA számára, ugyanis így már az amerikai szegmens is rendelkezik pályaemelő képeséggel, és nem kell az orosz fél Progressz teherhajóira támaszkodni az űrállomás stabil pályán tartásáért. A tegnapi gyorsítás volt egyben az első kereskedelmi alapon történő pályaemelés is egyben, ugyanis a Cygnus 2018-ban is kísérelt már meg hasonlót, azonban akkor még csak teszt jelleggel.
Az NG-17 jelzésű teherhajó idén februárban érkezett meg az ISS-re, miután egy Antares rakéta segítségével Föld körüli pályára állították a virginiai Mid-Atlantic Regional Spaceport űrközpontból. Az amerikai szegmensre 3750 kilogrammnyi szokásos ellátmányt szállított (élelem, ivóvíz, használati cikkek), valamint több érdekes tudományos kísérletet is eljuttatott a Föld körül keringő laboratóriumra. További érdekességeket a küldetéssel kapcsolatban a profilunkban olvashattok.
A teherűrhajó várhatóan június 28-án, szerdán fog lekapcsolódni a Nemzetközi Űrállomásról, és ezt követően térhet vissza és semmisülhet meg a Föld légkörében, magával szállítva az ISS-en felhalmozódott szemét valamekkora részét is.
A Cynus NG-16 S.S. Ellison Onizuka teherhajó „elkapása” a Canadarm2 robotkorral. A hajó fellénk nézú oldalán láthatjuk a sötét henger alakú részt, ezen helyezkedik el a főhajtómű. Kép forrása: Thomas Pesquet francia asztronauta/Flickr