Sikeres Starship tankteszteken van túl a SpaceX – elkezdődhet a továbbfejlesztett űrhajó első prototípusának építése

Kapcsolódó

Megvan a megállapodás: az Axiom-4 misszióval indul a következő magyar űrhajós

Kapu Tibor kutatóűrhajós egy Crew Dragon űrhajó fedélzetén fog...

A Curiosity elemi kénre bukkant egy marsi kőzetben

A rover számos friss felfedezés mellett tiszta kénből álló kőzeteket is talált, melyre még nem volt példa a Vörös Bolygón.

A nap képe #1538 – Jupiter a 61. elrepülés során

A Juno űrszonda 2024. május 12-én, a 61. megközelítés...

Képgaléria: A BME Suborbitals Prometheus rakétájának első bevetése

A versenycsapat néhány hete végezte el legújabb rakétájának első...

Magánkézbe került az Astra Space

Régóta ismeretes az a tény, miszerint az Astra Space...

Jelenleg a korábbi két bázis helyett csak Boca Chicaban folyik a Starship új generációs űrhajó fejlesztése és építése, ám ez az egy helyszín is állandó izgalmakat nyújt az érdeklődők számára. A tavaly novemberi Mk1 robbanás után a SpaceX koncepciót váltott az űrhajó építésében, és ahelyett, hogy az egész testet összeszerelnék, az új üzemanyagtartály kialakítást kezdték tesztelni. Ehhez mindössze két ugyanolyan részegységet gyártanak le, majd illesztik egymáshoz. Az egyes részek mindössze egy, a rakéta testét alkotó gyűrűből (mely szintén új építési módszerrel készül), illetve egy tartály fedőkupolából áll. Ezeket sokkal hamarabb le tudják gyártani és össze tudják illeszteni, így a tesztfolyamat is rövidebb ideig tart.

Kép
Az üzemanyagtartály egyiktesztverziója a tesztpadon
Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaMaria)

Az első tesztet január 10-én hajtották végre, melynek során a teszttartályt vízzel töltötték fel, és a nyomást a test belsejében a tűréshatárig emelték. Végül 7,1 barnál adta meg magát a tartály, ami az orbitális pályára álláshoz szükséges 6 baros nyomást jóval túllépte, ám Elon Musk szerint további 1,4 barhoz lenne szükség ahhoz, hogy teljes biztonsággal szállíthasson majd a jövőben embereket is a Starship. A tartály természetesen menthetetlenül megrongálódott, de eleve ezért építették, hogy az illesztéseket, hegesztéseket ellenőrizzék a nyomásteszttel.

Az első tartály a teszt után
Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaMaria)

Néhány nappal ezután maga Elon töltött fel Twitter oldalára egy képet, ahol egy érdekes, golyó alakú tárgy, illetve egy új orrkúp építése látható. Előbbiről kiderült, hogy az orrban elhelyezkedő üzemanyagtartály tesztmodellje az óriási labda.

Az új orrkúp, illetve a benne elhelyezendő üzemanyagtartály tesztmodellje
Forrás: SpaceX, Elon Musk

Január 26-án ezek a modellek is a próbapadra kerültek (természetesen már összeszerelve, és végrehajtották a nyomástesztet rajtuk.

Eközben már folytak a munkálatai a második, nagy üzemanyagtartály építésének, melyet január 28-án szállítottak a tesztpadra. A korábbival ellentétben nem vízzel, hanem hűtött nitrogénnel töltötték fel a nyomáspróbához. A visszajelzések alapján már ennél a második tartálynál sikerült elérni a biztonsági határt jelentő 8,5 bart, ami nagy sikernek mondható, hiszen mindössze pár hét alatt sikerült a SpaceX-nek igazolni, hogy a Starship gyártási technológiája működőképes.

Kép
A második teszttartály a nyomáspróba után
Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaMaria)

Ezzel elindulhat a nagyon sokak által várt SN1 verzió összeszerelése, hiszen a legfontosabb részei az űrhajónak túl vannak a vizsgáikon. Reméljük hamarosan hírekkel és képekkel is beszámolhatunk az épülő Starship prototípusról!

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye