Sikeres teszt Kína emberes holdrakétájának harmadik fokozati hajtóművével

Kapcsolódó

Már 2030 előtt leszállhat az első kínai űrhajós a Hold felszínére

A kínai személyzettel végrehajtott küldetésekért felelős hivatal az eddiginél...

A nap képe #1122 – Ax-2 hazatérés

Az Ax-2 misszió kiemelés előtt álló Freedom névre hallgató...

Az első élő közvetítés a Marsról

Az ESA június 2-án, pénteken egy órán át élő...

Új holdjáró fejlesztésére írt ki pályázatot a NASA

Az új járművet a 2029-re kitűzött Artemis-5 küldetéstől alkalmaznák,...

Spanyolország az Artemis Egyezmény 25. aláírója

A madridi Moncloa-palota adott otthont az Artemis Egyezmény 25....

Túl van első komolyabb tesztjén az YF-75E rakétahajtómű, ami a kínai emberes holdraszálló küldetések újgenerációs nehézrakétájának, a Hosszú Menetelés-5DY (CZ-5DY) verziónak harmadik fokozatát gyorsítja majd. Ez a jelenleg is használt CZ-5 hordozó továbbfejlesztett, már újrahasználható változata lesz, amit a tavaly szeptemberi 13. China International Aerospace Expo-n még „921-es” rakétaként mutattak be. A DY jelölés a Deng Jüe szókapcsolatra utal, ami mandarin nyelven Holdraszállást jelent. Kína 2030-ban szeretne embert juttatni a Holdra, ehhez pedig egy új, nagyteherbírású rakéta kifejlesztése lesz szükség. A CZ-5DY háromfokozatú jármű lesz, a legfelső, harmadik fokozatba a most először tesztelt YF-75E hajtóművet szerelik majd. Ez a hidrolox, azaz cseppfolyósított hidrogént és oxigént égető rakétamotor 274,59 kN tolóerő kifejtésére képes, összesen pedig három darab kap majd helyet a harmadik fokozatban. A hajtómű fajlagos impulzusa 451 másodperc, ami egy rendkívül magas érték, tehát egy hatékony motorról beszélhetünk. Azt pontosan nem tudni, hány másodperces volt az első hosszú időtartamú teszt, de mindenképp jó jel, hogy már ilyen előrehaladott állapotban van az ázsiai űrnagyhatalom holdraszálló programjára való felkészülés.

A CZ-5DY hordozórakéta 90 méteres hosszal és 2000 tonnás tömeggel rendelkezik majd, átméröje valószínűleg megegyezik a CZ-5-tel. Hasznos teherkapacitása alacsony Földkörüli pályára 70 tonna, Holdkörüli pályára pedig 25 tonna lesz (a CZ-5 rakéta épp ennyi terhet képes alacsony Földkörüli pályára juttatni). Bár korábban csak egyszer használható rakétaként írtak róla, úgy tűnik, Kína módosította terveit, és már újrahasználható járműként számolnak vele, így a CZ-9 szupernehéz rakéta fejlesztését későbbre ütemezhetik.

Az YF-75E hajtómű tesztje néhány napja. Forrás: CNSA

A jelenlegi és jövőbeli kínai nehézrakéták méretbeli összehasonlítása. Forrás: globalsecurity.org

Dark mode powered by Night Eye