A Vegyi Automatizálási Tervező Iroda (a Roszkoszmosz Állami Vállalat része) sikeres hajtóműtesztet hajtott végre az új oxigén-kerozin rakétahajtóművön, az RD-0124MS-en, amely az új Szojuz-5 hordozórakéta második fokozata lesz. A fejlesztési tesztek részeként a hajtóművet először négy égésteres konfigurációban tesztelték. Az indítás, valamint a leállás hiba nélkül megtörtént, a hajtómű normális üzemmódban működött a program által beállított ideig.
Forrás: Roszkoszmosz
A Voronyezsi KB Khimmash tervezőiroda 2022-ben sikeresen folytatja az új RD-0124MS rakétahajtómű fejlesztési tesztprogramjának kidolgozását. A teszt részeként fontos információkhoz jutottak, így a várt eredményeket kapták. Ellenőrizték az alkatrészek üzemi hőmérsékletét és nyomáshatárait, a hajtóművek egységeit aktív üzemmódban, valamint a végső tolóerő szakaszban. Az érzékelők és a kábelhálózatok tesztelése szintén elvégzésre került. Az idei év végéig a fejlesztési program keretében egy újabb földi tesztsorozatot hajtanak végre, amely egy sor tervezési és technológiai probléma megoldásához, majd maga a fő hajtómű tesztelésére való átálláshoz fog vezetni.
A 60 tonnás tolóerejű RD-0124MS rakétahajtómű folyékony oxigén+naftil üzemanyag komponensekkel működik, és a Szojuz-5 hordozórakéta második fokozatának részeként használható majd fel. A hajtóművek két blokkból állnak, amelyek egy közös kereten helyezkednek el. Minden blokk két kamrát tartalmaz. A keret biztosítja a hajtóművek két síkban történő kilengését, valamint azt a működést, amikor az egyik egység ki van kapcsolva, vagyis csökkentett tolóerő üzemmódba kerül.
A Szojuz-5 egyenlőre még illusztráción. Forrás: Roszkoszmosz
Története:
2017-ben az NPO Enyergomash bejelentette az RD-0124 hajtómű új verzióját, amelyet RD-0124M-nek neveztek el, és a Szojuz-5 projekt második szakaszába szánták. Az új verzió a neve ellenére gyökeresen eltért elődeitől, fejlesztése komoly erőfeszítéseket és időt igényelt.
2019-re a Szojuz-5 rakéta második fokozatának hajtóművét RD-0124MS-re keresztelték át, és két darab kétkamrás egységként írták le. Az orosz gyakorlatban először a Szojuz-5 fedélzeti diagnosztikai rendszerét úgy tervezték, hogy a négy égéstér közül kettőt vészhelyzetben le lehessen állítani, és a repülést a nyomásfokozó RD-0124MS hajtóművének két megmaradt kamrájának tolóereje alatt folytatni lehessen.
2021. február végén megtörtént az RD-0124MS hajtómű égésterének első próbagyújtása, amely névleges tolóerő mellett 50 másodpercig tartott.
2022. július 25-én a hangolási tesztek részeként bejelentették az RD-0124MS hajtómű sikeres tesztjét. A cég szerint ez volt az első teszt, amelyben a hajtómű mind a négy kamráját kihasználták. Az év végére további próbatételeket terveznek a Szojuz-5 rakéta második fokozatának éles tesztelésére való átállás előtt.
2021 áprilisában kiadott fotón az RD-0124MS hajtómű égésterét mutatja egy éles teszt során. Forrás: Anatoly Zak / russianspaceweb.com